رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران:

سپردن بیش از 70 درصد رشد اقتصادی به بخش کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران گفت: بر اساس مفاد برنامه هفتم توسعه، بیش از ۷۰ درصد رشد اقتصادی کشور به بخش کشاورزی سپرده شده است.

به گزارش کشاورز پلاس، عطا اشرفی اصفهانی در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با موضوع «برنامه هفتم توسعه و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی» بیان کرد: بحث امروز این کمیسیون یکی از بحث‌های بسیار جذاب و چالش برانگیز دو دهه اخیر کشور است.

وی افزود: طی این دو دهه، مسئله آب، یکی از موضوعات اصلی ایران و حتی دیگر نقاط جهان بوده است. با توجه به روند تغییرات اقلیمی که در دنیا رخ می‌دهد، شاید در آینده خیلی نزدیک شاهد جنگ آب باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با اشاره به وقوع جنگ انرژی در سال‌های اخیر، مسئله آب را هم به نوعی از موضوع انرژی جدا ندانست.

وی افزود: با توجه به جنگ‌هایی که در حوزه انرژی رخ داده است، شاید در آینده جنگ آب اتفاق بیفتد و یا اتفاق افتاده است و در حال حاضر در جنگ آب به سر می‌بریم.

اشرفی اصفهانی یادآور شد: در سال‌های اخیر شاهد هستیم که خیلی از کشورها مسیر آب رودخانه، تالاب یا دیگر منابع آبی خود را به نحوی مدیریت می‌کنند که این منبع ارزشمند از سرزمین خودشان خارج نشود.

وی ادامه داد: کشورها تلاش می‌کنند که آب را برای خودشان حفظ کنند.

اهمیت موضوع آب برای ایران

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهرانبیان کرد: با توجه به اینکه ایران یک کشور حاصلخیز است و یکیاز پایه‌های اقتصادی کشور، کشاورزی است موضوع آب قطعابرای ما در تولید محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: ما در آستانه اجرای برنامه هفتم توسعه هستیم که اتفاق مهمی است. اجرای این برنامه در 1403 آغاز می‌شود. دولت و مجلس نیز نسبت به اجرای آن تاکید دارند. 

پیش‌بینی رشد 5.5 درصدی کشاورزی در برنامه هفتم

اشرفی اصفهانی یادآور شد: برنامه هفتم توسعه رشد اقتصادی کل کشور را به صورت سالانه هشت درصد پیش‌بینی کرده است و اگر کل برنامه اجرا شود، 5.5 درصد از رشد اقتصادی، طبق برنامه توسعه به بخش کشاورزی سپرده شده است.

وی اضافه کرد: به این ترتیب، سیاستگزاران بیش از 70 درصد رشد و توسعه کشور را به عهده کشاورزی گذاشته‌اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهرانیکی از معضلات اصلی بخش کشاورزی را مسئله آب با توجه به روند تغییر اقلیمی دانست و افزود: با توجه به موضوع تغییر اقلیم و شرایط آب، آیا می‌توانیم رشد اقتصادی سالانه 5.5 درصد از هشت درصد کل را محقق کنیم؟

وی یادآور شد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، 2.8 درصد رشد اقتصادی کشور باید از محل بهره‌وری محقق شود و قانون‌گذار روی این مسئله تاکید کرده است.

اشرفی اصفهانی گفت: کشور نه در حوزه آب بلکه در حوزه‌های مختلف مشکل دارد. به‌عنوان مثال بر اساس گزارشی که مطالعه کردم، بیش از یک میلیون حلقه چاه در کشور وجود دارد که فقط 200 تا 300 هزار حلقه از آن دارای مجوز هستند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که چاه‌های مجاز هم در حال برداشت آب به صورت غیر مجاز است و بیش از سقف برداشت خود از این منابع استفاده می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهرانتاکید کرد: به نظر من باید در کمیسیون کشاورزی و اتاق به‌عنوان بخش خصوصی، موضوع آب در قالب یک مسئله مهم، مورد توجه قرار گیرد. 

وی با اشاره به تاکید رئیس اتاق بازرگانی تهران بر مسئله ناترازی انرژی، عدم تعادل منابع و مصارف آب را در حوزه کشاورزی برای فعالان این حوزه مهم توصیف کرد.

تشکیل کارگروه آب در اتاق تهران

اشرفی اصفهانی اظهار امیدواری کرد که در سال 1403، یک کارگروه در اتاق بازرگانی تهران برای پیگیری مسئله آب شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر مسئله سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی دچار مشکل شده است. در حوزه انرژی نیاز به سرمایه‌گذاری جدید و فن‌آوری نو داریم زیرا مستهلک شدن تجهیزات در این حوزه، خیلی می‌تواند روی بهره‌وری بخش اثر بگذارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با اشاره به فرهنگسازی‌های گسترده در حوزه صرفه‌جویی در آب آشامیدنی، تغییر فرهنگ مصرف در حوزه آب را مدیون این تلاش‌ها دانست و افزود: البته برای بهینه سازی مصرف آب در کشور، بیش از این می‌توان کار کرد.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی تهران بالاخص کمیسیون کشاورزی،می‌تواند در کنار کمیسیون انرژی اتاق، کارهای مشترکی با مجموعه صنعت آب انجام دهد و امیدواریم این تلاش‌های مشترک،خروجی‌های خوبی برای ایران عزیز داشته باشد.

وی در پایان با تاکید بر استفاده از دانش روز گفت: امیدواریم با استفاده از این پتانسیل‌ها و افزایش بهره‌وری در صنایع تبدیلی،گام‌های خوبی در مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزیبرداریم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها