آخرین اخبار

آتش سوزی جنگل‌ها ۴۶ درصد کاهش یافت

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از کاهش ۴۶ درصدی آتش سوزی جنگل‌ها در سال جاری خبر داد.

به نقل از مهر، مسعود منصور در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره تعداد حریق‌های اتفاق افتاده در جنگل‌های کشور در سال‌جاری با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۴۶ درصد از ایجاد حریق در جنگل‌های کشور کاهش یافته است، درباره دلایل این اتفاق گفت: در راستای اطفای حریق ۴ مرحله اقدامات مدیریتی و پیشگیری در نظر گرفته شده است که این عوامل منجر به کاهش ایجاد آتش سوزی و مهار به موقع آنها شده است.

وی با بیان اینکه نقشه اراضی که مستعد حریق هستند در کشور شناسایی شده است، گفت: با ایجاد مراکز مانیتورینگ پیش بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم انجام می‌شود. در صورت حریق با سرعت بیشتری و موثرتری اقدام صورت می‌گیرد.

منصور اضافه کرد: ۱۳۷ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی در کشور وجود دارد که برای نظارت بر این اراضی شش هزار نفر بحث پایش انجام می‌دهند و علاوه بر اطفای حریق زمینی برای اطفای حریق هوایی نیز مجهزتر شده‌ایم.

وی ادامه داد: در سال جاری یگان اطفای حریق سازمان جنگل‌ها دارای ۳۰ بالگرد و دو هواپیما برای اطفای حریق هوایی در کنترل عملیاتی سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور است که این افزایش تعداد هلی کوپتر و بالگرد باعث کاهش و کنترل به موقع آتش سوزی‌ها در جنگل شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: پیش از این تنها ۱۲ بالگرد در اختیار سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور بود که این رقم در سال جاری به ۳۰ بالگرد افزایش یافته است.

منصور گفت: ۱۰۰ هزار قلم وسایل اطفای حریق در سه سال گذشته در اختیار همکارانمان قرار گرفته است که امسال نیز ۱۰ هزار قلم دیگر در اختیار این بخش قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: ۹۴ درصد عوامل آتش سوزی در جنگل‌ها انسانی بوده که از این تعداد ۹۳ درصد آنها سهوی است، سازمان جنگل‌ها به دنبال آن است که با فرهنگ سازی لازم از ایجاد آتش سوزی‌های سهوی که عمدتاً توسط گردشگران صورت می‌گیرد جلوگیری به عمل آورد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به شرایط جنگل‌های کشور در حال حاضر مجوزی به نام برداشت چوب از جنگل‌ها نداریم و تنها به صورت محدود روستاییان اجازه استفاده از درختان افتاده داده می‌شود.

منصور با بیان اینکه ۶ هزار پرونده برای قاچاق چوب تشکیل شده است و سازمان جنگل‌ها تنها مجوز حمل چوب صادر می‌کنند، گفت: از ابتدای امسال ۶ هزار مترمکعب معادل ۶۸ هزار اصله درخت چوب قاچاق کشف شده است.

منصور همچنین درباره با نگرانی‌ها در خصوص احیای جنگل‌های زاگرس، گفت: مانند ستاد احیای دریاچه ارومیه ستاد احیای جنگل‌های زاگرس نیز تشکیل شده تا بتوانیم اقدامات لازم برای احیای این جنگل‌های ارزشمند را انجام دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین اعلام کرد که اجرای طرح کاداستر در بیش از ٩۵ درصد از اراضی ملی به پایان رسیده و مابقی آن نیز در اوایل سال آینده به اتمام خواهد رسید.

منصور همچنین گفت که سند جنگل آق مشهد، تالاب گاوخونی، تالاب انزلی و بخشی از اراضی ملی روستای زیارت به نام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اخذ شده و مشکلات ایجاد شده در این زمینه برطرف گشته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها