نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور خواستار شد:

تلاش برای تسهیل صادرات میوه

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور با اشاره به افزایش میزان تولید میوه در کشور و کاهش تقاضا، خواستار تلاش مسئولان برای تسهیل روند صادرات میوه شد.

 

مجتبی شادلو در گفت‌وگو با کشاورز پلاس بیان کرد: در حال حاضر همه محصولات باغی به وفور در بازار یافت می‌شود. براساس اطلاعاتی که از ذخایر و سردخانه‌ها، مبادی خرده فروشی و ... دارم، شرایط موجود میوه مطلوب است.

وی ادامه داد: به جهت تولید فراوان و نبود بازار، متاسفانه میزان عرضه از تقاضا پیشی گرفته است و یک مقدار نگران ادامه روند حاکم بر بازار هستیم.

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور تاکید کرد: انتظار داریم دولتمردان ما، گمرکات و تمام قسمت‌هایی که به امر صادرات و حمل و نقل مرتبط است، سعی کنند که صادرات به هر شکل ممکنروان شود. 

وی افزود: در حال حاضر در سیب، مرکبات، کیوی و انار میزان تولید بیش از نیاز داخل است و اگر در زمینه صادرات خللی وارد شود، بازار داخلی ظرفیت جذب این میزان تولید را ندارد و دچار چالش و محصول مازاد می‌شود.

شادلو درباره دلایل ایجاد مازاد محصول بیان کرد: به طور میانگین در تمام محصولات باغی 30 تا 35 درصد اضافه تولید نسبت به سال قبل داریم اما میزان تقاضا کاهش یافته است. این کاهش شاید به دلیل شرایط کل اقتصاد و رکودی است که حاکم شده است. به همین دلیل بازار کشش ندارد. 

وی یادآور شد: بخش عمده میوه و تره بار در قالب محافل و مجالس استفاده می‌شود. مصارف خانگی و روزمره خیلینمی‌تواند بازار را خالی کند. در مجالس میوه زیادی خریداری می‌شود. متاسفانه محافل و مجالس در کشور کم شده است و این تهدید اصلی برای بازار میوه و مصرف آن است. 

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور گفت: هموطنان ما باید قدر این تولیدات را بدانند. تنوع تولیدات داخلی ما بسیار زیاد است و چیزی کم و کسر نداریم. استفاده از این سبد متنوع، قطعا هزینه‌های درمان و نارسایی‌های بعدی را برای خانوار کاهش می‌دهد.

وی امیدوار است: قیمت‌های میوه در بازار به نحوی باشد که محصولات باغی به دست همه اقشار جامعه و حتی کم توان‌ها و ناتوان‌ها برسد.

تامین میوه مورد نیاز شب یلدا

شادلو درباره تامین میوه مورد نیاز شب یلدا تاکید کرد: خوشبختانه در بازار وفور نعمت و فراوانی وجود دارد. روز جمعه در بازید از میدان میوه و تره بار مرکزی تهران، شاهد هزاران کامیون با بار هندوانه بودم که در انتظار فروش هستند.

وی افزود: محصولات قرمز رنگی مثل خرمالو و انار هم به وفور در بازار موجود بود و قیمت‌ها تغییری نداشت. بالاترین قیمت انار در بازار حدود کمی بیش از 50 هزار تومان بود و انار 15 هزارتومانی هم در میان بار میوه و تره بار موجود بود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور یادآور شد: آن چیزی که وظیفه تولیدکننده‌ها و پشتیبانی کننده‌هاست، انجام شده و کم و کسری نگذاشته‌اند.

وی اضافه کرد: کسی به دنبال گران‌تر فروختن محصول خودنیست. گران‌فروشی در ذات هیچ تولید‌کننده‌ای نیست. ضمن آنکه امکان نگهداری میوه برای طولانی مدت وجود ندارد.

شادلو افزود: اینکه بعد از عمده فروشی چه رفتاری می‌شود، باید بخش‌های نظارتی و غیره دقت کنند تا در بخش خرده فروشی منصفانه رفتار شود و هر کس درصد به حق خود را دریافت کند. نه اینکه روی قیمت میوه به دلیل کاسبی نکردن یا هزینه بالای مغازه ضریب بزند و بیش از حد گران بفروشد.

وی گفت: متاسفانه خرده فروشان، مغازه داران و دلالان ما اشتباه می‌کنند و می‌خواهند ضرر و زیان خود را با افزایش قیمت‌هاجبران کنند که سیاستی اشتباه است. با سود کمتر فروختن ، زمینه جبران هزینه‌ها را فراهم می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها