آخرین اخبار

تولید 46 درصد دام سبک توسط عشایر

مسؤول بسیج عشایری کشور با بیان اینکه ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۴۶ درصد دام سبک توسط عشایر تولید می‌شود، گفت: یکی از چالش‌های مهم این جامعه تولید پشم و کرک دام‌های عشایر است که به دلیل غفلت از آن یا قاچاق می‌شود و یا توسط دلالان مفت‌خری می‌شود.

14000227000668637568658041614947_49268_PhotoN

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، احمد سعیدی مسؤول بسیج عشایری کشور امروز در مراسم آغاز چالش امنیت غذایی و کشاورزی در خبرگزاری فارس با اشاره به نقش مهم عشایر در تأمین امنیت غذایی کشور گفت: عشایر شامل سه قسمت ساکن، نیمه‌ساکن و کوچ‌رو است که در کشور 1.2 میلیون نفر در قالب 212 هزار خانوار عشایر کوچ‌رو هستند که در 59 درصد از مساحت کشور پراکنده هستند.

وی جامعه تولیدی عشایر را نماد بارز اقتصاد مقاومتی دانست که در تأمین امنیت غذایی و گوشت نقش مهمی دارند بگونه‌ای که 25 درصد گوشت قرمز و 46 درصد دام سبک کشور توسط عشایر و 35 درصد صنایع دستی کشور متعلق به عشایر کشور است. همچنین جامعه عشایر 10 هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند.

سعیدی گفت: در تهاجم فرهنگی جامعه‌ای که به حفظ میراث فرهنگی کشور کمک مهمی کرده جامعه عشایر است همچنین در این جامعه تولید گیاهان دارویی، صنعت گردشگری بسیار مهم است و باید با کمک جامعه نخبگان چالش‌ها و مشکلات عشایر را برطرف کنیم.

مسؤول بسیج عشایری کشور گفت: یکی از اقدامات ما کمک به افزایش بهره‌وری دام سبک عشایر و همچنین ارائه مشاوره و آموزش به عشایر است.

به گفته سعیدی، یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در جامعه عشایر تولید پشم و کرک دام عشایر است که متأسفانه یا از استان‌های غربی قاچاق می‌شود یا نصیب دلالان به قیمت مفت می‌شود و یا اینکه توسط خود عشایر سوزانده می‌شود. اگر بتوانیم راه‌حلی برای استفاده از پشم و کرک دام عشایر ارائه کنیم علاوه بر جذب ارزش افزوده برای این جامعه می‌توان به تولید داخل هم کمک کرد در این زمینه سالانه 60 هزار تن پشم و کرک با کیفیت در جامعه عشایر تولید می‌شود که در خاورمیانه بی‌نظیر است.

* عشایر از خرید تضمینی دام استقبال نکردند

وی همچنین یکی از گلایه‌های عشایر در شرایط خشکسالی و کمبود علوفه در مراتع اینگونه عنوان کرد: دولت قیمت تضمینی برای خرید دام زنده عشایر تهیه کرده است که برای میش کیلویی 36 هزار تومان و برای بره 52 هزار تومان در نظر گرفته شده است اما عشایر می‌گویند هزینه‌های ما را پوشش نمی‌دهد و نسبت به آن ناراحت هستند و استقبال نکردند.

سعیدی همچنین گفت: اگر به تولید دام عشایر کمک نشود در آینده در تولید گوشت قرمز دچار مشکل می‌شویم.

به گفته وی، بسیج عشایر در 24 استان کشور دارای 2300 پایگاه، 160 پایگاه مقاومت و 500 هزار نفر عشایری عضو دارند. یکی از مشکلات جامعه عشایر کمبود زیرساخت‌ها و عدم دسترسی به جاده‌ها به شمار می‌رود.

وی همچنین گفت: درصدد هستیم کشتارگاه‌های سیار برای جامعه عشایر و همچنین معرفی گیاهان آب‌شور برای کشت و کار معرفی کنیم تا از بحران و خشکسالی به سلامت عبور کنیم.

* نتایج چالش زعفران

در این مراسم همچنین حسین زاده‌قشمی معاون رویداد شرکت پیشگامان و مدیر چالش زعفران باخزر گفت: چالش زعفران باخزر 6 ماه زمان برد و جلسه نهایی آن ماه گذشته در فرمانداری شهرستان باخزر در خراسان جنوبی با همکاری بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و مجموعه پیشگامان بسیج برگزار شد.

وی گفت:‌در این چالش 700 شرکت دانش‌بنیان فراخوان شدند، 50 ایده و چالش دریافت شد و 8 پاسخ برتر انتخاب شده و در نهایت دو طرح به مرحله نهایی رسیدند که یکی دستگاه خشک‌کن و دیگر دستگاه جداکننده گل زعفران بودند که قرار شد تا مهر ماه این دو دستگاه تولید شده و در اختیار کشاورزان زعفران باخزر قرار گیرد.

وی همچنین گفت: در مذاکره با صندوق‌های جسورانه قرار شد تأمین مالی برای حل این چالش‌ها انجام شود.

وی گفت: دومین طرح در شرکت سیناویسی با ارائه 13 مسأله و راه‌حل به دست ما رسیده که هنوز به مرحله چالش اساسی نرسیده ، تا کنون 3  راه‌حل به دبیرخانه رسیده و با کمک هلدینگ دانشمند و سیناویسی به زودی به نتیجه خواهد رسید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها