آخرین اخبار

کاهش ۵۴ درصدی رطوبت خاک در کشور

گزارش‌های آماری سنجش از دور سازمان فضایی ایران نشان می‌دهد، میزان رطوبت خاک در کل کشور در دوره ۲ سال گذشته به میزان ۵۴ درصد کاهش داشته است.

168928248

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «سنجش از دور» سازمان فضایی ایران به تازگی با ارائه گزارشی به مقایسه وضعیت رطوبت خاک استان‌های کشور در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ با استفاده از ماهواره  SMOS (یکی از ماهواره‌های تشکیل‌دهنده برنامه سیاره زنده آژانس فضایی اروپا است. هدف این ماهواره ارائه دیدگاه‌های جدید درباره چرخه آب و اقلیم زمین است) پرداخته است.

این مقایسه نشان می‌دهد در این سال‌ها با کاهش چشمگیر میزان رطوبت خاک کل کشور مواجه شده‌ایم.

فناوری سنجش از دور با بکارگیری تصاویر ماهواره‌ای می تواند میزان رطوبت خاک را اندازه گرفته و نقشه میزان رطوبت خاک را برای کشور یا منطقه‌ای خاص تولید کند.

وضعیت درصد تغییرات رطوبت خاک استان‌های کشور در ۲ سال آبی پی در پی (۱۳۹۹-۱۳۹۸ ) و (۱۴۰۰-۱۳۹۹) نشان می‌دهد، میزان رطوبت خاک در کل کشور در این دوره به میزان ۵۴ درصد کاهش داشته است.

بنابر این گزارش، کل استان‌های کشور در این مدت با کاهش رطوبت خاک مواجه بوده‌اند. بیشترین میزان کاهش رطوبت خاک در این دوره، مربوط به سه استان هرمزگان، فارس و بوشهر به‌ترتیب به میزان ۵۱.۵، ۴۴.۵ و ۴۴.۱۵ درصد است. همچنین کمترین کاهش رطوبت مربوط به اردبیل، یزد و گیلان به‌ترتیب با ۲۲.۱۵ ۱۸.۶۹ و ۱۸.۶۳ درصد بوده است.

به گزارش ایرنا، فناوری سنجش از دور از زمره روش‌های جمع‌آوری داده محسوب می‌شود که در آن کمترین میزان تماس مستقیم با اشیاء و عوارض مورد اندازه‌گیری را داشته و برخلاف سایر روش‌ها که عوامل انسانی در گردآوری و تفسیر داده‌های زمینی نقش دارند، در روش سنجش از دور این وظیفه بر عهده سنجنده‌ها خواهد بود.

کاهش ۵۴ درصدی رطوبت خاک در کشور

 
  •  

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها