آخرین اخبار

مهار ریزگردها و توسعه کشاورزی با کاشت یک میلیارد درخت در کشور

طی چهار سال آینده قرار است یک میلیارد اصله نهال در کشور تولید شود تا علاوه بر ترسیب کربن در کشور شاهد توسعه کشاورزی، تامین منابع آبی و مهار ریزگردها در کشور باشیم.

مهار ریزگردها و توسعه کشاورزی با کاشت یک میلیارد درخت در کشور

به گزارش ایانا؛ کارشناسان معتقدند درختان نبض زمین هستند و چون با جذب گازهای سمی از جمله دی اکسید کربن و تولید اکسیژن که یکی از اساسی ترین نیازهای حیات انسان و حیوان است، باعث دوام حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می شوند، از اهمیت وافری برخورد دار هستند و به نوعی از انقراض انسانها و حیوانات جلوگیری می کنند.

نقش بی بدیل توسعه جنگل کاری در کشور

اما این همه فوائد توسعه جنگل کاری را نمایان نمی سازد چون از طرف دیگر باید به این نکته نیز اذعان داشت که ریشه درختان یکی از اصلی ترین و در عین حال بهترین عوامل جذب و انتقال آب ناشی از بارندگی به دل سفره های زیر زمینی و جلوگیری از سیلاب های مخرب است.

همچنین جنگل ها به عنوان یکی از زیرساخت های طبیعی تامین منابع آب به تصفیه آب های زیر زمینی و جلوگیری از سیلاب ها و رواناب های فصلی کمک شایانی می کنند؛ چراکه آن ها می توانند مانند یک اسفنج عمل کنند به طوری که آب باران را بمکند و از خطرات سیلاب ها برای مردم و مزارع پایین دست خود بکاهند.

این انتقال آب به دل سفره های زیر زمینی همچنین جلوی فرسایش خاک و تولید ریزگردها را گرفته و در فصول گرم نیز می توان از آب انتقال یافته برای توسعه مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی استفاده کرد تا دیگر شاهد بیابان زایی، خشکسالی و بحران کمبود آب در کشور نباشیم.

از طرف دیگر با وجود این که ایران از نظر تنوع اقلیمی ایران یک کشور چهار فصل محسوب می‌شود که 11 اقلیم از 13 اقلیم موجود در جهان را در خود جای داده است، اما بیشتر مساحت کشورمان را اقلیم‌های بیابانی و نیمه‌بیابانی تشکیل می‌دهد و مساحت پوشش‌های جنگلی و مرتعی در کشورمان نسبتا اندک است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر توسعه ناپایدار در برخی عرصه‌های طبیعی باعث آسیب دیدن جنگل‌ها و مراتع کشور شده و بیش از پیش به کاهش سطح فضای سبز در ایران دامن زده است. این اتفاقات اما در شرایطی رخ داده است که در چند دهه گذشته روند توسعه صنعتی و گسترش صنایع مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی سبب شده است که ایران به یکی از کشورهای مهم منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای به عنوان اصلی‌ترین عامل گرمایش جهانی تبدیل شود و در فهرست ده کشور اول عامل انتشار دی‌اکسید کربن در دنیا قرار بگیرد.

کاشت سالانه 250 میلیون نهال توسط وزارت جهاد کشاورزی

از این رو وزارت جهاد کشاورزی از سال جاری طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال را طی یک برنامه چهارساله کلید زد، با این حال سید جواد ساداتی نژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ایران هفتمین تولید کننده کربن در دنیاست، اعلام کرده که کاشت یک میلیارد درخت در کشور تازه شروع ماجراست و نهال و درخت های بیشتر در سالهای آینده در کشور کاشته خواهدت شد.

طرح کاشت یک میلیارد درخت در بهمن ماه سال جاری  با ۳۰ میلیون اصله نهال شروع و تا سال آینده به ۲۵۰ میلیون اصله نهال خواهد رسید.

استفاده از گونه های بومی برای توسعه جنگل کاری

در همین خصوص عباسعلی نوبخت؛ رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور می گوید: به دستور رئیس جمهوری و وزیرجهاد کشورزی کاشت یک میلیارد اصله نهال در دستور کار قرار گرفته و پیگیری‌های لازم انجام شده است و جلساتی به‌صورت روزانه در ستاد سازمان و به شکل وبینار با مدیران کل استان‌ها تشکیل می‌شود.

وی می افزاید: گونه‌های در نظر گرفته شده برای تولید و کاشت، گونه‌های بومی مناسب برای پنج منطقی رویشی موجود در کشور است. برای زراعت چوب نیز گونه‌های مناسب برای زراعت چوب تولید می‌شوند همچنین برای توسعه و احیای عرصه‌های جنگلی نیز گونه‌های مورد نظر باید توسط کمیته فنی استان‌ها وشورای عالی جنگل در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تایید شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: حدود ۴۰ هزار روستا در کشور داریم که در اطراف بخش قابل توجهی از آن‌ها عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد بنابراین از آن‌ها می‌توان در قالب ایجاد پارک‌های روستایی استفاده کرد و به مردم نهال ارائه شود تا بکارند و فضای سبز ایجاد شود.

نوبخت در پایان تصریح کرد: بر اساس آمایش‌های انجام شده در هر هکتار از مناطق رویشی مختلف کشور  حدود ۴۰۰ اصله نهال می‌توان کاشت و یک میلیارد اصله نهال به ۲.۵ میلیون هکتار عرصه نیاز دارد. تنها مسئله توسعه نیست چرا که علاوه برآن  مناطق بسیاری هم برای احیا وجود دارد و عرصه برای فعالیت زیاد است که همه چیز نیز به صورت دقیق بررسی شده است. در تمام این امور نیز شرط اصلی فعالیت ما صداقت با مردم است.

سه هدف اصلی از کاشت یک میلیارد درخت در ایران

رضا احمدی،مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نیز در این خصوص گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت سه هدف اساسی شامل ترسیب کربن، جبران روند تخریب جنگل‌ها در سال‌های اخیر و افزایش سرانه فضای سبز در کشور را دنبال می‌کند.

وی افزود: سازمان منابع طبیعی همواره طرح‌هایی برای تولید نهال و جنگل‌کاری در دست اجرا داشته، اما مهمترین تفاوت طرح جدید با برنامه‌های گذشته افزایش چند برابری سرعت و ظرفیت تولید نهال و کاشت درخت در نقاط مختلف کشور است؛ به نحوی که در دو دهه گذشته، متوسط تولید نهال سازمان منابع طبیعی 15 میلیون اصله در سال بوده است، اما در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، قرار است سالانه 250 میلیون نهال در چهار سال تولید شود. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها