آخرین اخبار

ضرورت رعایت دوره «کارنس سموم» در محصولات کشاورزی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور گفت: دوره کارنس سموم از دو روز تا ۴۵ روز است که برای جلوگیری از باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی باید توسط تولیدکنندگان رعایت شود تا محصول سالم به دست مصرف کنندگان داخلی و خارجی برسد.

169203462

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدعلی وزیری» امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری به منظور تشریح اهم اقدامات و مشکلات در بخش تولید و برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از برخی کشورها، افزود: مصرف سموم در بخش کشاورزی از لحاظ علمی نقش دارو برای گیاه را دارد که باید مورد استفاده قرار بگیرد در غیراینصورت باید شاهد کاهش تولید و ناپایداری امنیت غذایی باشیم.

وی اظهار داشت: برای تولید محصول سالم باید  نوع آفتکش، نحوه مصرف، میزان مصرف و زمان مصرف  توسط  نظام مهندسی کشاورزی نسخه و به کشاورزان و بهره برداران ارایه شود نه اینکه کشاورز به طور خودسرانه یا با پیشنهاد فروشنده سم را خریداری و مصرف کند.

این فعال بخش کشاورزی تصریح کرد: باقیمانده سموم یعنی محصولی که برای مصرف به بازار عرضه می شود دارای باقیمانده سموم است و این بدان معناست که سم مصرفی دوره کارنس خود را برای خروج از بدن محصول نگذرانده است به طور مثال سمی که ۲۰ روز دوره کارنس دارد باید پس از مدت زمان نامبرده برداشت و به بازار عرضه شود و در صورتی که زودتر محصول برداشت شود دارای باقیمانده سم بالاست.

وزیری گفت: تمامی سموم مصرفی تولید داخل کشور دارای برچسب نحوه مصرف طبق ضوابط سازمان حفظ نباتات هستند و کشاورز باید بداند برای محصولی که تا پنج روز آینده باید روانه بازار کند باید سمی با دوره کارنس دو روزه استفاده کند.

وی اضافه کرد: نظام مهندسی کشاورزی باید فرایند نسخه نویسی مصرف سموم را انجام بدهد تا کشاورز بتواند با آگاهی سم را برای محصول خود مورد مصرف قرار دهد کند اما در برخی موارد نسخه نویسی توسط کارشناسان سازمان حفظ نباتات، فروشندگان سموم و حتی کشاورزان انجام می شود این اشخاص دقت کنند اگر دوره کارنس رعایت شود باقیمانده سم نخواهیم داشت.

خالص سازی ماده موثره  آنالیز آن برای تولیدات داخلی امکان پذیر است

وی با بیان اینکه در کنار ماده موثره همیشه ناخالصی هایی داریم افزود: فرایند تولید صنعتی منجر به ماده موثره سموم دلتامترین و کلرفیبرز ۱۰۰ درصد محصول را نمی دهد بنابراین تولید کننده باید عملیات خالص سازی انجام بدهد تا به استاندارد قابل قبول برسد. این کنترل کردن ماده موثره زمانی باید باشد که با مواد دیگر قاطی نشده باشد در غیر اینصورت کنترل  و راست آزمایی آن سخت است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور افزود: امتیاز تولید داخل نسبت به محصولات وارداتی این است که ماده موثره به طور خالص وارد کشور می شود، تولیدکننده و دستگاه های نظارتی قابلیت نظارت دارند اما برای سموم آماده مصرف وارداتی از چین، اروپا، مالزی و هند نمی توان این بررسی را انجام داد.

وزیری با بیان اینکه اکنون سموم آماده مصرف وارداتی از مبداهای عجیب وارد کشور می شود گفت: برای تولید دلتامترین ۲.۵ درصد یا از ماده تکنیکال درصد خلوص مناسب تولید شده یا برای اینکه ارزان تر تمام شود از درصد خلوص پایین تر استفاده شده است بنابراین همین مهم در اثرگذاری سم موثر است.

وی ادامه داد: بنابراین تفاوت تولید داخل و وارداتی این است که ماده موثره وارد کشور و کارخانجات می شود مورد آنالیز و بررسی راستی آزمایی قرار می گیرد اما سموم آماده مصرف خیلی قابلیت آنالیز ندارد.

به گزارش ایرنا، هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران ۱۴ تا ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ با حضور  ۹۴ شرکت تولیدکننده داخلی کود، سم و بذر در مجتمع نمایشگاه های بوستان گفت‌وگو در فضایی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع برگزار می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها