قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار:

قوانین ورود موقت به زودی ابلاغ می‌شود

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار با اشاره به مطرح شدن پیشنهاد ایجاد هاب غلات توسط ایران از برگزاری جلسات با حضور معاون اول رئیس جمهور برای اصلاح قوانین مرتبط با ورود موقت به منظور اجرایی کردن این پیشنهاد خبر داد و گفت: به زودی این قوانین توسط محمد مخبر ابلاغ خواهد شد.

peiman


 

به گزارش کشاورز پلاس، علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در هفتمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: در صنایع مرتبط با غلات ظرفیت خالی در کشور داشتیم برای همین ایده هاب غلات را مطرح کردیم.

وی افزود: این پیشنهاد در حوزه اوراسیا از سوی ایران مطرح شد. ما ظرفیت مناسبی در بازار و در حوزه ورود موقت داریم که می‌تواند همه ظرفیت‌های موجود در کشور را فعال کند.

پیمان پاک گفت: در این برهه که چالش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد، بیشترین پتانسیل برای کشور به کمک فعال شدن این هاب ایجاد خواهد شد. باید ایران از این ظرفیت استفاده کند اما همان‌طور که در جلسه اشاره شد، قوانین در حوزه ورود موقت دست و پا گیر است.

وی ادامه داد: تعدد دستگاه‌ها در حوزه ورود موقت مسایل و مشکلات جدی ایجاد کرده است. اگر وارد این حوزه شویم، قطعا دچار مشکل خواهیم شد. یک برنامه‌ریزی در این رابطه انجام شده است. در دفتر معاون اول رئیس جمهور یک تیم تخصصی، چهار تا پنج ماه است که با گمرک، بانک مرکزی، ستاد قاچاق و تمام دستگاه‌های مربوطه جلسات کارشناسی برگزار کرده است تا در رابطه با ورود موقت هماهنگی ایجاد شود و موانع و مشکلات مرتفع شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار بیان کرد: اگر ظرفیت ورود موقت فعال شود، از نظر ما بیش از 10 میلیارد دلار برای کشور ظرفیت ایجاد می‌کند و می‌توانیم از این مسیر درآمد داشته باشیم.

وی خبرداد: در ارتباط با ورود موقت به جمع‌بندی خوبی رسیده‌ایم و به زودی این موارد توسط محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد. پس از آن داخل دولت هماهنگی انجام می‌شود تا جاهایی که خلاء قانونی جدی برای ورود موقت داریم یا نیازمند تصحیح یا اصلاح قوانین هستیم، رفع شود.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزی ارتباط نزدیک با فعالان حوزه بازرگانی برای شنیدن مشکلات و حل آنهاست. طبیعتا اکثریت مشکلات را به سرعت نمی‌توان حل کرد اما حداقل می‌توان درد دل افراد را گوش داد.

پیمان پاک برگزاری جلسات مشترک با فعالان اقتصادی را دارای دو مزیت دانست و افزود: یکی اینکه اگر مسایل و چالش‌هایی وجود دارد، می‌توانیم در این جلسات بشنویم و با هم‌اندیشی وتضاریب آرا برای آن راهکار پیدا کنیم. نکته دیگر اینکه برنامه‌هایی است که وزارتخانه دارد را به اطلاع ذینفعان می‌رسانیم و بر اساس این رویکردها، از نظر مشورتی بخش خصوصی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه فعالان اقتصادی در جریان قرار می‌گیرند که برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وزارت جهاد کشاورزی در حوزه بازرگانی به چه سمتی می‌رود تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.

ایجاد ساز و کار برای حوزه واردات، مهمترین اقدام

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: یکی از مهمترین کارهایی که در وزارت جهاد کشاورزی انجام شد، این بود که در وهله اول در حوزه واردات چارچوب و ساز و کار اعمال کنیم.

وی افزود: حجم قابل توجهی از کالاهای اساسی توسط وزارت جهاد کشاورزی و با مدیریت این وزارتخانه وارد کشور می‌شود، بنابراین هرچه بتوانیم در این زمینه راندمان را بالا ببریم و صرفه جویی ارزی داشته باشیم، به نفع کشور است.

پیمان پاک گفت: تمام تلاش ما این بود، تا حدی که امکان دارد و به تولید لطمه نمی‌خورد، از واردات کم کنیم و صادرات را افزایش دهیم تا یک روز به تراز مثبت تجاری در حوزه کشاورزی برسیم.

به گفته وی، تحقق این هدف نیاز به مقدمات خیلی گسترده‌ای شامل کنترل ثبت سفارش‌ها، واردات و پایش دارد. از آنجا که حوزه بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی یک حوزه نوپاست -زیرا بحث انتزاع دو سالی است که در این وزارتخانه اجرایی شده است-، ضعف‌های اساسی برای تحقق هدف ایجاد تراز مثبت در بخش کشاورزی وجود داشت.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار اضافه کرد: دوستان قبلی که در معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی حضور داشتند، کارهایی را انجام داده بودند تا ثبت سفارش‌ها سیستمی شود و با سامانه‌هایی که ایجاد می‌شود، بحث واردات یک نظم و نسقی پیدا کند. به کمک این سامانه‌ها سقف واردات کالاها، سهمیه دادن و ایجاد تنوع در واردات و بحث‌های مختلف را ساماندهی می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلات متنوع بخش کشاورزی شامل مسایل خارج از این وزارتخانه، شرایط اقلیمی و غیره، بیان کرد: در چند دهه گذشته در حوزه بین‌المللی بسیار ضعیف بودیم و باید به سمتی برویم که با یک راهبرد مشخص، از ارتباطات دیپلماتیک کشور حداکثر بهره را ببریم.

پیمان پاک تلاش برای تنوع بخشی به مبادی ورود کالا و اقلام وارداتی را یکی از اقدامات موثر معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: باید بسیاری از مسایل از جمله تکمیل زیرساخت‌ها، مشکلات ناشی از ساز و کار مالی، مسایل لجستیک، تعرفه و غیره حل می‌شد. این مسایل به دلیل نوپا بودن مسئله بازرگانی در بخش کشاورزی مغفول مانده بود.

وی یادآور شد: در تنوع بخشی به مبادی ورودی اقدامات موثری داشتیم. در برخی حوزه‌ها مثل اوراسیا گام‌هایی برداشته شد. طی یک تا دو سال گذشته ارتباطات بیشتری با این کشورها تعریف شد و تلاش کردیم سهم واردات را از اوراسیا افزایش دهیم. در حال حاضر قرارداد تجارت آزاد اوراسیا توسط وزیر صمت امضا شده است، بنابراین تلاش کردیم از این ظرفیت در حوزه صادرات و واردات استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار با اشاره به ظرفیت‌های مناسب شبه قاره هند و پاکستان بیان کرد: ما به شکل سنتی برخی اقلام مورد نیاز خود را از شبه قاره هند وارد می‌کنیم. در ارتباط با تامین نهاده‌ها، کنجاله سویا و ... اقدامات خوبی انجام شد. بخشی از مشکل کنجاله سویا در قالب یک کار مشترک با هند از این طریق تامین شد و رضایت زنجیره تولید را در بر داشت.

وی افزود: در عراق و ترکیه اقدامات خوبی انجام شد و توانستیم تعامل مناسب با این کشورها ایجاد کنیم.

کنترل فشار بر منابع ارزی با مدیریت جهاد کشاورزی

پیمان پاک با اشاره به وظیفه وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تامین کالاهای اساسی، این وزارتخانه را عاملی برای ورود فشار بر منابع ارزی کشور اعلام کرد.

وی افزود: در تعامل با بانک مرکزی، می‌توانیم فشار بر منابع ارزی را کاهش دهیم. جلسات هماهنگی متعددی با بانک مرکزی برگزار شد و تلاش کردیم برای تامین کالاهای اساسی از منابع مجوز دار تامین غذا و دارو، بیشتر استفاده کنیم تا سایر منابع ارزی کشور صرف حوزه‌های زیرساختی کشور شود. در آینده از این ظرفیت بیشتر استفاده می‌کنیم.

این مقام مسول یکی از دلایل موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از منابع ارزی مجوز دار را همراهی تشکل‌ها اعلام کرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: برای شناخت ظرفیت‌های صادراتی محصولات کشاورزی، هیات‌های زیادی را همراهی کردیم. تلاش کردیم مشکلات صادراتی محصولات کشاورزی را حل کنیم. از آن جمله می‌توان به حل مشکل صادرات کیوی به هند، رجیستری چین و مسایل جدی دیگر اشاره کرد که با تعاملات گسترده به خوبی حل شد.

وی در ارتباط با حل مشکل تعهد ارزی تاکید کرد: این مسئله قانون مصوب مجلس است و از اختیار وزارت جهاد کشاورزی خارج است. چندین بار به دولت و بانک مرکزی توضیح دادیم که بسیاری از محصولات کشاورزی از سامانه نیما ارز ترجیحی نمی‌گیرند و اگر با نرح دستوری ارز را برگردانند، مانعی در برابر صادرات بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد.

پیمان پاک یادآور شد: تلاش می‌کنیم فضایی تعریف کنیم که ارز صادراتی کشاورزی با نرخ‌های جذاب‌‎تری برای صادرکنندگان لحاظ شود.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه در اولین گام در وزارت جهاد کشاورزی گستره تهاتر را افزایش دادیم. برخی محصولات مثل میوه استوایی، بادام زمینی یا مواردی که در حوزه صنایع غذایی استفاده می‌شود اما در زمره کالاهای اساسی قرار نمی‌گیرد را در دایره تهاتر آوردیم. رئیس کل بانک مرکزی هم قول داده است که مسئله پیمان سپاری و تعهد ارزی را برای بخش کشاورزی تسهیل کند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نرخ برگشت ارز گفت: این اقدامات سبب شد که صادرات ما به روسیه دو برابر شود. کم اظهاری‌ها کمتر شده و اظهارها واقعی شدند. این مسئله عاملی برای رشد و توسعه صادرات می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تهاتر کالاهای اساسی با نفت، توضیح داد: تا کنون دو تا سه بار تهاتر نفت با کالاهای اساسی حوزه کشاورزی انجام شده است. به این ترتیب هم با قیمت‌های پایین‌تر خرید انجام شد و هم سرعت تامین کالا بهبود یافت که در مسئله تامین نهاده، اثر خود را نشان داد.

پیمان پاک با اشاره به مشکلات سامانه بازارگاه و تلاش برای حل این مشکلات تاکید کرد: ذرت بیرون بازارگاه قاچاق نمی‌شود زیرا در خود بازارگاه قیمتش از قیمت مصوب پایین‌تر است. با توجه به تلاش‌های انجام شده برای اصلاح قیمت کنجاله به زودی مشکلات کنجاله هم حل می‌شود و به نوعی این محصول به قیمت واقعی خود باز می‌گردد.

وی بار دیگر درباره پیمان سپاری ارزی تاکید کرد: این تصمیم، قانون مجلس است. در بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه تلاش شد مشکل پیمان سپاری ارزی بخش کشاورزی حل شود اما نهادهای بالادستی مصوبه مجلس را به صحن بازگرداندند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار افزود: اگر اتاق بازرگانی نشست مشترکی با مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون‌های کشاورزی و اقتصاد مجلس شورای اسلامی برگزار کند، می‌توان در این رابطه یک فکر اساسی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره قیمت گندم بیان کرد: قیمت گندم باید واقعی باشد. نظر دولت هم همین است اما هدف از قیمت‌گذاری فعلی ایجاد جذابیت برای کشاورز است. بحث قاچاق معکوس گندم مسئله مهمی است. باید قیمت‌گذاری به نحوی باشد که تعادل در بازار حفظ شود.

پیمان پاک افزود: در شورای قیمت‌گذاری؛ دولت تعداد محدودی نماینده دارد و افرادی در خارج از دولت هستند و نظرات خود را ارائه می‌دهند. اگر در این رابطه نظری وجود دارد، ذینفعان باید به کمک دولت بیایند و موارد را مطرح کنند تا تصمیمی گرفته شود که منافع همه جامعه را در بر داشته باشد.

وی تاکید کرد: رویکرد اصلی دولت و حاکمیت حمایت صد درصد از کشاورز است. باید هر روز بیشتر از دیروز این حمایت انجام شود اما باید این حمایت‌ها ساز و کار معقولی داشته باشد تا به کاهش صادرات، و فرآوری و ایجاد بحران برای تامین نهاده‌های زنجیره منجر نشود.

وی در ارتباط با ارز 28500 تومانی نیز یادآور شد: تا پایان سال نرخ ارز ترجیحی همین عدد است و در ارتباط با نرخ سال آینده باید منتظر تصویب لایحه بودجه باقی ماند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها