آخرین اخبار

١۵٠ هزار تن از روغن مورد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود

در حال حاضر ۱۵۰ هزار تن از روغن خوراکی مورد نیاز سالانه کشور در داخل و یک و نیم میلیون تن نیز از محل واردات تأمین می‌شود.

به نقل از مهر، شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد؛ در حال حاضر، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار از زمین‌های کشور زیر کشت کلزا قرار دارد که از آن حدود ۲۹۵ هزار تن از این دانه روغنی برداشت می‌شود و با توجه به اجرای سیاست‌های حمایتی در جهت خرید تضمینی محصول از کلزاکاران و افزایش سطح زیر کشت و میزان تولید این محصول استراتژیک، انتظار می‌رود وابستگی کشورمان به روغن‌های وارداتی کاهش پیدا کند.

بر این اساس هر چند استان خوزستان به عنوان قطب کشاورزی کشور شناخته می‌شود اما در زمینه تولید دانه‌های روغنی و کلزا، استان گلستان با بیش از ۵۱ هزار هکتار سطح زیر کشت و برداشت ۸۰ هزار تن کلزا در رتبه نخست قرار دارد.

بعد از استان گلستان، استان خوزستان با ۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت و برداشت ۷۶ هزار تن کلزا در رتبه دوم قرار دارد و استان‌های فارس، خراسان شمالی، اردبیل، مازندران، سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی، سمنان و اصفهان نیز از دیگر تولیدکنندگان عمده دانه‌های روغنی و کلزا در کشور هستند.

گفتنی است، در حال حاضر ۱۵۰ هزار تن از روغن خوراکی مورد نیاز سالانه کشور در داخل و یک و نیم میلیون تن نیز از محل واردات تأمین می‌شود و با برنامه‌ریزی به عمل آمده برای توسعه کشت کلزا و سایر دانه‌های روغنی از طریق اقدامات حمایتی همچون کشت قراردادی، انتظار می‌رود با افزایش تولید، میزان خودکفایی کشورمان در زمینه روغن مصرفی به تدریج تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها