آخرین اخبار

مجلس به دنبال تهیه طرح خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی در قالب یک طرح از سوی مجلس شورای اسلامی دنبال می شود تا دولت این طرح را روی همه محصولات عملیاتی کند.

169715219
 

به نقل از ایرنا، محمدجواد عسکری روز شنبه در نشست جمعی از کشاورزان و مسوولان دستگاه های مربوط گلستان در سالن اجتماعات دانشکده فنی منهدسی علی آبادکتول  این استان افزود: اکنون تصمیم برای قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی از پایین به بالا بوده و تصمیم گیری در این حوزه اصل تولید کنندگان است.
وی حل مشکل بخش کشاورزی را دغدغه اعضای این کمیسیون برشمرد و گفت: اکنون اعضای این کمیسیون به طور جدید به مطالبات به حق در بخش کشاورزی توجه و برپیگیری در حل آن تاکید دارند.
وی ادامه داد: مشکلات بخش کشاورزی در گذشته خیلی توجه نشده بود ولی در این دوره از مجلس شورای اسلامی ، از نظرات همه نخبگان، اهل فن، پژوهشگران و استادان دانشگاه توسط این کمیسیون استفاده شد و در قالب طرح امنیت غذایی دارای ۱۵ ماده جمع بندی و تصویب شد و با عملیاتی شدن آن توسط دولت و وزارت جهادکشاورزی مشکلات این بخش حل می شود.

عسکری تصریح کرد: بانک ها به ویژه بانک کشاورزی در شرایط فعلی حق ندارند به تولید کنندگان بخش کشاورزی بابت تاخیر در پرداخت اقساط از طریق معرفی به دادگستری فشار بیاورند ، در صورت مشاهده بانک ها به طور حتم برخورد خواهد شد.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: طرح مزبور از هفته گذشته اجرایی شده و بانک ها اجازه معرفی بخش کشاورزی بابت تاخیر در پرداخت اقساط را ندارند.
عسکری در حوزه امهال وام کشاورزان افزود: به جز بانک کشاورزی، سایر بانک ها باید ۱۵ درصد از اعتبار خود را به بخش کشاورزی اختصاص می دادند در حالی براساس گزارش گیری صورت گرفته این رقم بین ۱۲ تا پنج درصد است.
عسکری تاکید کرد: در بازه زمانی مشخص شده برای این بانک ها، باید پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی به رقم ۱۵ درصد رسانده شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر این تلاش می شود تا رقم ۱۵ به ۲۰ درصد افزایش داده تا مشکل نقدینگی بخش کشاورزی حل شود.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر تولید کننده ای به بانک کشاورزی مراجعه کرد و متقاضی سرمایه در گردش باشد و بانک باید بدون توجه به وام قبلی نسبت به پرداخت سرمایه در گردش اقدام کند.
وی تاکید کرد: در این زمینه وزیر جهادکشاورزی، بانک مرکزی و دولت قبول کرد این سرمایه در گردش را در اختیار کشاورزان قرارداده شود و اگر ترک فعل صورت گیرد، برخورد جدی خواهد شود.  

مجلس به دنبال تهیه طرح خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب شده که هر آنچه درآمد سازمان جنگلها کسب می کند ۱۰۰ درصد آن در اختیار این سازمان قرار گیرد و صرف طرح های آبخیزداری و آبخوانداری شود.
وی افزود: این مصوبه مجلس شورای اسلامی به خاطر این بود که به اجرای طرح های آبخیزداری و آبخونداری در کشور آعتبار آنچنانی اختصاص داده نمی شد.
عسکری گفت: از مسوولان دستگاه های مرتبط در گلستان می خواهم برای استفاده از این ظرفیت فراهم شده برنامه تهیه کرده تا طرح های ابخیزداری و آبخوانداری خود را اجرا کنند.
وی خاطرنشان کرد: ۲ ماه آینده برای پیگیری اجرای مصوبه مذکور به گلستان سفر خواهم داشت و از نزدیک روند آن مورد بررسی قرار خواهم داد.

مجلس به دنبال تهیه طرح خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی است
رفع موانع صادرات سیب زمینی گلستان
عسکری گفت: موانع صادرات سیب زمینی از گلستان که به تازگی آغاز شده با رایزنی با وزیر جهادکشاورزی به زودی حل خواهد شد.
وی ادامه داد: این تصمیم به خاطر این است که حفظ کیفیت محصول سیب زمینی تولیدی استان گلستان بود و به دیگر استان ها تعمیم داده شود.
وی با تاکید بر باز نگه داشتن مسیر صادرات محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: باید براساس برنامه در این حوزه حرکت  شود و جهادکشاورزی نباید  تصمیم خلق الساعه اتخاذ کند که به زیان تولید کنندگان منجر شود.

مجلس به دنبال تهیه طرح خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی است
شتاب زهکشی در ۳ استان شمالی
وی گفت: طرح زهکشی در استان های گلستان، گیلان و مازندران برای تامین برنج مورد نیاز کشور در دستور کار قرار گرفته و جهادکشاورزی مکلف شده تا زمین های مشکل دار زراعت برنج را ، زهکشی کند.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی اعتبار اجرای طرح مزبور را مشخص کرده تا در زمان تعیین شده عملیاتی کند تا در تولید برنج به خودکفایی برسیم.
به گفته عسکری، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج نیاز مصرفی کشور است که اکنون ۲ میلیون و۲۰۰ هزار تن آن در داخل تولید می شود.

مجلس به دنبال تهیه طرح خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی است

تهیه نقشه راه تولید توتون
رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: تهیه نقشه راه در بخش عملیاتی شدن تولید توتون در استان های گلستان، مازندران و گیلان از سوی  این کمیسیون برای مسوولان آن ها تکلیف شده که طی یک هفته آینده ارایه شود.
وی ادامه داد: با این کار، ۱۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در استان های مزبور ایجاد شده و از خروج  میلیارد ها دلار  ارز  جلوگیری به عمل می آید.

 ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی
عسکری افزود: دربودجه ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پوشش بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته که دولت مکلف به پرداخت آن به کشاورزان خسارت دیده است.
وی گفت: اعتبار خوبی لحاظ شده و تولید کنندگان بخش کشاورزی برای استفاده از این ظرفیت جدی ورود داشته و بانک کشاورزی در گلستان باید بستر برای استقبال از این طرح فراهم کند.
وی بر حمایت در حل نیاز کود، اصلاح کشت پنبه و ارایه گزارش از وضعیت کشت گلخانه ظرف یک هفته آینده به کمیسیون برای رفع موانع آن و سرمایه گذاری در حوزه صادرات محصولات کشاورزی گلستان و تولید محصولات با کیفیت و سالم و ارگانیک و خرید ۱.۵ میلیون راس دام سبک از عشایر و دامداران در حمایت از دامداران تاکید کرد.

 رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه با مسوولان دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی گرگان گفت : اکنون بخش کشاورزی در استفاده از ظرفیت دانش بنیان برای رونق تولید هرچه بیشتر عقب بوده و برنامه ریزی برای استفاده از این فناوری یک ضرورت ست. 
به گزارش ایرنا، محمد جواد عسکری افزود: اکنون تنها چهار درصد از ظرفیت دانش بنیان در بخش کشاورزی کشور استفاده می شود.
وی تاکید کرد: برنامه ریزی شده تا شهریورماه سال جاری ظرفیت استفاده از دانش بنیان در بخش کشاورزی به ۴۰ درصد افزایش یابد.
عسکری ادامه داد: با توجه به این که سه هزار محقق در مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی وزارت جهادکشاورزی ( تات ) و  هفت هزار عضو هیات علمی مرتبط با کشاورزی در مراکز آموزش عالی، دسترسی به اهداف برنامه ریزی دانش بنیان در این بخش دست یافتنی است.
علی نجفی نژاد رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با ارایه گزارشی از ظرفیت این مراکز آموزشی عالی در توسعه بخش کشاورزی گفت: در شرایط کنونی سرمایه گذاری برای استفاده از ظرفیت دانشگاه برای بکارگیری دانش بنیان توسعه کشاورزی و تامین نیازهای داخل با تاکید رهبری، بسیار ضروری است.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه به دعوت نمایندگان مردم استان در مجلس شورای به گلستان سفر کردند و در این سفر سه روزه شماری از طرح های بخش مربوط به این کمیسیون در استان بازدید دارند.
 گلستان ۲۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد که این افراد در سال زراعی گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف کردند.
گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران همسایه است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها