آخرین اخبار

عزم جزم دکتر ساداتی‌نژاد در مسیر رشد و توسعه بخش و تأمین امنیت غذایی پایدار

وزارت جهاد کشاورزی در دو سال پایانی دولت دوازدهم شرایط مناسبی از لحاظ ثبات مدیریت‌های ارشد خود نداشت و شاهد تغییرات بسیاری در سطح وزیر و مدیران عالی وزارتخانه بودیم که نتیجه آن به روی کار آمدن برخی مدیران آکادمیک، غیراجرایی و ناکاربلد در وزارت جهاد کشاورزی بود. البته سنجش عملکرد این مدیران با توجه به دنیای مشکلات برجای مانده از سال‌های پایانی دولت بی‌تدبیر و ناامید (حداقل در بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور) کار دشواری نبوده و تأثیرات آن بر همگان آشکار است.

در چنین شرایطی دکتر ساداتی‌نژاد به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی دولت مردمی سیزدهم و با شعار «تحول بخش کشاورزی با مدیریت جهادی» سکاندار وزارت جهاد کشاورزی شد و بهبود مستمر امور و حل فوری مشکلات بخش کشاورزی را سرلوحه کارهای خود قرار داد. وی با صبر پیشه نمودن، از هرگونه تغییر ناگهانی و ضربتی مدیران (که در دو سال قبل به امری متداول در وزارتخانه تبدیل شده بود) خودداری نمود و تاکنون اکثریت مدیران جدید را با لحاظ نمودن حسن سوابق و دارا بودن توان عملی برای اداره امور برگزیده است. به‌عنوان نمونه با انتخاب دکتر قادری‌فرد به‌عنوان مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، به جای اجرای مصوبه انحلال سازمان صادره توسط دولت قبل؛ شاهد مدیریت توزیع هوشمند کالاهای اساسی برای حذف واسطه‌ها توسط این سازمان بودیم که آرامش و ثبات را به بازار مایحتاج اساسی مردم بازگردانده است.
در همین راستا توزیع هوشمند کالاهای اساسی درب منزل مردم، به منظور حذف واسطه‌ها در هفته‌های اخیر توسط این سازمان انجام شده است. توزیع اینترنتی انواع کالاهای اساسی مانند برنج، مرغ، تخم‌مرغ، روغن، شکر و انواع لبنیات با نرخ‌های تنظیم بازار در استان‌های مختلف مانند خراسان رضوی، فارس، یزد، تهران و … از طریق سامانه بازرگام و سایر سامانه‌های بومی شروع شده و قرار است به تدریج در سراسر کشور عملیاتی شود. این در حالی است که با توزیع هوشمند و مستقیم کالاهای اساسی، دست دلالان و واسطه‌ها از بازار کوتاه می‌شود.
در ایام اخیر گزارش‌هایی تحت عنوان عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده است که به‌طور خلاصه مشتمل بر موارد ذیل می‌باشد:
اتخاذ سیاست‌های حمایتی و قیمت‌گذاری منصفانه برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، تأمین نهاده‌های تولیدات زراعی و دامی، تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تولید محصولات و دام طیور، توسعه مشارکت تشکل‌ها در سیاستگذاری و اجرای تصمیمات بخش کشاورزی، رایزنی برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی کشاورزی، همکاری با نهادهای انقلابی فعال در حوزه کشاورزی در ارتقای امنیت غذایی کشور، تشکیل قرارگاه امنیت غذایی و مدیریت یکپارچه تولید و بازرگانی بخش کشاورزی، آغاز توزیع هوشمند اقلام خوراکی و محصولات کشاورزی، بررسی میدانی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی، تأمین و توزیع نهاده‌های موردنیاز عشایر کشور، سرمایه‌گذاری برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، اجرای طرح‌های آب و خاک، تأمین و پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان غرامت بیمه خشکسالی سال زراعی۱۴۰۰-۱۳۹۹، تحویل ۵ میلیون دز واکسن کووپارس به وزارت بهداشت.
البته که عملکردهای فوق بسیار ارزشمند است اما مهم‌ترین دستاورد دوران مدیریت ۳ ماهه دکتر ساداتی‌نژاد در بخش کشاورزی، فروکش کردن التهابات در مدیریت بخش کشاورزی و بهبود روزافزون تأمین و توزیع اقلام ضروری سفره مردم و تأمین امنیت غذایی پایدار در کنار نظارت و رصد روزانه بازار می‌باشد. البته دکتر ساداتی‌نژاد بدین منظور؛ درپی هجمه‌های ناجوانمردانه برخی رسانه‌ها، به منظور حفظ آرامش در داخل و خارج از وزارتخانه حتی از خیر همکاری با دو تن از افراد مورد اعتماد خود گذشت نمود و تنهاتر از همیشه در راه ایفای وظایف خود قدم برداشت.
بی‌شک دکتر ساداتی‌نژاد ذره‌ای تردید در ادامه راهی که آغاز نموده به خود راه نداده و با عملکرد جهادی خود و مجموعه مدیران و بدنه وزارت جهاد کشاورزی، قادر خواهد بود به اهداف و برنامه‌های اعلامی خود در زمینه دستیابی و استمرار امنیت غذایی پایدار و بهبود معیشت کشاورزان دست یابد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها