آخرین اخبار

صادرات جوجه یکروزه به ۳ کشور همسایه/ افزایش سهم جوجه آرین در بازار موجب حفظ تولید شد

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر از صادرات جوجه یکروزه تولید داخلی نژاد آرین به کشورهای افغانستان، عراق و روسیه خبر داد و گفت: افزایش سهم جوجه آرین در بازار داخلی موجب حفظ تولید مرغ شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ناصر فخاری» روز سه‌شنبه در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه خوراک دام و طیور در نشست خبری خود، اظهار کرد: اکنون صادرات جوجه‌های داخلی نژاد آرین را به کشورهای افغانستان و عراق انجام می‌دهیم و به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای با روسیه منعقد شده است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه پیش از این تمام جوجه‌های مصرفی داخل کشور از نژادهای خارجی به ویژه راس انگلیسی بوده است، افزود: اکنون با اصلاح و احیای نژاد مرغ آرین در کشور علاوه بر ایجاد رقابت در تولید، صادرات جوجه یکروزه را در دستور کار داریم که این امر وابستگی کامل کشور به نژادهای خارجی را کاهش داده است.

وی گفت: امنیت غذایی در جهان و ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و هلدینگ‌های کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر دو موضوع  اقتصادی بودن و تامین امنیت غذایی را به عنوان یک تکلیف ملی هم‌زمان پیش می‌برند، به‌طوری‌که بودجه سازمان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته و توانست به امنیت غذایی کشور کمک کند.

فخاری تصریح کرد: در بحران‌های اخیر، سازمان اقتصادی کوثر  توانست با جمع‌آوری مازاد جوجه‌ یکروزه از بازار و حفظ تولید، نه‌تنها به تولید خود ادامه بدهد، بلکه  مانع از حذف جوجه‌ یکروزه، کاهش تولید و  افزایش قیمت‌ها شد که اکنون شاهد صادرات مرغ به کشورهای همسایه هستیم و آثار مثبت آن  چند ماه آینده نمایان می‌شود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اضافه کرد: اقدامات این سازمان با هزینه‌های پایین موجب تامین امنیت غذایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی شد که تاکنون توانسته از تکانه‌های بیرونی جلوگیری کند.

وی درباره تامین نهاده‌های صنعت دام و طیور کشور گفت: بسیاری از شرکت‌ها سال گذشته با بحران افزایش قیمت‌ها روبرو بودند، اما شرکت‌های سازمان اقتصادی کوثر توانستند با کمترین سود، درآمدشان را ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهند که منافع آن به خانواده شهدا و ایثارگران و مردم می‌رسد.

فخاری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو هلدینگ کوثر صبا و کشاورزی کوثر در حاشیه نمایشگاه صنعت دام، طیور و آبزیان بیان کرد: این شرکت‌ها زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر هستند که همکاری آنها با یکدیگر علاوه بر کاهش هزینه‌ها در تامین نقدینگی و همپوشانی فعالیت‌ها موثر است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اضافه کرد: هلدینگ کوثر صبا از زیرمجموعه‌های این سازمان سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان نهاده تامین کرده بود. امسال این رقم به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، همچنین در زمینه تامین دانه‌های روغنی و نیز تولیدات صنعتی فعالیت دارد که  محصولات صنعتی از جمله سیم و کابل به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: جنگ اخیر روسیه و اوکراین در اکثر کشورهای اروپایی بحران ایجاد کرد، اما نتوانست در تامین نهاده‌های داخل کشور مشکل ایجاد کند، به طوری که طی مذاکرات با کشورهای آمریکای لاتین صادرات خود را به طول کامل انجام دادیم.

فخاری تامین نهاده‌های صنعت دام و طیور را پاشنه آشیل تامین امنیت غذایی کشور دانست و افزود: توسعه گلخانه‌ها، افزایش تولید در واحد سطح  و  ارتقا بهره‌وری می‌تواند مهم‌ترین عامل در افزایش تولید نهاده‌ها در داخل کشور باشد که  شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با در اختیار قرار دادن جدیدترین فناوری‌ها به افزایش تولید در واحد سطح کمک کنند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر درباره کشت فراسرزمینی گفت: این اقدام یکی از عوامل افزایش تولید در کشور است، اما موانع و چالش‌هایی از لحاظ حقوقی و امنیتی وجود دارد که باید مرتفع شود، البته این چالش‌ها به مسئولان امر ارائه شده است که در دست پیگیری است.

وی از کاهش قیمت ۳۰ درصدی تولیدات کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر خبر داد و بیان کرد: استفاده از شرکت‌های دانش

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها