آخرین اخبار

سهم مصرف کننده از ۱۳ میلیارد یورو ارز دولتی بخش کشاورزی چقدر است

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه در طول سال، کل سهم بخش کشاورزی از ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۱۳ میلیارد یورو است، گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیارد و ۸۱۶ میلیون یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شد.

به نقل از مهر، محمد قربانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ در بخش کشاورزی تقریباً برای گندم ۲ میلیارد و ۵۱۱ میلیون یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی، برای کنجاله سویا ۷۹۴ میلیون یورو، برای ذرت ۳ میلیارد و ۱۲۲ میلیون یورو، برای جو ۹۳۴ میلیون یورو، برای روغن خام ۲ میلیارد و ۱۲۵ میلیون یورو و برای دانه‌های روغنی یک میلیارد و ۳۳ میلیون یورو و در مجموع حدود ۱۰ میلیارد و ۸۱۶ میلیون یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفتیم.

او ادامه داد: این ارقام برای تأمین تقریباً ۱۰ میلیون تن ذرت، ۴.۵ میلیون تن کنجاله، ۱.۵ میلیون تن برنج، یک میلیون تن شکر، ۱.۸ میلیون تن روغن، ۴.۵ میلیون تن جو و ۶ میلیون تن گندم تخصیص پیدا کرده است.

قربانی اضافه کرد: سؤال اساسی این است که آیا این یارانه با این حجم به دست مصرف کننده می‌رسد و سهم هر کدام از مصرف کنندگان در واقع از این یارانه چند میلیون تومان است؟

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دهک‌های بالای درآمدی از این یارانه سهم بیشتری را دریافت می‌کنند، گفت: در آن مقطع زمانی که این سیاست بد اقتصادی اعمال شد آسیب‌های جدی را به اقتصاد، تولید و به بخش کشاورزی وارده کرده است.

قربانی با تاکید بر اینکه این سیاست بد حتی اگر شکل اجرایش درست باشد نتیجه مطلوبی را نمی‌تواند داشته باشد، افزود: این سیاست روی بخش کشاورزی اثرات بدی را داشته و بهره‌وری این بخش را به شدت کاهش داده یعنی هیچ گونه حرکت و تحرکی برای ارتقای بهره‌وری اتفاق نیفتاده است.

او اضافه کرد: این سیاست در عمل سرمایه گذاری را در بخش کشاورزی کند کرده است، زیرا واردات مطلوبیت بیشتری داشته و قیمت گذاری که در داخل انجام می‌شده است تقویت تولید داخلی را در پی نداشته است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات با قیمت پایین انجام می‌شد و عملاً تولیدکننده داخل نتوانست ارتقاء بهره‌وری داشته باشد و قیمت تمام شده را کاهش دهد و مجموعه این‌ها باعث شده که به جای اینکه این سیاست هزینه تولیدکنندگان کشاورزی و قیمت غذا را کاهش دهد تورم هزینه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی را در پی داشت.

قربانی افزود: نتیجه‌اش این شد که قیمت غذا هم ارزان نشد یعنی مصرف کنندگان عملاً پرداختی‌های بالاتری داشتند و یارانه‌های بیشتری هم هر ساله به اقتصاد کشور تزریق شده است، اما مصرف کننده نهایی یا مردم ایران از این یارانه برداشت مطلوبی را نداشتند.

او اضافه کرد: در دنیا یارانه بخش کشاورزی به شکل حمایت‌های مستقیم از بخش کشاورزی پرداخت می‌شود تا تولیدکننده تقویت شود و انگیزه‌های تولید را تقویت کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها