آخرین اخبار

خسارات باران به برنج های وارداتی ربطی به گمرک ندارد

سخنگوی گمرک گفت: خساراتی که باران به برنج های وارداتی در انبارهای نگهداری کالا در زاهدان وارد کرده، ارتباطی به گمرک ندارد و به شرکت انبارهای عمومی برمی گردد.

به نقل از مهر، در یکی دور روز اخیر و در پی بارش‌های سهمگین و سیل آسای موسوم به مونسون در شرق و جنوب شرق کشور، مشکلاتی برای برنج‌های وارداتی از پاکستان در محوطه انبارهای عمومی زاهدان ایجاد شده بود که گمرک ایران ارتباط این اتفاق با گمرک را رد کرده و آن را به شرکت انبارهای عمومی نسبت می‌دهد.

سخنگوی گمرک: وظیفه گمرک انبارداری نیست

در همین ارتباط سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آسیب‌های وارده به برنج‌های وارداتی که در معرض سیل زاهدان قرار داشته اند اظهار کرد: وظیفه انبارداری کالاها بر عهده گمرک نیست، بلکه این دستگاه، وظیفه حاکمیتی دارد؛ نگهداری از کالاهای وارداتی بر اساس بند «ک» ماده ۱ قانون امور گمرکی بر عهده شرکت انبارهای عمومی است.

وی یادآور شد: نگهداری کالا و مدیریت انبارها در گمرک زاهدان نیز مانند سایر گمرکات اجرایی بر عهده شرکت انبارهای عمومی بوده که وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری است؛ از زمانی که از یک سو معافیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص واردات برنج و از سوی دیگر ممنوعیت فصلی واردات این محصول برداشته شد، ورود محموله‌های برنج به گمرک زاهدان رشد ۲ برابری داشته است.

سخنگوی گمرک ایران تاکید کرد: گمرک تا کنون چندین بار نسبت به تسریع در ترخیص محموله برنج در محوطه انبارهای رو باز به واردکنندگان با هدف محافظت و نگهداری استاندارد و قانونی از این محموله‌ها به مرجع تحویل گیرنده کالا و صاحبان کالا هشدار و تذکر داده است.

به گفته لطیفی، گمرک از دی ماه درباره نگهداری استاندارد و صحیح برنج‌های وارداتی و ترخیص آن به صاحبان کالا تذکر داده و دو هفته گذشته هم با اعلام شرایط جوی سیستان و بلوچستان و وضعیت جوی و اقلیمی سالانه بارش‌های مونسون، تذکراتی را درباره اندیشیدن تمهیدات لازم برای نگهداری و حفاظت و نگهداری این محموله‌ها به صاحبان کالا و شرکت انبارهای عمومی داده است.

وی با بیان اینکه معمولاً صاحبان کالا به دلیل یا بالا بودن هزینه انبارهای مسقف یا پُر بودن ظرفیت آنها نسبت به ترخیص و انتقال محمولات خود به انبار مسقف اقدام نمی‌کنند گفت: خوشبختانه آسیب اندکی به محموله برنج در معرض بارش باران زاهدان، وارد شده؛ ضمن اینکه با اقدامات و هماهنگی صاحبان کالا و شرکت انبارهای عمومی، محموله برنج وارداتی با پوششی از پلاستیک کاور شد؛ در کف محوطه هم با پالت هایی از زمین فاصله گرفته است.

سخنگوی گمرک اظهار کرد: کاور برخی از گونی‌های برنج وارداتی در انبارهای عمومی زاهدان، از پلاستیک بوده که سبب شده تا میزان خسارت‌ها کاهش یابد؛ با این حال تمام این محموله بیمه بوده و آن بخش جزئی که دچار آسیب شده مشمول بیمه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ۷ هزار متر مربع انبار مسقف علی رغم نداشتن شرایط نگهداری کالا تهیه شد؛ اما این مقدار کفاف نگهداری کالاهای وارداتی را نداده و در حال حاضر حداقل ۱۵ هزار متر مربع انبار مسقف برای نگهداری و انجام تشریفات ترخیص کالا لازم می‌باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها