دستورالعمل ایجاد زنجیره‌های ارزش محصولات زنبور عسل آماده ابلاغ است

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور اعلام کرد: ایجاد زنجیره‌های ارزش در استان‌های هدف، صدور شناسنامه الکترونیکی برای تمام زنبورداری‌ها و تخصیص نهاده‌های مورد نیاز از برنامه‌های اولویت‌دار معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی است.

عکس


 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، تورج صارمی در گفت و گو با خبرنگار ما در هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: دستورالعمل ایجاد زنجیره‌های ارزش به منظور ارتقای کمی و کیفی، ساماندهی تولید، تنوع‌بخشی و توسعه توان صادراتی محصولات زنبورعسل با مشارکت معاونت‌های تخصصی وزارتخانه و سازمان‌های ذی‌ربط تدوین و آماده ابلاغ توسط وزیر جهاد کشاورزی است.

وی صدور شناسنامه الکترونیکی برای زنبورداری‌های کشور را از دیگر اولویت‌ها نام برد و تصریح کرد: صدور شناسنامه الکترونیکی با هدف تسهیل در صدور مجوزها و ارایه خدمات به زنبورداران و در راستای اجرای تکالیف قانونی در آینده نزدیک توسط واحدهای ذی‌ربط و با مشارکت اتحادیه و تشکل‌های ملی عملیاتی می‌شود.

صارمی با اشاره به پی‌گیری‌های مربوط به تخصیص نهاده‌های مورد نیاز صنعت زنبورداری کشور از جمله شکر نیز گفت: همان‌گونه که در سال ۱۴۰۰ تامین و توزیع ۴۰ هزار تن نهاده شکر میان زنبورداران با نرخ مصوب انجام شد در سال جاری نیز این موضوع جزو اولویت‌های کاری قرار دارد.

وی افزود: طی دو مرحله پی‌گیری تخصیص سهمیه ۲۵ هزار تن تامین نهاده مورد نیاز زنبورداران در راستای کاهش مخاطرات خشکسالی‌های مستمر و پدیده غالب گرد و غبار در اکثر استان‌ها در رابطه با فعالیت زنبورداری از طریق سازمان‌ها و واحدهای ذی‌ربط انجام شده و فرایند جذب و توزیع آن با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها در حال پیگیری و اقدام است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به ضرورت حذف مالیات بر ارزش افزوده عسل و سایر تولیدات زنبور عسل و به دلیل تاثیر آن بر قیمت و کاهش سرانه مصرف عسل، مراتب را برای پی‌گیری موثر به کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس منعکس کرده‌ایم تا با استفاده از ظرفیت این کمیسیون، اقدامات قانونی لازم انجام شود.

سرشماری زنبورستان‌های کشور در مهر امسال

وی در همین حال به برنامه‌ریزی انجام شده برای برگزاری طرح سرشماری زنبورستان‌ها در مهر ماه سال ۱۴۰۱ اشاره و اعلام کرد: با اجرای این طرح و استفاده از آخرین آمار و اطلاعات حاصله می‌توان سیاستگذاری در این بخش و بهبود مدیریت عوامل تولید را با اتکا به جدیدترین آمار و اطلاعات، برنامه‌ریزی و عملیاتی کرد.

هدفگذاری نرخ رشد ۵ درصدی تولید سایر محصولات زنبور عسل با ارزش افزوده بالا

صارمی در مورد تدوین پیش‌نویس برنامه عملیاتی تولیدات و الزامات صنعت زنبورداری کشور در سال جاری تا افق ۱۴۰۵ توسط دفتر توسعه زنبورداری و همچنین تدوین پیش‌نویس سند امنیت غذایی در حوزه زنبور عسل تا افق ۱۴۱۰ با مشارکت موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، بیان داشت: الزامات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرایی کردن این برنامه‌ها پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: مطابق مفاد این سند، توسعه تولید محصولات زنبور عسل با ارزش افزوده با نرخ رشد سالانه حداقل ۵ درصد برنامه‌ریزی شده است.

مجری طرح توسعه زنبورداری ایران اذعان داشت: در راستای افزایش مصرف سرانه محصولات زنبور عسل نیز برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی محصولات تولیدی با هدف توسعه توان صادراتی در بازارهای جهانی با بکارگیری ظرفیت اتحادیه و تشکل‌های ملی مربوطه و ایجاد زنجیره‌های ارزش با نرخ رشد سالانه ۱۳.۵ درصد کرده‌ایم.

وی با اشاره به نقش موثر زنبور عسل به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در گرده‌افشانی در ارتقای تولید محصولات زراعی و باغی، افزایش بهره‌وری و توسعه پایدار در بخش کشاورزی گفت: برنامه‌ریزی، تعیین الزامات صنعت زنبورداری کشور در چشم‌انداز سال جاری تا ۱۴۰۵، پیش‌بینی اولویت‌ها و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی با هدف استمرار فعالیت زنبورداری با توجه به محدودیت‌ها، بروز خشکسالی‌های مستمر و شرایط اقلیمی کشور ضروری است.

ضرورت حمایت از زنبورداران در شرایط خشکسالی

صارمی با بیان این که زنبورداران کشور در شرایط پرمخاطره و خشکسالی با تمام توان در حال تلاش و تولید هستند، اظهار داشت: با توجه به نقش موثر زنبور عسل در توسعه پایدار بخش کشاورزی و اهمیت آن در تحقق اهداف سند راهبردی توسعه زنبورداری کشور، حمایت حداکثری از فعالان این بخش در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و تلاش می‌کنیم با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی موجود و لوایح پیشنهادی، مشکلات پیشروی صنعت زنبورداری کشور در آینده نزدیک مرتفع شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها