استاد بازنشسته دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز اعلام کرد:

افزایش نرخ تورم با حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی

استاد بازنشسته دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با اشاره به تبعیض‌های موجود در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها، اخذ مالیات از این بخش را عامل افزایش نرخ تورم در کشور اعلام کرد.



 

بهاءالدین نجفی در گفت‌وگو با کشاورز پلاس درباره حذف معافیت‌های مالیاتی بخش کشاورزی بیان کرد: این اقدام می‌تواند اثرات منفی بر قیمت محصولات کشاورزی داشته باشد و قیمت‌ها را افزایش دهد.

وی ادامه داد: البته میزان افزایش قیمت‌ها بستگی به سیستم مالیاتی دارد. اگر کشاورزان خرد که عمده بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهند، مشمول مالیات نشوند و فقط پرداخت مالیات فقط شامل کشاورزان بزرگ و صاحبان کشت و صنعت شود اثرش بر قیمت‌ها محدود خواهد بود.

نجفی به این پرسش که با توجه به سهم بالای کشت و صنعت‌ها در تولید محصولات کشاورزی، اخذ مالیات از این واحدها چه تاثیری بر مصرف کننده دارد، این گونه پاسخ داد: اخذ مالیات روی قیمت‌های تمام شده اثر می‌گذارد. هر نوع مالیاتی روی قیمت‌ها اثر می‌گذارد و البته همه مالیات به مصرف کننده منتقل نخواهد شد.

وی ادامه داد: تورم از دیدگاه اقتصادی یک مالیات پنهان و مالیاتی است که دولت از مردم می‌گیرد اما اسمش مالیات نیست و تورم نامیده می‌شود.

استاد بازنشسته دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: وجود تورم مشکل اصلی اقتصاد است و در واقع یک بیماری در اقتصاد ایران به شمار می‌شود. تا این مشکل وجود دارد، هر اقدامی که دولت انجام دهد، این بیماری را تشدید می‌کند.

وی افزود: ما در کشور یک بیماری به نام تورم داریم که متاسفانه طولانی هم شده و به یک بیماری مزمن در اقتصاد ما تبدیل شده است. بنابراین هر اقدامی حتی ظاهرا منطقی، ابعاد بیماری و شدت آن را تشدید می‌کند.

نجفی بیان کرد: فرض کنید بخواهند یارانه بنزین را حذف کنند. این مسئله از دیدگاه اقتصادی درست است اما طبیعتا تورم تشدید می‌شود. تا زمانی که تورم اصلاح نشود، این مشکلات هست.

کاهش بیشتر سوددهی بخش کشاورزی

بخش کشاورزی تحت تنش‌های مختلفی قرار دارد و اخذ مالیات از این بخش به نوعی شوک مضاعف محسوب می‌شود. حذف معافیت‌های مالیاتی زمینه چه تغییری در رفتار سرمایه‌گذار را ایجاد می‌کند؟ استاد بازنشسته دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در این رابطه گفت: بخش کشاورزی ما به‌طور کلی تحت فشار است. ما این فشار را می‌توانیم به صورت‌های مختلف ببینیم. حمایت‌هایی که از بخش صنعت می‌شود، در مقایسه با حمایتی که از بخش کشاورزی می‌شود، متوازن نیست.

وی ادامه داد: بنابراین فشارهایی که از همه طرف چه از سمت واردات، چه از صادرات و غیره به بخش کشاورزی وارد می‌شود، در مقایسه با بخش‌های دیگر بیشتر است. ضمن آنکه سوددهی بخش کشاورزی در مقایسه با بخش‌های دیگر کمتر است.

وی افزود: بنابراین در شرایطی که ما هستیم، اخذ این مالیات‌ها طبیعتا به تولیدکننده منتقل می‌شود و بخشی از آن هم به مصرف کننده منتقل خواهد شد.

نجفی اخذ مالیات بر درآمد را به‌طور کلی یک اقدام منطقی و منطبق بر منطق اقتصادی دانست و بیان کرد: به نظر من مالیات بر درآمد اگر به‌طور منطقی اجرا شود، اقدام مثبتی است اما مشکل از جایی شروع می‌شود که این مالیات یکسان گرفته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: من معتقدم اگر بخواهند از بخش کشاورزی مالیات بگیرند، باید به‌طور همزمان تبعیض‌هایی که نسبت به بخش کشاورزی وجود دارد را حذف کنند.

استاد بازنشسته دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز یادآور شد: زمانی که کنترل قیمت وجود دارد، این رفتار روی سرمایه گذار و تولیدکننده اثر منفی می‌گذارد و بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها از بخش کشاورزی خارج خواهد شد و اثر منفی به این شکل روی بخش خواهد داشت.

وی ادامه داد: اکنون بازدهی بخش نسبت به سایر بخش‌ها نازل‌تر است و مالیات، کاهش بازدهی این بخش را تشدید کرده کرد و روی سرمایه‌گذاری اثر منفی می‌گذارد.

نجفی تاکید کرد: با توجه به شرایط نامتناسبی که برای بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها وجود دارد، اخذ مالیات یک اثر منفی در سرمایه‌گذاری خواهد داشت و ضمن آنکه اثر منفی روی قیمت‌ها می‌گذارد. اگر کنترل قیمت باشد، انتقال این اثر منفی به مصرف کننده طبیعتا ضعیف خواهد بود و بار این تصمیم روی سرمایه گذار منتقل می‌شود.

وی افزود: کنترل قیمت‌ها می‌تواند منجر به خارج شدن سرمایه‌ها از بخش کشاورزی هم بشود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها