آخرین اخبار

ضرورت تشکیل صندوق حمایت از توسعه کسب و کارهای کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم تشکیل صندوق حمایت از توسعه کسب و کارهای کشاورزی با هدف حمایت از توسعه زنجیره‌‎های ارزش، کشاورزی قراردادی و اجرای مگاپروژه‌‏ها در این بخش تاکید کرد.

ضرورت تشکیل صندوق حمایت از توسعه کسب و کارهای کشاورزی

 

به گزارش روز یکشنبه وزارت جهادکشاورزی، «سیدجواد ساداتی‌نژاد» در چهارمین نشست قرارگاه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی افزود: این صندوق با هدف توسعه سرمایه‌‌گذاری در کل زنجیره‌‌های ارزش اولویت‌‌دار بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، توسعه سرمایه‌‌گذاری در پروژه‌‌های دانش‌بنیان و فناوری‌‌های جدید بخش کشاورزی، توسعه سرمایه‌‌گذاری در کشاورزی قراردادی، توسعه سرمایه‌‌گذاری در مگاپروژه‌‌های بخش با هدف تجاری‌‌سازی تولیدات کشاورزی و توسعه سرمایه‌‌گذاری در بخش تامین نهاده‌‌ها، فرآوری، توزیع، بازاررسانی، صادرات، خدمات و برندسازی محصولات در بخش کشاورزی شکل خواهد گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌‌های بالای روش‌‌های نوین تامین مالی و منابع بخش خصوصی، بهره‌‌گیری از ابزارها و روش‌های جدید از جمله استفاده از لیزینگ (واسپاری) در توسعه مکانیزاسیون و مدرن‌سازی بخش کشاورزی را جزء لاینفک تجاری‌‌سازی بخش کشاورزی دانست.

ساداتی نژاد متذکر شد که برای تقویت کشاورزان خرد نیز باید از طریق تشکیل صندوق توسعه کسب و کار کشاورزی و یا تشکیل صندوق کشاورزی قراردادی نسبت به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ اقدام کرد، تا از طریق آن بتوان تولید مبتنی بر قرارداد را توسعه داد و کشاورزان نیز بر اساس سفارش و قرارداد نسبت به کشت محصولات اقدام کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش به بهره‌گیری از منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در قالب فروش اموال و مستغلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید از این منابع در تقویت صندوق‌ها و اجرای روش‌های نوین مالی از جمله لیزینگ استفاده کرد.

در این نشست، « محمد قربانی» معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز یکی از اهداف اصلی این وزارتخانه در برنامه‌ تحول کشاورزی را حرکت به سمت کشاورزی تجاری یا کسب و کار کشاورزی (Agribusiness)، با تمرکز بر تامین مالی زنجیره ارزش و همچنین توسعه کشاورزی قراردادی دانست.

وی افزود: ایجاد صندوق توسعه کسب و کارهای کشاورزی می‌‌تواند حلقه مفقوده تأمین سرمایه برای حمایت از مگاپروژه‌‌ها و تقویت ارتباط بین اجزای زنجیره ارزش را مرتفع کند.

وی گزارشی از اقدامات انجام شده و اراده جدی برای استفاده از ظرفیت صندوق‌‌ها و نهایی شدن پیش‌نویس مصوبه استفاده از ظرفیت‌‌های قانونی و عملیاتی صنعت واسپاری در متنوع‌‌سازی تامین مالی و سرمایه‌‌گذاری زنجیره ارزش بخش کشاورزی ارائه و تأکید کرد: به زودی شرکت واسپاری در بخش کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه کسب و کار در این بخش برای تحول در حوزه کشاورزی و اجرای پروژه‌‌های تحولی شکل خواهد گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: به منظور تأمین ماشین‌‌ها، تجهیزات و فناوری‌‌های مورد نیاز بخش کشاورزی، تجهیز کارخانه‌ها و عرصه‌‌ها در قالب واسپاری، تشکیل صندوق حمایت از توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها