آخرین اخبار

مجلس آماده اصلاح یا به روز کردن قوانین برای اجرای الگوی کشت است

آماده اصلاح و به روز کردن قانون برای اجرایی شدن الگوی کشت محصولات کشاورزی هستیم.

عکس


 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس امروز یکشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی الگوی کشت محصولات کشاورزی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب افزود: به دلیل اهمیت الگوی کشت، مجلس آماده به روز کردن قوانین در این راستا است.

محمدجواد عسکری، امنیت غذایی را موضوعی جدی و اولویت‌دار برای کشور خواند و اظهار داشت: اگر ما در زمینه نظامی کار را با جدیت دنبال و از طریق دسترسی به بسیاری از تکنولوژی ها، دنیا را حیرت زده کرده ایم، در زمینه تولید و تامین غذا و سفره مردم نیز به طور قطع می توانیم این کار را تکرار کنیم.

وی تصریح کرد: برای اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی هماهنگی های بین دستگاهی باید افزایش یابد و اگر قانونی دارای کاستی و کمبودی باشد مجلس باید آن را اصلاح و یا به روز کند.

عسکری ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید به کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کند که برای اجرای طرح الگوی کشت محصولات چه مشکلاتی دارد تا ما قانون را اصلاح و مساله را حل کنیم.

وی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت: این جنگ نشان داد امنیت غذایی بسیار مهم است و چالش های غذایی که بوجود می‌آورد بر امنیت ملی تاثیر می گذارد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید برای اجرای الگوی کشت در گندم در سال زراعی جاری، ابراز امیدواری کرد که این طرح در یک فضای مشخص و برنامه زمان‌بندی شده، دنبال شود.

وی در مورد تاثیرات تغییرات اقلیمی بر مصمم شدن دولت در اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی نیز اذعان داشت: دنیا و ایران از ناحیه تغییرات اقلیمی به لحاظ نوع بارش ها و کمبود آب آسیب‌پذیر شده است و با این شرایط الگوی کشت باید تغییر داده شود.

عسکری افزود: با اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی ما دنبال خروجی هستیم و خروجی این طرح برای مجلس مهم است.

وی با اشاره به نیاز ۱۲ تا ۱۳ میلیون تنی گندم در کشور گفت: برای تامین گندم مورد نیاز در قالب الگوی کشت باید عملکرد تولید در واحد سطح افزایش یابد.

عسکری در همین حال بر سیاست های تشویقی برای رعایت الگوی کشت تاکید و اظهار کرد: برای اجرایی شدن این طرح باید سیاست های تشویقی لحاظ شود و اگر اقدامات تشویقی لحاظ نشود، کشاورز این طرح را دنبال نخواهد کرد.

وی به روز کردن قیمت گندم را یکی از سیاست های قیمتی برای ترغیب کشاورزان به کشت این محصول دانست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها