آخرین اخبار

تولید جوجه یک روزه به اندازه نیاز کشور ادامه دارد

چندی است که کاهشی موقتی در تولید مرغ پیش آمده است. مسئولان جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند که از چند روز آینده، بازار خوراکی کشور با فراوانی عرضه مرغ مواجه خواهد شد. دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با تاکید بر لزوم برخورد با گرانفروشی در حوزه مرغ، اعلام کرد: تولید جوجه یک روزه به اندازه نیاز کشور ادامه دارد.

تولید جوجه یک روزه به اندازه نیاز کشور ادامه دارد

محمدرضا صدیق پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، بیان کرد: حجم‌ جوجه‌ریزی کاهش پیدا نکرده است و تولید ماهیانه جوجه یکروزه یک روند خطی دارد. بر اساس روزهای تولید جوجه که منحصرا شنبه ، یکشنبه ، سه شنبه و چهارشنبه یا به‌عبارتی ۴ روز در هفته است، میزان تولید تعیین می‌شود.

وی افزود: بسته به ماه، ۱۶ یا ۱۸ روز جوجه‌ریزی داریم در واقع تعداد روزهای تولید جوجه در ماه متغیر است. یک روز کم و زیاد، تولید ماهیانه را حدود ۷ میلیون تغییر خواهد داد. 

صدیق‌پور ادامه داد: به‌طوری‌که حدود ۱۲۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در بهمن انجام شد و مرغ به وفور در آستانه عید نوروز در یخچال‌ها موجود بود. 

وی یادآور شد: در اسفند ماه سال گذشته، حدود ۹۰ میلیون قطعه مرغ تولید شد و پیش‌بینی تولید جوجه یکروزه در فروردین امسال ۱۰۸ میلیون قطعه است. عمدتا تفاوت میزان تولید ۲ ماه گذشته، ناشی از تعداد روزهای تولید جوجه در ماه بوده است .

عرضه مرغ زیر قیمت مصوب

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با بیان اینکه از نظر فنی مشکلی در زمینه جوجه‌ریزی وجود ندارد، بیان کرد: اخیرا افرادی با انتشار آمار نادرست از جوجه‌ریزی، سعی بر نگران کردن جامعه دارند و به موضوع کمبود مرغ دامن می‌زنند. عمدتا این امر از سر ناآگاهی و عدم دسترسی به آمار صحیح است.

وی افزود: بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای، قیمت نهاده‌های دامی افزایش ۵ تا ۶ برابری را تجربه کرد. به طبع آن، قیمت مرغ نیز باید افزایش پیدا می‌کرد و نرخ مصوب شده برای مرغ زنده ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان و قیمت مصوب مرغ آماده طبخ برای مصرف‌کنندگان ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان اعلام می‌شد.  تولیدکنندگان مرغ گوشتی تولیدات خود را حدود ۷ ماه، ۱۰ هزار تومان زیر نرخ مصوب عرضه کردند.

صدیق پور ادامه داد: فروش مرغ زیر نرخ تمام شده انگیزه جوجه‌ریزی واحدهای پرورش مرغ گوشتی را کاهش داد. به‌طوری‌که جوجه یکروزه که قبل از طرح تغییر نرخ ارز به قیمت ۶ تا ۸ هزار تومان عرضه می‌شد، با تغییر نرخ ارز باید حداقل ۱۵ هزار تومان به‌فروش می‌رسید.

وی افزود: اما جوجه یکروزه به مدت ۷ ماه به‌طور متوسط با قیمت ۳ هزار تومان به بازار عرضه شد و تولید کنندگان جوجه یکروزه با توجه به اهمیت تولید آن به‌عنوان حلقه اصلی زنجیره تولید مرغ کشور، علیرغم تحمیل خسارت بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان در ماه، غیرتمندانه به تولید ادامه دادند.

اعطای کارت پروتئین، راه تعادل بازار

این فعال صنفی گفت: نکته مهم اینکه علیرغم تحمیل خسارت هنگفت به بخش تولید جوجه یکروزه و نظر به مکاتبات انجمن و حمایت معاون اول رئیس جمهور در خصوص تامین بخشی از ضرر و زیان تولیدکنندگان تحت عنوان بسته حمایتی به‌منظور حفظ گله‌های مولد، با توجه به برنامه‌ریزی انجمن، تولید و جوجه‌ریزی در ماه‌های آتی روال عادی دارد.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد، اعطای کارت پروتئین می‌تواند تاحدود زیادی به تعادل بازار کمک کند. به‌طوری‌که یارانه‌ای که از بخش تولید در قالب افزایش ۵ برابری دو نهاده با تغییر نرخ ارز از بخش تولید برداشته شده، صرف پرداخت مابه التفاوت قیمت واقعی محصولات پروتئینی، تحت عنوان کارت پروتئین به جامعه اختصاص یابد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با اشاره به تلاش‌های وزارت کشاورزی برای تامین نیاز بازار، تصریح کرد: بخشی از چالش‌های ایجاد در بازار مرغ به سیاست‌های وزارتخانه باز نمی‌گردد و موضوع کلان است. زمانی که قیمت دستوری برای مرغ در نظر گرفته می‌شود از اختیارات وزیر خارج است.

وی با بیان اینکه توزیع مرغ ۴۵ هزار تومانی باعث ایجاد صف شده است، افزود: قیمت مرغ ۴۵ هزار تومان نیست و امروز هیچ کمبودی در تولید مرغ نداریم. مردم باید آگاه باشند که تولید با قیمت‌گذاری دستوری از بین می‌رود.

صدیق پور از همراهی تولیدکنندگان با وزارت کشاورزی خبر داد و افزود: برخی تلاش دارند به این فضا دامن بزنند. قیمت واقعی مرغ کیلویی ۶۸ تا ۷۵ هزار تومان است و باید با سوء استفاده و گرانفروشی بی‌رویه و فروش مرغ با قیمت‌های بالاتر برخورد شود.

این فعال اقتصادی با تاکید بر این موضوع که تولید با ضرر و زیان به معنی‌ حذف گله‌های مولد است، اضافه کرد: وزارت کشاورزی باید با بحث‌های کارشناسی در دولت، تولید با قیمت واقعی را جا بیاندازد که تولید حذف نشود.

به گفته وی؛ سرپرست وزارت کشاورزی اعلام کرده است که قیمت مرغ ۶۵ هزار تومان است. پس فروش مرغ منجمد کیلویی ۴۵ هزار تومان این ذهنیت را ایجاد کرده که تولیدکنندگان گران فروشی می‌کنند و به این ترتیب، علاوه به اتمام ذخایر استراتژیک، توقع جامعه به فروش مرغ زیر نرخ واقعی نیز ایجاد می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد باید توقع جامعه را نسبت به فروش مرغ کیلویی ۴۵ تا ۵۰ تومانی، با آگاهی دادن به جامعه درباره قیمت تمام شده واقعی که کمتر از ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان نخواهد بود، مدیریت کنیم تا تولید بتواند به روند خود ادامه بدهد. چرا که تولید همراه با ضرر و زیان تداوم نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: انجمن جوجه یکروه در راستای حمایت از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص رشد تولید کما فی‌السابق در جهت تولید جوجه یکروزه به‌عنوان حلقه اصلی زنجیره تولید گوشت مرغ و حفظ امنیت غذایی کشور همکاری خود را اعلام می‌کند و با شناخت از توانمندی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی؛ قطعا به دسترسی به این امر، مهم امید داریم.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها