آخرین اخبار

مثلث وزارتخانه‌ای برای حل بحران امنیت غذایی تشکیل شود

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از رییس جمهوری خواست تا همراه با تشکیل مثلث وزارتخانه‌ای جهادکشاورزی، ‌کشور و نیرو سبب حل بحران امنیت غذایی شود.

169038018

«محمد جواد عسکری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره اینکه برنامه‌های «سید جوادساداتی نژاد» ‌ وزیرجهاد کشاورزی تا چه میزان قابلیت بر طرف کردن مشکلات این حوزه را دارد، ‌گفت: برنامه‌های وزیر جهادکشاورزی خوب و قابل قبول است ولی سایر دستگاه‌ها باید همراهی و کمک کنند. به عبارتی وزارتخانه‌های خارجه، ‌ کشور، نیرو و ... در کنار وزارت جهاد باید کمک کنند و با تشکیل مثل وزارتخانه‌ای برای کشاورزی گام‌های اساسی بردارند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: دراین همکاری باید وزارت جهاد کشاورزی برنامه داده و وزارت نیرو مشکل آب را حل کرده و وزارت کشور بخش مدیریتی را بهبود بخشد تا بتوانیم از بحران امنیت غذایی و کمبود آن و نوسان قیمت‌ها عبور کنیم.

امنیت غذایی، اولویت مهم و اساسی رییس جمهوری قرار بگیرد

وی مسئله امروز دنیا را امنیت غذایی دانست و از دولت سیزدهم خواست آن را در اولویت مهم و اساسی اجرایی خود قرار دهد و گفت: در زمان شیوع کرونا، ‌ مشخص شد هر کشوری که در چنین بحران‌هایی امنیت غذایی نداشته باشد،  به شدت آسیب می‌بیند و جبران این آسیب سخت خواهد بود. به عبارتی اگر فروش نفت دچار اشکال شود، می‌توانیم آن را تحمل کنیم ولی وقتی سفره مردم به دلیل آسیب دیدن بخش کشاورزی کوچک شود، اتفاق‌های ناگواری رخ می‌دهد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: کشاورزان و باغدارانی هم که سفره مردم را رنگین می‌کردند، امروز سفره خود آنها کم رنگ و کوچک شده  و این موضوع به سفره مردم نیز سرایت کرده که تهدیدی جدی است. بر همین اساس باید در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، ‌ میان مدت و بلند مدت مشکلات بخش کشاورزی را حل کرده و آن را ارتقاء دهیم.

توانایی و ظرفیت تولید نهاده‌های دامی و کشاورزی در کشور وجود دارد

عسکری با بیان اینکه در نهاده‌های کشاورزی، ‌کشور ظرفیت و توانایی لازم را برای تولید آن دارد، اظهارداشت: اگر مدیریت صحیح برای بهره‌برداری از نحوه آب و خاک وجود داشته باشد،  می‌توانیم سالانه ۹.۲ میلیون تن ذرتی که مورد نیاز است، ۴.۳ میلیون تن سویا و ۶.۶ میلیون تن جو را به راحتی در کشور تولید و تامین کنیم.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: اما رانت، ‌فساد و ارتباطات دلالی سبب شده فضای تولید نهاده‌های دامی دچار مشکل شود. از طرفی موضوع واردات نهاده‌های کشاورزی و دامی نیز چالش دیگر کشور است و از حدود یک سال و نیم پیش حدود پنج میلیون تن نهاده در بنادر مختلف کشور دپو شده بود که با تلاش مسوولان و کمیسیون کشاورزی در حال فعال شدن است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس با اشاره به بازدید که وی و برخی از اعضای کمیسیون کشاورزی از بنادر کشور برای میزان دپوی نهاده‌های دامی داشتند، ‌عنوان کرد: به عنوان نمونه در بندر امیرآباد در شرق استان مازندران، ‌گفته بودند که ۱۷۰ هزار تن نهاده دپو شده است در حالی که پس از بررسی و بازدید میدانی مشخص شد که ۳۳۰ هزار تن نهاده دراین بندر دپو شده است.

عسکری افزود:‌ از ۳۳۰ هزار تن نهاده دپو شده در بندر امیرآباد، ۱۰۰ هزار تن خراب شده است، به ۳۰ هزار تن حشره آسیب زده و ۷۰ هزار تن نیز دچار فساد قارچ شده که نشان سوء مدیریت در این بخش است.

دام‌های مولد کشور در حال از بین رفتن است

وی با بیان اینکه اگر مدیریت جهادی حاکم شود می‌توان بر مشکلات بخش کشاورزی غلبه کرد، ادامه داد: اما امروز در حوزه نهاده‌ها آنقدر ضعیف عمل کردیم که دام‌های مولد کشور دچار آسیب شدند. به عنوان نمونه گاو شیرده هلشتاین با ۴۸ کیلو شیردهی در کشور که از ۴۲ کیلو شیردهی میانگین دنیا هم بالاتر است، ‌ در حال از بین رفتن است و برای احیاء دوباره آن حداقل ۱۰ سال زمان نیازداریم.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه از ظرفیت‌های کشورهای همسایه در بخش صادارت محصولات کشاورزی به درستی استفاده نشده است، ‌گفت: جمهوری اسلامی ایران سبب پیروزی‌های مهمی در  جنگ‌های عراق و سوریه شد ولی امروز کشورهایی که با این دو کشور در حال جنگ بودند، ‌کشاورزی خود را در عراق و سوریه فعال کردند.

وی تاکید کرد:‌ این ایراد به حوزه مدیریت داخلی و ضعف دیپلماسی بین المللی ما مربوط است. چرا که در بخش امنیت غذایی دیپلماسی ما فعال نبوده و بازار منطقه را به راحتی از دست دادیم. در حالی که ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت پیرامونی همسایگان، ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی هستند.

عسکری با بیان اینکه ارگانیک بودن بخش عمده‌ای از محصولات کشاروزی ایران سبب علاقمندی دیگر کشورها برای خرید این محصول است، ‌خاطرنشان کرد:‌ اگر مدیریت صحیح در این حوزه انجام شود، می‌توانیم برای ارزآوری و صادرات محصولات کشاورزی به نحوی عمل کنیم که حتی نیاز به صادرات نفت هم نباشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها