آخرین اخبار

صادرات سیب زمینی را گران کرد

رشد قیمت سیب زمینی به دلیل صادرات است کشور سالانه ۵.۵ میلیون تن تولید سیب زمینی دارد که نیاز داخل حدود ۳.۵ میلیون تن است.

به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت سیب زمینی چند وقتی است در بازار افزایش یافته این در حالی است که ایران تولید کننده عمده این است و سالانه بیش از 5.5 میلون تن تولید دارد.

گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است قیمت سیب زمینی در بازار تهران به کیلویی 12 تا 15 هزار تومان رسیده است، از آنجایی که این محصول در سبد خانوار به ویژه افراد کم درآمد سهم بسیاری دارد، رشد قیمت روی اقشار کم درآمد فشار بیشتری می آورد.

علت افزایش قیمت سیب زمینی صادرات این محصول است که عمدتا به کشور عراق و کشورهای حاشیه دریای خزر صادر می شود.

اگرچه صادرات هر محصولی به درآمدزایی تولید کنندگان و پایداری تولید منجر می شود اما صادرات بدون حساب و کتاب هم به رشد قیمت در داخل می انجامد.

صادرات باید پس از تامین نیاز داخل و مازاد آن به کشورهای هدف صادر شود و این روشی است که اکثر کشورها بویژه در دوران کرونا در پیش گرفته اند.

کشورهای صادر کننده پس از شیوع ویروس کرونا، تامین نیاز داخل کشور را در اولویت قرار داده اند مثلا پوتین رئیس جمهور روسیه دستور داده عوارض صادرات محصولات کشاورزی دو برابر شود تا صادرات محدودتر شود.

هدف این است که ابتدا نیاز داخل کشور تامین شود و در صورت مازاد صادرات انجام شود اما این مهم در کشور رعایت نشده و همین عاملی برای رشد قیمت سیب زمینی در داخل شده است.

سالانه حدود 5.5 میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود که نیاز کشور حدود 3.5 میلیون تن است و بقیه صادر می شود.

زمان صادرات بسیار مهم است و از نظر عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان اکنون که زمان انبارداری است، زمان مناسبی برای صادرات نیست.

صادرات عمدتا به کشور عراق و آذربایجان است و صادرات به ازبکستان هم اخیرا متوقف شد آنها گفتند سیب زمینی ایران خاک داشته و احتمال انتقال بیماری را دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها