آخرین اخبار

ضرورت استفاده از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی برای توسعه کشت

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشور نیازمند استفاده از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در جهت توسعه کشت و غلبه بر مشکلات ناشی از تغییر اقلیم است.

61920978

به نقل از موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، کامبیز بازرگان در گردهمایی سالانه موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور که به صورت وبیناری در روزهای ۱۳ و ۱۴ مرداد امسال به مدت دو روز برگزار شد، ضرورت نفوذ یافته‌های پژوهشی در علوم باغبانی را مورد تاکید قرار داد و ارتقای بهره وری در این حوزه را مرهون توجه به زنجیره آموزش ترویج و تحقیقات باغبانی دانست.

وی با اشاره به محدودیت‌های پس از برداشت در محصولات باغبانی، توجه به زنجیره تولید تا مصرف را در تبیین طرح‌های کلان تحقیقاتی در رویکرد جدید پژوهشی سازمان مهم برشمرد.

رئیس سازمان ضمن برشمردن چالش‌های حوزه تولیدات محصولات باغی از جمله سرمازدگی و بازاررسانی، رفع این چالش‌ها را در گرو تعریف آنها در قالب طرح کلان ممکن دانست و از موسسه تحقیقات علوم باغبانی خواست نسبت به چالش‌ها و تدوین طرح‌های کلان در مشارکت با سایر موسسه ها در موضوعات مشترک در موضوعات چند دیسیپلینی اقدام کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با تقویت رویکرد طرح کلان بهره‌وری دانش و اثربخش تحقیقات در بخش کشاورزی بیش از پیش ارتقا یابد.

 

استفاده از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی برای غلبه بر مشکلات ناشی از تغییر اقلیم

 در ادامه این گردهمایی، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، با تاکید بر امر پژوهش و تحقیق در دنیا، فعالیت‌های انجام شده در موسسه تحقیقات علوم باغبانی و پژوهشکده‌های تابعه طی سال‌های اخیر را مطلوب و درخور قدرانی دانست.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی در جهت کاهش فاصله عمیق موجود بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، افزود: کشور نیازمند استفاده از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در جهت توسعه و غلبه بر مشکلات ناشی از تغییر اقلیم است.

گسترش همکاری با بخش خصوصی و توسعه انتقال ارقام جدید معرفی شده

در ادامه این گردهمایی، رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی نیز به بیان دستاورد‌ها و فعالیت‌های انجام شده در این موسسه پرداخت و چالش‌های عمده تحقیقات و تولید محصولات باغبانی در کشور را در سه بخش "مسئله تغییر اقلیم"، "عملکرد پایین" و همچنین "مسائل مرتبط با خروج ارز از کشور" تبیین کرد.

شکرالله حاجیوند راهکار فائق آمدن بر مشکل پیچیده تغییر اقلیم را تنوع بخشی به ارقام دانست که دستاورد موسسه را در بخش تولید ارقام ۱۱ رقم و ۹ ژنوتیپ در محصولات مختلف و در راستای کاهش اثرات تنش‌های زنده‌ و غیرزنده معرفی ۷۰ ژنوتیپ مختلف، برشمرد.

وی به فعالیت‌های انجام شده در جهت افزایش کمی و کیفی محصولات باغبانی با رویکرد اشاعه‌ دستاورد‌های موسسه به باغداران از طریق ۱۸ مورد برنامه ترویجی در این زمینه و گسترش ارقام معرفی شده اشاره کرد.

این مسئول با بیان این که در فرآیند معرفی رقم، با "معرفی رقم تمام نمی‌شود!" و محققین نیاز است به موضات دیگری از قبیل تولید هسته‌های اولیه ارقام معرفی شده اهتمام بورزند، دستاورد در این عرصه تولید ۷۱ هسته اولیه از ارقام مختلف است.

وی یکی دیگر از اقدامات مهم موسسه تحقیقات علوم باغبانی را آغاز پروژه سرشاخه کاری گردو در سال ۱۳۹۶ و گسترش این پروژه به محصولات دیگر از قبیل انگور، سیب، پسته، گیلاس و... در ابعاد وسیع و استان‌های مختلف کشور توسط پژوهشگران و همکاران موسسه دانست.

حاجیوند اقدام دیگری که در سال‌های گذشته توسط موسسه تحقیقات علوم باغبانی انجام شده را واگذاری انحصاری ارقام معرفی شده توسط این موسسه به بخش خصوصی برشمرد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور تولید بذور هیبرید محصولات سبزی و صیفی با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و گلخانه‌های تحت پوشش این ستاد، توسعه نشاء پیوندی در گوجه‌فرنگی با همکاری آستان قدس رضوی، تدوین و ارائه الگوی کشت محصولات باغی با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری ری و بنیاد برکت، بررسی توجیه اقتصادی و الگوی پیشنهادی کشت و استفاده از ظرفیت سامانه شیرین سازی آب با پیشنهاد و سفارش شرکت‌های کشاورزی، استانداری استان هرمزگان و سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از برجسته‌ترین فعالیت‌های انجام مشترک سایر بخش‌ها و مجموعه‌ها دانست.

وی به بیان فعالیت‌های موسسه در حوزه بین‌الملل، ارتباط با بخش خصوصی، معرفی و کارایی ارقام جدید بخصوص ژنوتیپ‌های بادام متحمل به سرما‌زدگی پرداخت.

حاجی‌وند رویکرد آتی موسسه را مشارکت در طرح‌های کلان، توسعه هسته‌های اولیه، عاری از ویروس و نهال سالم، گسترش تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی، افزایش فعالیت‌های ترویجی در پژوهشکده‌ها و مراکز، گرنت‌های بین‌المللی مطالعاتی و فرصت‌های مطالعاتی برای پژوهشگران، تعریف پروژه‌های همکاران با در نظر گرفتن اولویت‌های کلی موسسه، گسترش همکاری با بخش خصوصی و توسعه انتقال ارقام جدید معرفی شده به این بخش، برشمرد.

ابلاغ 32 طرح کلان به موسسات تحقیقاتی

در این گردهمایی، معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان تحقیقات، با تبیین موضوع حقوق اعضای هیات علمی توضیحاتی درباره اقدام‌های انجام شده در رایزنی با وزارت علوم، مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه بیان داشت.

محمودی از رفع محدودیت‌های قانونی همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد و توضیحاتی پیرامون چگونگی تامین اعتبار برای اجرایی شدن این قانون در سازمان تات ارائه داد.

وی با اشاره به معماری ساختاری جدید سازمان توضیحاتی پیرامون ساختار اولیه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ابتدای سال ۷۹ و تغییرات آن دردهه ۸۰ بیان داشت. وی ساماندهی ساختار گسترده سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را همگام با تغییرات روز دنیا در نظام تحقیقات امری ضروری دانست و هدف از معماری جدید را چابک‌سازی و پویایی بیشتر نام برد.

معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان با اشاره به اقدام های کارشناسی انجام شده در این راستا توضیحاتی درباره معماری جدید سازمان را در دو بخش ساختاری و محتوایی ارائه داد.

محمودی ارتباط بین تحقیقات و اقلیم هر منطقه را از دیگر اهداف بازنگری در ساختار قدیمی سازمان ذکر کرد و از منطقه بندی تحقیقات در معماری جدید سازمان خبر داد.وی ابراز امیدواری کرد با اجرای رویکرد طرح های کلان در تحقیقات کشاورزی همگام با استقرار ساختار جدید سازمان مرتفع شدن چالش های بخش کشاورزی همگام با یکدیگر پیش رود.

همچنین در ادامه این گردهمایی، ارژنگ جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی، از ابلاغ 32 طرح کلان به موسسات تحقیقاتی تابعه خبر داد و گفت: معرفی مجریان طرح‌های کلان و لزوم تغییر فعالیت‌های پژوهشی سازمان از سنتی به روش‌های مدرن از مهمترین برنا‌مه‌های این سازمان است.

در این گردهمایی بهمن پناهی معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های تحقیقات علوم باغبانی کشور، به ارائه گزارش این حوزه پرداخت؛ در این گزارش اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی، چشم انداز، ماموریت و برنامه‌های محوری موسسه عنوان شد. همچنین آخرین آمار مربوط به تعداد اعضاء هیات علمی، پژوهشگران، تعداد پژوهش‌ها و طرح‌ها، خلاصه فعالیت کمیته منتخب هیات ممیزه موسسه و تعداد پرونده‌های ترفیع و ارتقاء بررسی شده طی یک سال اخیر نیز بیان شد.

همچنین، اقدامات فناورانه و دانش بنیان و جلسات مربوط به تدوین فعالیت‌های بهره وری آب در محصولات مختلف باغبانی، یافته‌های شاخص قابل ترویج، برنامه‌های مشترک اجرا شده با موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، فعالیت‌های آموزشی-ترویجی، آمار نشریات ترویجی، اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های دانش کشاورزی، طرح یاوران تولید و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ارائه شد.

 در پایان این گزارش، برنامه‌های سال جاری موسسه ترسیم شده و برمشارکت فعال محققان باغبانی در راستای اجرای منظم برنامه‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی تاکید شد.

در این گردهمایی، موسوی معاون پشتیبانی و برنامه ریزی موسسه، مهمترین اقدامات، برنامه‌ها و راهبردهای معاونت برنامه‌ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور را بررسی ساختار تشکیلات و معماری جدید موسسه و برنامه ریزی و سیاستگزاری در این خصوص و گزارش وضعیت نیروی انسانی موسسه در سال جاری و سال‌های هدف در افق 1404 و 1409 عنوان کرد و افزود: ارائه راهبردها و اقدامات انجام شده و در دست اجرای حوزه منابع انسانی موسسه و پژوهشکده‌های تابعه، گزارش منابع و مصارف و اعتبارات و بودجه موسسه در سال 1399 نیز از دیگر برنامه آتی این موسسه است.

وی ادامه داد: ارائه گزارش از وضعیت درآمد اختصاصی موسسه و پژوهشکده‌ها و ارائه گزارش تامین اعتبار اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در مراکز تحقیقات استانها در سال 1399 و 1400 از دیگر برنامه های این بخش است.

گفتنی است؛ در پایان روز اول این گردهمایی جلسه یادبودی به همت موسسه تحقیقات علوم باغبانی جهت تقدیر و تجلیل از مرحوم مهندس یونس ابراهیمی پدر مرکبات کشور با سخنرانی دکتر اسدی و دکتر حاجی وند و پخش کلیپ یادواره ایشان برگزار شد.

لازم به ذکر است که جلسه گردهمایی سالیانه موسسه تحقیقات علوم باغبانی برای دومین سال پیاپی به دلیل شیوع بیماری کرونا به‌صورت مجازی و طی دو روز برگزار شد.


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها