آخرین اخبار

قیمت مواد غذایی برای مصرف کنندگان آمریکایی همچنان بالاست

فشارهای مداوم ناشی از تورم در اقتصاد ایالات متحده قیمت محصولات غذایی و خواربارفروشی‌ها را در حالی بالا نگه داشته است که تورم در سایر بخش های اقتصاد تا حدودی فروکش کرده است.

به نقل از اینسایدر، فشارهای مداوم ناشی از تورم در اقتصاد ایالات متحده قیمت محصولات غذایی و خواربارفروشی‌ها را در حالی بالا نگه داشته است که تورم در سایر بخش های اقتصاد تا حدودی فروکش کرده است.

گزارش ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که هفته گذشته از سوی اداره آمار کار برای ماه ژانویه منتشر شد، نشان می‌دهد که قیمت مواد غذایی در خانه (دسته‌ای از مواد غذایی خریداری شده در فروشگاه به منظور تهیه در خانه) نسبت به سال گذشته 11.3 درصد افزایش یافته است.

این رقم بسیار بالاتر از نرخ کلی تورم در آمریکا است که در ماه ژانویه به 6.4 درصد نسبت به سال قبل رسید و از بالاترین نرخ 40 سال گذشته یعنی 9.1 درصد در ژوئن 2022 کاهش یافت.

هزینه بالای خواربار به شدت خانواده های کم درآمد و حتی با درآمد ثابت را تحت تاثیر قرار داده است.

برای کسانی که خدمات تامین اجتماعی دریافت می کنند، افزایش حقوق و مزایای 8.7 درصدی که در ژانویه 2023 اعمال شد و بزرگترین افزایش از سال 1981 بود و میانگین مزایای ماهانه را حدود 140 دلار افزایش داد، حتی در مقایسه با کسانی که این مزایا را در سال گذشته گرفتند درآمد کمتری برای خرید مواد غذایی باقی می‌گذارد.

تورم ممکن است با وجود افزایش نرخ بهره فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) که قصد دارد به تدریج تورم را به نرخ هدف 2 درصدی برگرداند، همچنان در اقتصاد این کشور بالا باقی بماند.

گزارش تورم هفته گذشته نشان داد که شاخص قیمت مصرف کننده پس از کاهش غیرمنتظره 0.1 درصدی در ماه دسامبر 0.5 درصد در ژانویه افزایش یافت.

به گفته اندی هاریگ، معاون مالیات، تجارت، پایداری و توسعه سیاست در انجمن صنایع غذایی آمریکامریکاآ FMI، خرده فروشان مواد غذایی در تلاش هستند تا هزینه های خود را برای خرید مواد غذایی مهار کنند.

هاریگ پس از آخرین گزارش ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده در بیانیه‌ای مطبوعاتی نوشت: شاخص CPI ژانویه نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها آنطور که مصرف‌کنندگان انتظار دارند به سرعت یا به‌طور یکنواخت به حالت قبل بر نمی‌گردند. متأسفانه، این احتمال وجود دارد که قیمت مواد غذایی در کوتاه‌مدت بالا بماند، و ما پیش‌بینی می‌کنیم که نوسانات بیشتری برای تورم در ماه‌های آینده وجود داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها