رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران مطرح کرد:

حمل زمینی، اولویت اول برای دسترسی به بزرگترین بازار اوراسیا

رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران با اشاره به اینکه روسیه بزگترین بازار اوراسیا است، حمل زمینی را بهترین گزینه برای دسترسی به این بازار معرفی کرد.

کشاورزپلاس


 

کاوه زرگران رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران در گفت‌وگو با کشاورز پلاس بیان کرد: دولت‌های مختلف پیگیر ایجاد یک توافقنامه بین ایران و اوراسیا بوده‌اند. تا این لحظه هنوز هیچ موافقتنامه‌ای بین ایران و این اتحادیه اجرایی نشده است.

وی افزود: در توافقنامه ایران و اوراسیا آن بخشی که می‌تواند به ما کمک کند، صدور محصولات خام کشاورزی است. چون تعرفه‌ای که اکنون کشورهایی مثل آذربایجان دارند، با ما متفاوت است؛ صادرکنندگان در این حوزه خیلی نمی‌توانند موفق عمل کنند.

زرگران بیان کرد: با پیمان اوراسیا دیگر نیازی نداریم یکی از این کشورها وارد شود و محصولات ایران را به روسیه ببرد. طبیعتا با این موافقتنامه، تجارت بین دو کشور افزایش می‌یابد. اما این چندمین باری است که دولت‌ها عزم خود را جزم می‌کنند که توافقنامه‌ای بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اجرایی شود.

وی بازار روسیه در حوزه محصولات خام کشاورزی، خوراکی و آشامیدنی را بالغ بر 20 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این کشور نیازهای خود را از نقاط مختلف جهان وارد می‌کند. ما در اکثر این محصولات پتانسیل داریم و حتی پتانسیل این را داریم که با روسیه ماده اولیه مثل غلات و مواد خام را تهاتر کنیم و خودمان مجددا این محصولات را صادر کنیم.

رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران یادآور شد: روسیه بازار بزرگ و قابل توجهی در حوزه مواد غذایی است. اگر این ارتباط برقرار شود، باعث افزایش تجارت دو کشور خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و دریایی در حوزه اوراسیا به‌ویژه بحث حمل یخچال‌دار و زنجیره سرد کامل نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد.

زرگران یادآور شد: در گذشته یکی دوبار بحث توسعه تجارت با اوراسیا مطرح شد و به سرانجام نرسید. به همین دلیل شاید سرمایه‌گذار، برای ورود مجدد به این حوزه مثل گذشته اطمینان نکرده و وارد عرصه سرمایه‌گذاری نشود.

وی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل زمینی به خصوص حمل محصولات غذایی با مشکلاتی مواجه هستیم. در ارتباط با توافقنامه اوراسیا نیاز به تقویت مسیر زمینی و ناوگان کامیونی داریم. زیرا مقصد اصلی حمل محصولات شهر مسکو است و اگر بخواهیم از حمل و نقل دریایی استفاده کنیم، با توجه به هزینه حمل دریایی و سپس حمل زمینی محموله‌ها از بندر آستاراخان به مسکو، به صرفه‌تر است که از ابتدا محموله‌ها به صورت زمینی به مسکو حمل شود.

رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران گفت: حمل و نقل ریلی هم می‌تواند اولویت اول برای حمل و نقل به اتحادیه اوراسیا باشد. اما حمل و نقل دریایی برای تجارت با روسیه خیلی پر پتانسیل نیست زیرا برای حمل کالا به مسکو، 50 درصد مسیر حمل و نقل دریایی و بقیه مسیر باید روز زمین طی شود که قیمت تمام شده حمل و نقل را افزایش می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها