آخرین اخبار

افزایش 13 کشور به مبادی صادراتی زعفران

توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی سبب شده است که در سال جاری نسبت به بازه زمانی سال گذشته ۱۳ کشور به جمع مشتریان طلای سرخ ایران اضافه شوند.

افزایش 13 کشور به مبادی صادراتی زعفران

به گزارش خبرنگار ایانا، سالانه حداقل 200 تن از زعفران تولید شده در کشورمان به سراسر جهان صادر می‌شود که این امر همواره سبب شده که طلای سرخ ارزآوری قابل توجهی برای ایران به همراه داشته باشد.

آمارها حاکی از آن است که با توسعه دیپلماسی اقتصادی در وزارت جهاد کشاورزی بازارهای جدیدی نیز به تسخیر صادر کنندگان ایرانی درآمده است و همین امر زمینه افزایش ارزآوری را به همراه داشته است.

طی سال‌های اخیر صادرات زعفران به دو صورت فله و بسته‌بندی انجام شده  است. صادرات فله این محصول در وزن‌های نیم و یک کیلویی اتفاق می‌افتد اما در بازار داخلی هم‌اکنون قیمت هر کیلو زعفران بین 30 تا 42 میلیون تومان است.

در حال حاضر وضعیت بازار زعفران در آرامش به سر می‌برد. غلامرضا میری،  نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفتگویی این گزاره را تایید کرد و گفت: اکنون قیمت هرکیلو زعفران دسته ۳۱ تا ۳۲ میلیون تومان، پوشال ۳۴ تا ۳۶ میلیون تومان، سرگل ۳۷ تا ۳۸ هزارتومان، نگین ۳۸ تا ۴۰ میلیون تومان و سوپر نگین ۴۲ تا ۴۳ میلیون تومان است.

بر اساس آمارهای منتشر شده گمرک در سال گذشته ۲۳۹ تن و ۹۹۱ کیلوگرم زعفران به ۵۹ کشور مختلف صادر شده است که ارزشی بالغ بر ۷۱۴۶ میلیارد تومان معادل ۴۲۴ میلیون و ۵۰۸ هزار دلار داشته است.

جزئیات صادرات زعفران در فروردین ماه

براساس آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری 12 تن و 316 کیلوگرم انواع زعفران ایرانی به ارزش 14 میلیون و 364 هزار و 730 دلار یا 535 میلیارد و 901 میلیون و 65 هزار تومان از کشور صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته تنها 6 تن و 517 کیلوگرم زعفران به ارزش 8 میلیون و 362 هزار و 268 دلار یا 203 میلیارد و 304میلیون و 565 هزار تومان از کشور صادر شده بود.

به این ترتیب می‌توان گفت انواع زعفران ایرانی از نظر وزنی با رشد حدود 90 درصدی، به لحاظ ارزش دلاری با رشد 72 درصدی و ارزش تومانی نیز با رشد حدودا 165 درصدی روبرو بوده است.

افزایش بازارسازی برای طلای سرخ

زعفران ایرانی در فروردین ماه سال جاری به 29 کشور جهان شامل اسپانیا، افغانستان، استرالیا، امارات، انگلیس، تایلند، چین، رومانی، ژاپن، سنگاپور، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، بحرین، بوسنی، تایوان، سوئیس، سوئد، عراق، عمان، فرانسه، قطر، قزاقستان، کانادا، کویت، موریس، نیوزیلند، هند و هلند صادر شده است که کشورهای امارات، چین و اسپانیا بیشترین واردات را از ایران داشته اند.

از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به بازه زمانی سال گذشته 13 کشور به جمع مشتریان طلای سرخ ایران اضافه شده‌اند که این امر به معنای متنوع‌سازی مبادی صادراتی محصولات کشاورزی در جهان است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها