آخرین اخبار

حمایت از دامداران با تهاتر دام با نهاده

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: خرید تضمینی دام سبک و سنگین از دامداران، یک خرید حمایتی است.

حمایت از دامداران با تهاتر دام با نهاده

محمد جعفری معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور در گفت و گو با خبرگار ایانا، در خصوص تهاتر دام با نهاده در قالب تولید قراردادی،گفت: شرکت پشتیبانی امور دام تا امروز در راستای حمایت از تولید حدود ۲۰ هزار تن گوشت منجمد ۵ تکه دام سبک و سنگین از دامداران کشور خریداری کرده‌ است.

وی با اشاره به این که خرید تضمینی دام سبک و سنگین در بیش از 15 استان انجام شده است، این خرید را یک خرید حمایتی دانست.

جعفری در توضیح وضعیت فعلی خرید تضمینی دام از دامداران، افزود: مبنای قیمتی ما در میانگین کشور برای هر کیلوگرم گوشت منجمد، تقریباً ۲۱۷ هزار تومان است و از این میزان تقریباً ۹۰ هزار تومان برای دامدار محاسبه شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه چه میزان از پول دامداران پرداخت شده، تصریح کرد: تا امروز حدود ۷۰ درصد پول دامداران را با نهاده تهاتر کرده‌ایم و مابقی هم در صف تهاتر هستند تا ان‌شاءالله در صورت تامین نقدینگی مابقی را نیز پرداخت کنیم.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور وضعیت نهادها را در کشور مطلوب دانست و افزود: نهاده‌ها در سه مسیر استان‌ها، مطالبات دامداران و سامانه بازارگاه عرضه می‌شوند.

وی ادامه داد: حجم نهاده‌ها از لحاظ مقادیر و نوع آن‌ها در حد استاندارد است و در حال حاضر بیشتر از ذخایر استراتژیک نهاده در کشور داریم.

جعفری در پاسخ به این سوال که چه میزان نهاده دامی بابت هر دام تهاتر شده به دامداران داده می‌شود، گفت: تهاتر دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور به صورت ریالی است؛ یعنی به ازای هر کیلوگرم دامی که از دامدار خریدیم با ترکیب ذرت، سویا و جو، به نرخ‌های مصوب بازارگاه یا بعضاً پایین‌تر از نرخ مصوب بازارگاه به دامداران نهاده داده‌ایم.

وی برای روشن‌تر شدن توضیحات خود، افزود: فرض کنید یک کیلوگرم گوشت منجمد پنج تکه به قیمت 217 هزار تومان از دامداران خریداری کرده‌ایم؛ این را با ترکیب ۴۰ درصد جو، ۳۰ درصد  ذرت و ۳۰ درصد سویا به دامداران تحویل داده‌ایم.

جعفری در خصوص مازاد دام خریداری شده، خاطرنشان کرد: سیاست وزارتخانه در این بحث دو نوع بوده است؛ خرید حمایتی مازاد از طریق پشتیبانی امور دام به صورت گوشت قرمز و سیاست‌های صادراتی دام زنده، که بحث خرید گوشت منجمدش را شرکت پشتیبانی امور دام انجام داده و بحث صادرات به رؤسای سازمانی استان‌ها واگذار شده تا خودشان صادرات دام زنده را مدیریت کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها