آخرین اخبار

فعالیت کلینیک‌های دامپزشکی صرفا در مراکز تجاری و اداری

نایب رئیس سازمان نظام دامپزشکی از اعمال محدودیت و صدور مجوز برای فعالیت کلینیک‌های دامپزشکی صرفا در مراکز تجاری و اداری خبر داد.

photo_2023-12-05_14-01-51

رامین سلامتی در گفت‌وگو با کشاورزی پلاس بیان کرد: واقعیت این است که طبق قانون، مطلب پزشکان، دفاتر وکلا و اسناد رسمی می‌توانند در مکان‌های مسکونی باشند.

وی ادامه داد: مخاطرات یک مرکز آزمایشگاهی و مطب یک پزشک عفونی به مراتب بیشتر از یک مکان دامپزشکی برای انسان‌هاست. اما نظام دامپزشکی استان تهران به دلیل اینکه به این قضیه ان‌قلت داشتیم که از لحاظ ورود حیوان، شرایط باید به نحوی باشد که حقوق سکنه دیگر رعایت شود، از ابتدا به مراکزی پروانه فعالیت می‌دادیم که درب مستقل داشته باشد و ارتباطی با فضای مسکونی نداشته باشد.

رئیس نظام دامپزشکی استان تهران گفت: به هیچ عنوان نظام دامپزشکی استان تهران در چهار سال گذشته در محل مسکونی که درب آن با فضای عمومی تردد سایر سکنه مشترک باشد، پروانه‌ای برای کلینیک‌های دامپزشکی صادر نکرده است. حتما مراکز باید درب جداگانه داشته باشند یا اینکه در محلی واقع شوند که سند آن مسکونی بوده اما موقعیت آن تجاری است. در استان تهران چنین مکان‌هایی را زیاد داریم.

وی گفت: ما اعتقاد داریم که در یک مجتمع مسکونی که درب مستقل ندارد، نمی‌توان پروانه کلینیک داد اما در جاهایی که این الزامات را رعایت می‌کند، صرفا مسکونی یا اداری بودن مطرح نیست. باید برای مردم و سکنه دیگر ساختمان مزاحمت ایجاد نشود.

نایب رئیس سازمان نظام دامپزشکی بیان کرد: ما از اول این نکته را در نظر گرفته بودیم. خوشبختانه در دوره گذشته به صحن شورای شهر رفتیم و با نظرات ما موافقت شد. از کمیسیون مرتبط شورای شهر در رابطه با اینکه در مراکز مسکونی بدون درب مستقل و ورودی جداگانه نباید کلینیک دامپزشکی مستقر شود، مصوبه‌ای دریافت کردیم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال گذشته، با توجه به فضایی که ایجاد شد و افزایش بیش از حد تعداد پروانه‌ها، مصوبه‌ای در سازمان دامپزشکی گذراندیم که صرفا در مکان‌های اداری و تجاری برای کلینیک‌های دامپزشکی پروانه صادر شود.

به گفته نایب رئیس سازمان نظام دامپزشکی این مصوبه از پایان سال گذشته و اوایل امسال اجرایی شد.

نظارتی بر تعرفه‌ها نیست

سلامتی درباره تعرفه‌های متفاوت در کلینیک‌های دامپزشکی بیان کرد: متاسفانه در دولت جایگاهی به نام دام کوچک تعریف نشده است. در سازمان دامپزشکی بعد از این همه مدت جایگاهی برای این حیوانات در نظر گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: به هر حال این بحث‌ها در کشور وجود دارد. زمانی وجود ایدز یا «اچ ای وی» در ایران نادیده گرفته می‌شد و سیاست وزارت بهداشت این بود که اعلام کند این بیماری را نداریم اما اکنون برای بررسی این بیماری دفتر دارند، 200 مرکز مرتبط با اچ آی وی تشکیل شده و اطلاعات بیماران را جمع‌آوری می‌کنند.

نایب رئیس سازمان نظام دامپزشکی افزود: در دام کوچک طی 25 سال گذشته به دلیل تغییر شرایط و فرهنگ مردم، آپارتمان نشینی همچنین نوع سلایق و تفریحات، علاقه به نگهداری دام کوچک زیاد شده است. این می‌طلبد که دولت بخشی را برای رسیدگی به بیماری‌ها و مشکلات دام کوچک داشته باشد.

وی گفت: متاسفانه تا امروز در دولت چنین بخشی وجود نداشته است. وقتی به دام کوچک به‌عنوان یک مبحث لاکچری نگاه می‌کنند، در نهاد مربوطه نظارتی برای کنترل قیمت‌ها هم وجود نخواهد داشت.

سلامتی با اشاره به مخاطرات احتمالی حیوانات خانگی برای سلامت انسان توضیح داد: دامپزشکی مسئول بهداشت جامعه است و حتما باید روی سلامت دام کوچک نظارت داشته باشد. در برخی بیماری‌ها حتما نیاز به معدوم‌سازی حیوان داریم و باید نهاد تخصصی درباره معدوم سازی دام تصمیم بگیرد.

وی تاکید کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌تواند مخاطرات جدی برای سلامت جامعه ایجاد کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید