آخرین اخبار

چرا قیمت جوجه یک روزه افزایش یافت؟

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه با بیان دلایل افزایش قیمت جوجه یک روزه گفت: ستاد تنظیم بازار احتمالا در روزهای آینده قیمت هر قطعه جوجه را ۶۰۰۰ تومان اعلام خواهد کرد .

13990130001016_Test_PhotoN

به نقل از خبرگزاری فارس، چند ماهی است که مرغداران کشور از افزایش قیمت جوجه یک روزه انتقاد می کنند و می گویند علیرغم اینکه نرخ مصوب 4200 تومان است اما هر قطعه جوجه 10 هزار تومان به فروش می رود.

از آنجایی که جوجه یک روزه یکی از نهاده‌های اصلی تولید مرغ و تخم‌مرغ محسوب می‌شود، از نظر آنها گرانی جوجه عامل گرانی مرغ در بازار شده است.

برای بررسی موضوع و دلایل گرانی جوجه با محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه گفت و گو کردیم.

وی در پاسخ به دلیل افزایش قیمت جوجه گفت: قیمت افزایش یافته اما قیمت های 10 هزار تومان و حتی بیشتر که الان در فضای مجازی مطرح است و یا رسانه ها می گویند نیست، هر قطعه جوجه یک روزه بسته به نژادشان که عملکرد آنها را تعیین می کند از 6 هزار تا 7500 تومان است.

وی با بیان اینکه جوجه یک روزه را خیلی وقت است قیمت گذاری نکرده اند، گفت: ستاد تنظیم بازار در آذر99 قیمت مرغ و نهاده ها را اعلام کرد اما آن زمان قیمتی برای جوجه یک روزه تعیین نکرد این در حالی است که از آن زمان نرخ خوراک طیور بالا رفته و هزینه تولید کنندگان جوجه را افزایش داده است.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه تصریح کرد: درباره آنچه که مرغداران درباره تاثیر جوجه یک روزه در گرانی مرغ می گویند باید بگویم این تاثیر تنها 2200 تومان در هر کیلوگرم است یعنی جوجه یک روزه تنها 14 درصد در قیمت تمام شده مرغ تاثیر دارد.

وی بالا بودن تقاضا را عامل دیگری برای گرانی جوجه یک روزه در بازار عنوان کرد و گفت: تولید جوجه یک روزه نسبت به پارسال 10 تا 12 درصد افزایش یافته اما همچنان تقاضا بالاست و مرغداری ها مرتب جوجه ریزی می کنند به طوری که ماهانه 120 میلیون جوجه تولید می شود اما این رقم سال گذشته 114 میلیون قطعه در ماه بود.

صدیق پور در پاسخ به اینکه مرغداران می گویند ضرر می کنند پس دلیل این همه رغبت برای تولید در مرغداری ها و تقاضا برای جوجه چیست؟ گفت: اگر ضرر می کردند که این همه جوجه ریزی نمی کردند؛ قیمت مرغ در بازار  نزدیک به 40 هزارتومان رسیده در حالی که نرخ دولتی 24900 تومان است اما در بازار پیدا نمی شود.

وی گفت: میزان تولید جوجه یک روزه در مهر و آبان به 130 میلیون قطعه در ماه افزایش خواهیم داد.

*تصمیم ستاد تنظیم بازار برای جوجه یک روزه

صدیق پور گفت: ستاد تنظیم بازار در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت که  تعیین قیمت جوجه به بعد موکول شود، یعنی قرار است از آنجایی که قیمت جهانی خوراک دام افزایش یافته، قیمت نهاده های سویا و ذرت را برای تولیدکنندگان داخل افزایش دهند و پس از آن قیمت مرغ و در نهایت جوجه یک روزه افزایش قیمت خواهد داشت.

این مسئول افزود: در جلسه ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کردم که خوراک طیور دولتی که برای تولید کنندگان می دهند را حذف کنند و جوجه یک روزه را هر قطعه 11500 تومان در نظر بگیرند که با این نظر مخالفت شد.

وی در پاسخ به اینکه فکر می کنید ستاد تنظیم بازار چه قیمتی را برای مرغ جوجه یک روزه تعیین کند، گفت: اگر با نهاده دولتی محاسبه کنید هر قطعه 6000 تومان احتمالا تعیین می کند که باید قیمت ها بسته به نژاد جوجه متفاوت باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها