آخرین اخبار

دستیابی به دانش فنی پرورش ماهی سوف سفید در شرایط متراکم

رییس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی انزلی، از دستیابی به دانش فنی پرورش ماهی سوف سفید تحت شرایط متراکم و در وان‌های فایبرگلاس، توسط محققان این پژوهشکده خبر داد.

« محمد صیاد بورانی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه ماهی سوف سفید یکی از ماهیان با ارزش اقتصادی در دریای کاسپین محسوب می‌شود، افزود: این پژوهشکده که یکی از پژوهشکده‌های زیرمجموعه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به شمار می‌رود، با در اختیار داشتن محققان باتجربه، توانست به دانش فنی پرورش ماهی سوف سفید دست یابد.

رییس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی انزلی اظهار داشت: طی سال‌های گذشته، تنها بازسازی ذخایر ماهی سوف سفید توسط سازمان شیلات ایران انجام شده بود و سالانه میلیون‌ها عدد از این ماهی در منابع آبی رهاسازی می‌شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که تولید ماهی سوف سفید در محیط‌های محصور و در سیستم بازگردشی در دنیا به بیش از یک هزار تن می‌رسد. در این راستا کشورهایی مانند چک، دانمارک، هلند، فنلاند و تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی در تولید این ماهی فعالیت می‌کنند؛ البته سابقه این فعالیت‌ها کمتر از یک دهه قدمت دارد و تقریباً موضوعی جدید است.

به گفته بورانی، از سال ۱۳۹۶ پروژه‌ای تحت عنوان بررسی امکان پرورش ماهی سوف سفید تحت شرایط متراکم و در وان‌های فایبرگلاس آغاز شد که تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت؛ البته در این مسیر، همکاری‌های مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی، بسیار موثر بوده که جای قدردانی دارد.

 رییس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی انزلی گفت: عادت دادن ماهی سوف به غذای دستی، پرورش ماهی از وزن یک گرم تا پیش مولد (با اوزان بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم) و دستیابی به ماهیان مولد (با اوزان بین ۹۰۰ تا یک کیلوگرم) و تولید ٢٠ کیلوگرم در مترمکعب از گام‌های مهمی بود که در خلال انجام پروژه در ایستگاه تحقیقاتی تکثیر و پرورش آبزیان فومن که وابسته به پژوهشکده است، به ثمر رسید.

وی بیان کرد: اقدام به تکثیر نیمه طبیعی ماهی سوف سفید در داخل وان‌های فایبرگلاس با لانه گذاری و باروری مولدین با هورمون HCG و تولید لارو و هزاران بچه ماهی نسل اول و نیز نگهداری این بچه ماهیان در استخرهای خاکی و وان های فایبرگلاس ایستگاه فومن، از دیگر موارد مهم است.

بورانی با بیان اینکه هم اکنون صفر تا ۱۰۰ دانش فنی تکثیر و پرورش ماهی سوف سفید در پژوهشکده وجود دارد، گفت: در حال حاضر یک واحد فناوری و دو شرکت بخش خصوصی، برای همکاری مشترک در این حیطه اعلام آمادگی کرده‌اند

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها