آخرین اخبار

بزرگترین هرباریوم ایران با حدود ۱۹۰ هزار گونه گیاهی، در دل مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

رئیس بخش تحقیقات گیاهشناسی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور: عمده وظایف این بحش در زمینه مطالعات سیستماتیک گونه های گیاهی ایران، مطالعات اکولوژی، جامعه شناسی گیاهی، مطالعات جغرافیای گیاهی، مطالعه و برنامه حفاظت از گونه های کشور در خارج از رویشگاه اصلی شامل باغ گیاهشناسی ملی ایران و بانک ژن منابع طبیعی همچنین، مطالعه، جمع آوری و شناسایی گیاهان نادر و در معرض خطر کشور، مطالعات دیرینه شناسی گیاهی، تحقیقات و معرفی گونه های قابل پرورش خارجی جهت استفاده در فضای سبز، است.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، بهنام حمزه ضمن مرور دستاوردهای بخش تحقیقات گیاهشناسی در سال گذشته، به ارائه برنامه های پیش روی این بخش در سال جاری پرداخت.

وی با اشاره به عمده فعالیت های بخش گیاه شناسی گفت: ما در مجموعه باغ گیاهشناسی ملی ایران، دارای بزرگترین هرباریوم کشور به نام “هرباریوم مرکزی ایران” با حدود ۱۹۰۰۰۰ نمونه گیاهی هستیم. با توجه به ۲۴ هرباریوم استانی که تحت پوشش داریم، مجموعاً ۴۴۰۰۰۰ گونه گیاهی در هرباریوم ستاد و استانی را نگهداری می‌کنیم.

حمزه با اشاره به دستاورد های هرباریوم مرکزی ایران گفت: چاپ فلور ایران و مجله گیاه شناسی را می توان به عنوان دستاورد های هرباریوم مرکزی قلمداد کرد. وی افزود: در سال گذشته مجموعه “فلور ایران” بعد از حدود چهل و پنج سال فعالیت، به پایان رسید که یکی از دستاوردهای مهم گیاهشناسی محسوب می شود. همچنین “فلور رنگی ایران” در سال گذشته یکی از انتشارات مهم مؤسسه بود که با مشارکت دانشگاه تهران منتشر شد.

رئیس بخش تحقیقات گیاهشناسی در بخش دیگری از صحبت های خود، راجع به گیاهان بی گل اظهار کرد: مهمترین هرباریوم گیاهان بی گل را که شامل خزه ها، جلبک ها، گلسنگ ها و قارچها می شود، در اختیار داریم همچنین، طرح نگارش “فلور گیاهان بی گل کشور” در دست اجرا است. در کنار این موارد، یک بانک اطلاعاتی در بخش گیاهان بی گل و بخش گیاهان گل دار، ایجاد کرده ایم که وظیفه آن، رسیدگی به نگارش فلور گیاهان بی گل است که انشالله در سال جاری به شکل مداوم جلساتش را برقرار می کنیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش اشاره ای به گروه اکولوژی داشت و گفت: در گروه اکولوژی، طرح‌های ما شامل مطالعات زیربنایی و طرح های جامعه شناسی گیاهی بوده است. در حال حاضر طرح جایگاه حفاظتی گونه‌ها بعد از حدود هشت سال به ثمر نشسته است و خروجی آن به عنوان یک کتاب منتشر می شود که در آن وضعیت حفاظتی گونه‌های گیاهی نادر و در معرض خطر ایران بر اساس معیارهای استاندارد بین المللی مشخص خواهد شد .

حمزه با اشاره به طرح‌های در حال اجرای باغ گیاهشناسی ملی ایران بیان کرد:  طرح تقویت و غنی سازی هدفمند تنوع گونه ای باغ گیاهشناسی که شامل ۲۳ زیرپروژه می شود، زیر نظر دکتر جلیلی در دست اقدام است. هدف این طرح نیز، احیای گونه‌هایی است که در باغ وجود ندارد. وی افزود قوی ترین نوع حفاظت از گونه های گیاهی، وجود باغ های گیاهشناسی است.

وی در انتها با اشاره به طرح‌های بلند مدت و چشم انداز مؤسسه تا افق ۱۴۰۵ گفت: بخش تحقیقات گیاهشناسی تا پایان ۱۴۰۵ حدود ۴۱ طرح مصوب دارد که مهمترین آن شامل جمع آوری فلور نواحی آلپی ایران است که این طرح دارای ۲۹ زیرپروژه است. طرح جمع آوری بذر نواحی آلپی و طرح حفاظت از گونه های نادر ایران نیز جز طرح های بلند مدت مؤسسه است. همچنین در کنار این طرح‌های دنباله دار، تدوین فلور های منطقه ای و استانی، تبادل نمونه با هرباریوم های بین المللی، ثبت اطلاعات نمونه و دیجیتال کردن هرباریوم در فضای مجازی، ساماندهی هرباریوم های استانی نیز در دستور کار این بخش برای آینده قرار دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها