آخرین اخبار

خودکفایی برنج امکان‌پذیر است/ ۹۶ درصد اراضی کشاورزی سنددار می‌شوند

وزیر جهاد کشاورزی، دستیابی به خودکفایی برنج را مشروط به زهکشی اراضی شالیزاری ممکن دانست.

عکس

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: با توجه به مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خودکفایی برنج و تامین یک میلیون تن کسری این محصول در استان‌های شمالی کشور امکان‌پذیر است به شرط آن که زهکشی اراضی انجام شود.

وی افزود: بیش از ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی را باید به سمت زهکشی ببریم و این یک پروژه ملی بزرگ مقیاس است.

این مقام مسئول ادامه داد: اجرای این پروژه به ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و به بیش از چهار سال زمان نیاز دارد.

ساداتی‌نژاد به تولید ۲.۲ میلیون تن برنج در داخل کشور اشاره و اظهار کرد: یک میلیون تن برنج مورد نیاز نیز وارد کشور می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت تامین اعتبار برای اجرای پروژه زهکشی در اراضی کشاورزی گفت: ما روش‌های مختلف تامین مالی مانند فاینانس و تهاتر نفت را بررسی می‌کنیم.

وی در همین حال به استفاده از ظرفیت‌های قرارگاه خاتم برای زهکشی اراضی استان‌های شمالی کشور اشاره کرد و اذعان داشت: بخشی از زهکشی اراضی کشاورزی در استان گلستان توسط قرارگاه خاتم انجام شده است.

ساداتی‌نژاد با بیان این که خودکفایی از برنامه‌های دایمی وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: برای حمایت از تولید گندم و سایر محصولات اساسی در حال توسعه کشت قراردادی هستیم.

وی با اشاره به این که شرکت بازرگانی دولتی موظف به کشت قراردادی گندم شده است، بیان داشت: این شرکت توانسته است بیش از ۲۵۰ هزار هکتار با گندمکاران قرارداد تولید منعقد کند.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد که سال آینده کل دو میلیون هکتار اراضی گندم در قالب کشاورزی قراردادی، کشت شود.

وی افزود: متوسط کشت قراردادی در دنیا ۴۰ درصد و در برخی کشورها تا ۹۰ درصد است و ما نیز قصد داریم آن را در کشور با قدرت پیگیری کنیم و به متوسط جهانی برسیم.

ساداتی‌نژاد اذعان داشت: در کشت قراردادی، نهاده‌ها از سوی بخش خصوصی تامین و محصول بیمه می‌شود و هنگام برداشت، کشاورز هزینه‌های آن را تسویه می‌کند و همین امر موجب می‌شود کشاورز با خیال راحت تولید کند و بهره‌وری و عملکرد تولید بالا برود.

وی در مورد تامین نهاده‌های دامی نیز گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و تحقیقات انجام شده ما می‌توانیم تا سقف ۵۰ درصد نهاده‌های دامی را در داخل تولید کنیم، اما بخشی را باید وارد و بخش دیگر را از طریق جایگزینی و استفاده از خوراک آماده تامین کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: تلاش داریم از تمام ظرفیت‌های داخلی برای تامین نهاده‌های دامی استفاده شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره ارز ترجیحی نهاده‌های دامی تصریح کرد: ما در مورد ارز ترجیحی تابع حکم قانون هستیم و براساس آن حرکت و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تامین نهاده‌های دامی انجام می‌دهیم.

وی گفت: در سال جاری یک میلیون دلار نهاده‌های دامی و روغن وارد کشور شده است.

ساداتی‌نژاد درباره قیمت کالاهای اساسی اظهار داشت: میزان تولید بر قیمت محصولات کشاورزی تاثیر می‌گذارد و از این رو ضروری است در برنامه‌ریزی تولید دقیق عمل کنیم، زیرا اگر تولید بیش از نیاز کشور باشد، تولید کننده دچار مشکل درآمد می‌شود و ما مجبوریم ورود پیدا کنیم و خرید تضمینی انجام دهیم.

وی ادامه داد: در قرارگاه امنیت غذایی اجزای تولید و زنجیره در کنار هم قرار می‌گیرند تا بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای تولید داشته باشیم و آرامش بازار را حفظ کنیم.

مقام ارشد وزارت اضافه کرد: در کناراین قرارگاه، حوزه بازرگانی هم حضور دارد تا اگر تولید محصولی به دلایل غیرمترقبه دچار نقصان شود، برای حفظ و آرامش بازار اقدام کند.

وزیر جهاد کشاورزی بار دیگر صدور سند مالکیت برای اراضی کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم است و طبق برنامه‌ای که داریم ۹۶ درصد اراضی کشاورزی ظرف چهار سال سند دار می‌شوند.

وی درباره مکانیزاسیون کشاورزی نیز گفت: مکانیزاسیون در برخی از زیربخش‌ها مانند باغبانی باید ارتقاء یابد.

ساداتی‌نژاد افزود: بخش باغبانی دارای مزیت‌های نسبی و ارزآور است و مکانیزاسیون در این بخش باید توسعه پیدا کند.

به گفته وی، در حوزه مکانیزاسیون باید نگاه متوازن داشته باشیم ضمن آن که صنایع تبدیلی نیز باید برای تکمیل زنجیره‌های ارزش توسعه یابد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: عمده مشکلات کشاورزی در استان‌ها به ویژه در قطب‌های تولید به عدم وجود صنایع تبدیلی برمی‌گردد و در این استان‌ها خام فروشی داریم که موجب می‌شود کشاورزان مشکلات اقتصادی داشته باشند.

وی در مورد کشت فراسرزمینی اظهار داشت: یکی از موضوعات قرارگاه دیپلماسی غذایی، کشت فراسرزمینی محصولات آب‌بر است.

ساداتی‌نژاد افزود: در مورد کشت فراسرزمینی محصولات آب‌بر به ویژه نهاده‌های دامی می‌توان از ظرفیت های کشورهای همسایه و حتی کشورهای دورتر استفاده کرد.

گفتنی است؛ در نشست امروز با فرمان وزیر جهاد کشاورزی، ۱۷۱۵ پروژه بخش کشاورزی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۱۸۶ میلیارد تومان به صورت مجازی به بهره‌برداری رسید.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها