آخرین اخبار

از آزادسازی صادرات دام زنده تا مرگ ۸ هزار تن ماهی

آزادسازی صادرات دام زنده، مرگ ۸ هزار تن ماهی بر اثر سیل اخیر و وجود ۴۰۰ دشت ممنوعه در کشور از جمله مهم ترین اخبار کشاورزی در هفته جاری است.

به نقل از مهر، آزادسازی صادرات دام زنده، مرگ ۸ هزار تن ماهی بر اثر سیل اخیر و وجود ۴۰۰ دشت ممنوعه در کشور از جمله مهم‌ترین اخبار کشاورزی در هفته جاری است.

براین اساس، سیدحسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران عنوان کرد: در سیل اخیر متأسفانه ۱۲ استان درگیر شدند و ما ۸ هزار تن ماهی را از دست دادیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس حدود ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به مزارع پرورش ماهی در ۱۲ استان کشور وارد شد.

رئیس سازمان شیلات کشور افزود: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و مازندران بیشترین خسارت را در سیل اخیر دیدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره اینکه چقدر از این مزارع بیمه بوده‌اند، گفت: متأسفانه کمتر از ده درصد مزارعی که خسارت دیده‌اند بیمه بودند.

همچنین سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار مهر از ابلاغ شیوه نامه صادرات دام به گمرکات خبر داد و گفت: بر این اساس صادرات دام زنده، (گوساله بالای ۴۰۰ کیلوگرم و گوسفند بالای ۴۰ کیلوگرم) آزاد شد.

وی با اشاره به اعلام کد تعرفه‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی به گمرک افزود: تعرفه صادرات هر کیلوگرم گوساله ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان و هر رأس گوسفند حدود ۵۰ هزار تومان است.

مقدسی درباره اینکه اولین محموله دام صادراتی چه زمانی ارسال خواهد شد؟، گفت: فعلاً می‌خواهیم با واردکنندگان خارجی وارد مذاکره شویم.

وی ادامه داد: کشورهای عراق، ازبکستان، تاجیکستان، قطر، امارات و عمان خواهان دام ایرانی هستند.

مقدسی درباره قیمت دام صادراتی نیز گفت: قیمت براساس نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود و بستگی به نظر خریداران نیز دارد تا در نهایت با آنان به توافق برسیم.

و فریبرز عباسی، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از ۶۰۰ دشت کشور، ۴۰۰ دشت ممنوعه است، گفت: متأسفانه شرایط این دشت‌ها از نظر آب و سفره‌های زیرزمینی نامطلوب است و با برنامه ریزی های انجام شده، امیدواریم شاهد بهبود وضعیت این دشت‌ها باشیم.

عباسی همچنین با اشاره به اینکه تعدادی از چاه‌های کشور به کنتورهای هوشمند و کارت آب مجهز شده‌اند، خاطرنشان کرد: این یکی از روش‌های مهم برای مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد، افزود: ۳۰۰ هزار حلقه از این چاه‌ها غیرمجاز است که باید دستگاه‌های متولی فوراً ورود و آن را تعیین تکلیف کنند.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: این مسئله می‌تواند در مدیریت منابع آب کشور بسیار مؤثر باشد ضمن اینکه با برنامه ریزی هایی که وزارت نیرو انجام داده، امیدوار هستیم به زودی شاهد مدیریت منابع در این حوزه باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها