دبیر کل فدراسیون ملی طیور ایران:

تولید با لاین آرین در مسیر جداگانه‌ای دنبال شود

دبیر کل فدراسیون ملی طیور ایران گفت: تولید با لاین آرین باید در مسیر جداگانه‌ای دنبال شود.

طلاکش

سید فرزاد طلاکش در گفت‌وگو با کشاورز پلاس بیان کرد: اصرار دولت بر جوجه‌ریزی با لاین آرین سبب شده است که شاهد آمارهای گمشده در جوجه‌ریزی باشیم.

وی افزود: مرغداران راضی نیستند از لاین آرین استفاده کنند. به همین خاطر حواله این لاین را دریافت می‌کنند اما جوجه نمی‌ریزند. بنابراین بالای 20 درصد آمار جوجه‌ریزی واقعی نیست.

دبیر کل فدراسیون طیور ایران گفت: مرغداران به دلیل دریافت حواله مرغ آرین سهمیه دان دریافت می‌کنند. در چنین شرایطی اتفاقی که رخ می‌دهد آن است که علیرغم اعلام وزارت جهاد کشاورزی درباره کافی بودن جوجه‌ریزی، قیمت مرغ در یک هفته گذشته 10 هزار تومان بالا رفته است.

وی اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد، باز هم قیمت‌ها افزایش می‌یابد. کمبود مرغ چیزی نیست که بگوییم واردات می‌کنیم و کمبودها را جبران می‌کنیم. واردات دو ضرر دارد؛ نخست آنکه ارز کشور مصرف می‌شود و ضرر بعدی آن است که این فعالیت، تو سری محکمی به تولید کشور است.

طلاکش ادامه داد: اگر نهاده به موقع به مرغدار داده نشود و تولیدکننده جوجه را گران بخرد، قطعا روی قیمت‌های بازار تاثیر می‌گذارد و مردم باید قیمت 95 تا  100 هزار تومان را تجربه کنند.

وی درباره عدم رغبت تولیدکنندگان به استفاده از لاین آرین گفت: آرین از نظر اقتصادی قابل مقایسه با نژاد خارجی موجود نیست. بهره‌وری آن 30 درصد پایین‌تر است. یعنی تولیدکننده باید 20 درصد بیشتر هزینه کند، ولی 30 درصد بهره‌وری پایین‌تر داشته باشد. کسی که کار اقتصادی می‌کند، سراغ چنین گزینه‌ای نمی‌رود.

دبیر کل فدراسیون طیور ایران ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی موضوع مرغ آرین را باید در مسیر جداگانه‌ای دنبال کند. ما به این وزارتخانه پیشنهاد کردیم که حداکثر 15 درصد جوجه‌ریزی کشور به این لاین اختصاص یابد و فقط تولید با این لاین انجام شود.

وی ادامه داد: تولید این دو زنجیره نیز در نیروهای مسلح و ذخایر پشتیبانی مرغ تولیدی کشور مصرف شود. نباید بازار را با این تولید به هم بزنیم.

طلاکش افزود: ضمن اینکه، همزمان باید کار تحقیقاتی برای احیای این نژاد انجام شود و لاین یاد شده از لحاظ ژنتیکی ارتقاء یابد تا رقابت پذیر شود. در غیر این صورت عین 20 سال گذشته، باید این لاین را به یک پستو ببریم و فقط به‌عنوان پدافند غیر عامل این نژاد را نگه داریم.

وی گفت: دولت باید در استفاده از لاین آرین مسیری را برود که قابل رصد و پایش باشد تا اگر خسارتی ایجاد شد، این خسارت از جیب خود دولت پرداخت شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها