آخرین اخبار

نیاز به واردات 5 میلیون تن گندم در سال جاری

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه پیش بینی می شود خرید تضمینی گندم امسال به ۵ میلیون تن برسد، گفت: تولید گندم نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

14000311000194_Test_PhotoN

به نقل از خبرگزاری فارس، اوایل شروع خرید  تضمینی در اسفند اکثر کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند تولید گندم امسال نسبت به سال گذشته کاهش جدی داشته باشد که تا کاهش ۳۰ درصدی هم برآورد شد و  اعلام کردند احتمالا امسال ۵ میلیون تن گندم وارد خواهیم کرد  حال به پایان فصل خرید نزدیک تر می شویم، این پیش بینی ها به واقعیت پیوسته و مسئولان اعلام می کنند که چهار و نیم میلیون تن گندم خریداری شده و در خوشبینانه‌ترین حالت خرید نهایی دولتی به ۵ میلیون تن خواهد رسید.این در حالی است که سال گذشته کل خرید تضمینی گندم هشت و نیم میلیون تن بود و ۳ میلیون تومان هم واردات گندم داشتیم.

درباره وضعیت تولید گندم امسال و خرید تضمینی با علی قلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گند مکاران ایران گفت‌وگو کردیم.

*خرید دولتی گندم امسال

وی به خبرنگار فارس گفت: تاکنون حدود چهار و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شده و تنها ۱۰ درصد گندم سطح کل کشور باقی مانده که پیش بینی می شود تا پایان فصل خرید ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شود.

ایمانی در پاسخ به اینکه چه میزان گندم برای تامین نیاز کشور نیاز است، گفت: در سال گذشته 8.8 تا 9 میلیون تن گندم از تولید شد به همین میزان هم برای تامین نان کشور نیاز است اما در مجموع با احتساب نیاز بخش صنعت و شیرینی ۱۱ میلیون تن گندم باید وجود داشته باشد.

به گفته این مسئول، تولید گندم امسال ۳۰ درصد خسارت دیده که بیشتر به دلیل خشکسالی بوده است.

وی با بیان اینکه تولید کشاورزان بیشتر از آن چیزی است که به مراکز خرید دولتی تحویل داده شده است، اضافه کرد: بخشی از این گندم کشاورزان مستقیم از سوی کارخانجات خریداری شده که در سامانه دولتی ثبت نشده است ضمن اینکه بخشی از گندم هم در انبار کشاورزان به عنوان بذر ذخیره شده و با توجه به مشکلی که سال گذشته در تامین بذر وجود داشت، امسال میزان بیشتری ذخیره کردند همچنین بخشی از کشاورزان هم به امید اینکه قیمت در آینده بالاتر میرود در انبارها نگه داشتند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران پیش بینی کرد که کل تولید امسال ۹ میلیون تن باشد این در حالی است که سال گذشته ۱۳ میلیون تن کل تولید گندم کشور بود.

* چرا تولید گندم امسال کاهش یافت

به گفته وی عوامل خشکسالی و گرانی نهاده و نرخ پایه خرید تضمینی از عواملی بود که باعث شد تولید گندم امسال کاهش یابد ایمانی همچنین گفت: بنیاد ملی گندمکاران قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده را ۷۵۰۰ تومان تعیین کرده و آن را به شورای قیمت گذاری ارائه داده و آنها هم با همین قیمت موافق هستند ولی هنوز ابلاغ نشده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها