آخرین اخبار

دو مصوبه متفاوت درباره قیمت سبوس

دبیر کانون انجمن های صنفی صنایع آرد گفت: در حال حاضر دو مصوبه و دو قیمت متفاوت برای عرضه سبوس وجود دارد و با این دو مصوبه کارخانجات برای عرضه سبوس دچار سرگردانی شده اند.

13991107000980_Test_PhotoN

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس  جعفر ایزدیار در وبینار کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران با انتقاد از لغو مصوبه آزادسازی قیمت سبوس  بیان داشت: اصل مطلب این است که کارخانجات آرد گندم را  به نرخ ثابت از دولت دریافت می کنند و به ازای آن دو محصول آرد و سبوس تولید می کنند که به نرخ ثابت می فروشند. لذا با توجه به اینکه هزینه های تولید از سال 93 تاکنون هر سال به شدت افزایش یافت است لذا طبیعی است که برای جبران این هزینه ها دولت باید تصمیمی اتخاذ کند که این تصمیم می تواند افزایش قیمت آرد باشد که به لحاظ تاثیر آن بر روی قیمت نان این کار صورت نگرفته است و به صلاح هم نیست، لذا این افزایش می تواند در مورد قیمت سبوس باشد یا اینکه پرداخت مابه التفاوت ریالی، البته دولت در طول سال های گذشته یک بار از طریق افزایش قیمت سبوس این مشکل را حل کرد و چند بار هم از طریق پرداخت مابه التفاوت اما پرداخت مابه التفاوت ها با تاخیر به دلیل شرایط تورمی اثر خود را از دست می دهد. 

دبیر کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد اظهار داشت: لذا امسال در 26 خرداد 1400 ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت که نرخ سبوس را آزاد کنند و هدف از بین رفتن بازار چند قیمتی این محصول و همچنین جبران هزینه های کارخانه های آرد بود اما وزارت جهاد کشاورزی با قصد حمایت از دامدار قیمت سبوس را ثابت نگه داشته و معتقدند که قیمت سبوس باید همان قیمت قبلی یعنی 1400 تومان باشد و لذا اکنون کارخانجات آرد در مورد قیمت سبوس با یک دوگانگی مواجه هستند یعنی از یک طرف با مصوبه ستاد تنظیم بازار در مورد افزایش قیمت سبوس و از طریق دیگر با بخشنامه  وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر لغو افزایش آزاد سازی قیمت سبوس مواجه هستیم  و لذا منهای بحث سود و زیان کارخانجات آرد، اکنون کارخانجات آرد سرگردان است که سبوس را با چه قیمتی باید عرضه کنند. 

وی بیان داشت: در مورخ نهم مرداد 1400 از طرف شرکت بازرگانی دولتی ایران به کارخانجات آرد، مصوبه ستاد تنظیم بازار ابلاغ شده است اما از سوی دیگر نیز نمایندگان جهاد کشاورزی در استان ها به کارخانجات مراجعه می کنند و تقاضای سبوس را با قیمت گذشته دارند. 

وی اظهار داشت: بخش زیادی از این بی تدبیری به دولت گذشته بازمی گردد زیرا از سال 93 تاکنون اجازه افزایش قیمت محصولات کارخانجات آرد داده نشده است و از مسئولین دولت جدید نیز تقاضا داریم این مشکلات را حل کنند. 

* با اتخاذ سیاست های شتابزده مردم در تامین آرد دچار مشکل می شوند

در این نشست،  سید حسن حسینی در مورد لغو مصوبه آزادسازی قیمت سبوس گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی تصمیم عاقلانه ای نگیرد با اتخاذ سیاست های شتابزده، مردم در تامین آرد دچار مشکل خواهند شد. 

رئیس هیات مدیره انجمن های آرد خراسان رضوی و جنوبی اظهار داشت: شرکت بازرگانی ایران همواره بصورت یک پاندول گاهی در زیر مجموعه وزارت صمت و گاهی در زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و لذا در مواقعی که شرکت بازرگانی دولت تحت مدیریت وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرد، مسئولان وزارت جهاد نسبت به مشکلات صنعت آرد بیگانه اند زیرا توجه آنها بیشتر نسبت به دامداران است و به جای پرداختن به مسائل از دید فنی از نظر قدرتی به مسائل می پردازند. 

وی افزود: به عنوان مثال در شهریور امسال معاون وزیر وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است که قیمت سبوس به قیمت  قبلی یعنی 1400 تومان است و کارخانجات آرد موظفند که این سبوس را از مرداد ماه تحویل دهند این در حالی است که سبوس محصولی فساد پذیری است لذا هیچ کارخانه ای نمی تواند سبوس را از نیمه مرداد تاکنون برای مشخص شدن نرخ آن نگه داری کند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها