آخرین اخبار

ضعف نظارت، عامل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: کمبود نظارت دقیق، علت فاصله قیمتی بین مراکز تولید گوشت قرمز و مراکز توزیع و سوء استفاده برخی افراد شده است.

156646297

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «شاهپور علایی‌ مقدم» در نشست خبری به مناسبت ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: شیوع بیماری کرونا و تعطیلی برخی مراکز همچون دانشگاه ها و همچنین افزایش قیمت ها در مازاد جمعیت دامی و کاهش سرانه مصرف تاثیر داشته است.

رییس سازمان امور عشایری کشور اظهارداشت: با وجود مازاد جمعیت دام زنده، سرانه مصرف گوشت قرمز از ۹.۶ کیلوگرم به ۶.۵ کیلوگرم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه فاصله قیمتی تولید تا عرضه گوشت قرمز در برخی مناطق بیش از ۳۰ درصد است، تصریح کرد: این درحالیست که میانگین قیمت دام زنده گوسفندی در کشور ۴۵ هزار تومان، لاشه گوسفندی ۱۰۵ هزارتومان است اما هر کیلوگرم از این محصول با قیمت بیش از ۱۷۰ هزارتومان بدست مصرف کنندگان می رسد که رقم غیر قابل توجیحی است.

علائی مقدم از سازمان تعزیرات و بازرسی کشور و اصناف خواست برای تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با تشدید کنترل بازرسی ها  از افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار جلوگیری کنند.

۸۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط روستاییان و عشایر تولید می‌شود

رییس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به اینکه ۳.۵ میلیون نفر در جامعه روستایی و عشایری کشور فعالیت دارند،  گفت: ۸۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط روستاییان و عشایر تولید می‌شود به عبارتی ۸۸۰ هزارتن گوشت قرمز مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود که از این میزان تولید  ۸۵۹ هزار تن آن برعهده روستاییان و عشایر است.

به گفته وی، از این رقم نیز ۲۰۰ هزار تن آن معادل ۲۵ درصد توسط جامعه عشایر تولید می‌شود.

رییس سازمان امور عشایری با بیان اینکه جمعیت عشایر کشور ۱.۲ میلیون نفر است، افزود: هر یک نفر از عشایر گوشت قرمز مورد نیاز ۲۰ نفر ایرانی را تولید می‌کند.

علایی مقدم با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر وضعیت عشایر بسیار مورد توجه دولت و حاکمیت قرار گرفته است، گفت: در برنامه پنجم توسعه تنها یکبار به نام عشایر اشاره شده بود اما در برنامه ششم توسعه ۱۷ بار نام عشایر ذکر شده که این نشان‌دهنده اهمیت این جامعه است.

افتتاح ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه بخش روستایی و عشایری

رییس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه طی هفته جاری حدود ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در بخش کشاورزی روستاها و عشایر افتتاح می‌شود، گفت: تقویت زیرساخت‌ها در این حوزه مد نظر است ضمن اینکه ۶۰۰ خانه بهداشت سیار نیز برای عشایر کشور افتتاح می‌شود.

به گفته وی، شاخص برخورداری از بهداشت عشایر از ۳۴ درصد به ۵۳ درصد رسیده است.

رییس سازمان امور عشایری اظهارداشت: همچنین شاخص برخورداری از آب آشامیدنی نیز از ۴۳ درصد به ۶۳ درصد رسیده است که رقم قابل توجهی است.

تزریق ۶۳ درصدی دز اول واکسن کرونا به جامعه عشایری

علائی مقدم با بیان اینکه روند واکسیناسیون عشایر کشور علیه ویروس کرونا بسیار مطلوب است، گفت: تاکنون ۶۳ درصد جاممعه عشایری دز اول واکسن و ۴۴ درصد آنها نیز دز دوم آن را دریافت کرده‌اند که این رقم‌ها نسبت به میانگین کشوری مناسب است.

سه اقدام دولت برای حمایت از عشایر در شرایط خشکسالی

رییس سازمان امور عشایری کشور به سه اقدام دولت برای حمایت از عشایر در شرایط خشکسالی اشاره کرد و گفت: خرید تضمینی دام زنده عشایری، تامین ۳۰۰ هزار تن  نهاده دامی و امهال یکساله وام های عشایری از جمله این موارد است.

وی با اشاره به خسارات خشکسالی به جامعه عشایر گفت: امسال ۶ هزار و ۲۰۰  میلیارد تومان به مراتع کشور به دلیل خشکسالی خسارت وارد شده و در این راستا دولت برای حمایت از جامعه عشایری اقداماتی را انجام داده که نخستین اقدام در این راستا خرید تضمینی دام عشایر برای جلوگیری از عرضه زودهنگام دام‌ ها به بازار بوده است.

علایی مقدم درباره خرید دام مازاد عشایر با بیان اینکه در این طرح، سازمان‌ها و تشکل‌های مختلف دخیل بوده‌اند، گفت: سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار طرح را بر عهده داشت و شرکت پشتیبانی امور دام نیز مسئول خرید، اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی مسئول معرفی دام‌های مازاد و معاونت امور دام نیز مسئول توزیع نهاده به عشایر کشور بود. به عبارتی معاونت امور دام به ازای هر کیلوگرم دامی که عشایر تحویل شرکت پشتیبانی امور دام می‌دادند، سه کیلوگرم نهاده تحویل آنان می‌داد.

رییس سازمان امور عشایری درباره کندی اجرای این طرح افزود: به دلیل عدم تامین اعتبار اولیه، روند اجرای طرح کند پیش رفت که مقامات مختلف به این مسئله اعتراض داشتند.

به گفته وی، تاکنون بیش از ۸۵ هزار رأس دام از عشایر کشور خریداری شده و اخیراً نیز وزیر جهاد کشاورزی دستور داده که خرید با سرعت بیشتری انجام شود البته همین میزان خریدی که انجام شده نیز در قیمت دام تأثیرگذار بوده و میانگین قیمت را بهبود بخشیده است.

امهال یکساله وام عشایری برای تولید دام

رییس سازمان امور عشایری کشور اضافه کرد: علاوه بر این، براساس مصوبه هیات وزیران، وام‌ های عشایری که در راستای تولید تسهیلات دریافت کرده باشند به مدت یکسال امهال می‌شود.

تزریق ۱۰۰ هزارتن نهاده دامی در آبان ماه

علائی مقدم همچنین در راستای تأمین نهاده‌های دامی عشایر تاکنون ۳۰۰ هزار تن نهاده دامی بین آنها توزیع شده و به دستور وزیر جهاد کشاورزی تا آبان ماه نیز ۱۰۰ هزار تن نهاده دیگر میان عشایر توزیع می‌شود.
صادرات دام زنده بزودی آغاز می‌شود

رییس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به مصوبه وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات دام زنده گفت: بنا به دستور وزیر جهاد کشاورزی، دستورالعمل صادرات دام زنده در حال تدوین است و بزودی آغاز خواهد شد.

به گفته وی، بنابراین یک میلیون رأس دام عشایری توسط اتحادیه‌ها و همکاری شرکت پشتیبانی امور دام به صورت مدیریت شده از کشور صادر شود که این اتفاق ارزآوری خوبی برای کشور خواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها