رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد:

آغاز رسمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با حضور وزیر جهاد کشاورزی

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: روز شنبه ۱۱ آذرماه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با حضور وزیر جهاد کشاورزی به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

کشاورزپلاس


 

به گزارش کشاورز پلاس، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست خبری بعد از ظهر روز چهارشنبه 9 آذرماه که در محل این سازمان برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: در بودجه سال 1402 برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت بودجه 237 میلیارد و 500 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است اما تاکنون این رقم محقق نشده است.

وی افزود: با توجه به عدم تخصیص بودجه، از اعتبارات آبخیزداری برای اجرای این طرح استفاده شده است. زیرا عملیات آبخیزداری فقط مکانیکی نیست و عملیات بیولوژیکی را هم شامل می‌شود.

نوبخت گفت: معاونت آبخیزداری بخشی از اعتبارات عملیات بیولوژیک خود را برای این کار در نظر گرفت و 191 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی که باید برای سال اول 250 اصله نهال را تولید می‌کرد. این وزارتخانه در حوزه دو معاونت خود بیش از میزان نهال را تولید کرده است. معاونت باغبانی در جلسه طرح رسما اعلام کرد که 62 میلیون اصله نهال برای بالا بردن کیفیت، کمیت و گسترش سطح باغات کشور تولید شده است که در تولیدات باغی کشور تاثیرگذار است.

رئیس سازمان منابع طبیعی با تاکید بر اهمیت احیا و غنی سازی جنگل‌های کشور، افزود: ما در سال اول نتوانستیم آن میزان نهالی که در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برای احیا و غنی سازی عرصه‌های جنگلی نیاز بود را داشته باشیم. به همین دلیل بر میزان تولید نهال برای فضای سبز کشور اضافه کردیم. با دهیاری و شهرداری تفاهم‌هایی داریم و همین طور برای زراعت چوب نهال تولید شدها ست.

وی خبرداد: دفاتر تخصصی سازمان منابع طبیعی در حال جمع‌آوری بذور برای تولید نهال مورد نیاز برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال‌های آتی هستند.

نوبخت گفت: در کشور 202 نهالستان دولتی و نهالستان‌های خصوصی داریم که آمار نهال‌های تولید شده آنها در حال ثبت در سامانه است. سه گروه مختلف آمار نهال‌های تولید شده در سطح کشور را برای ما تهیه می‌کنند. در حال حاضر در بخش دولتی و خصوصی 248 میلیون و 600 هزار اصله نهال تولید شده و در نهالستان‌های ما موجود است.

وی افزود: آخرین رصد ما در آخر هفته گذشته نشان می‌دهد که تاکنون تولید 233 میلیون اصله نهال در سامانه طراحی شده، است.

رئیس سازمان منابع طبیعی همچنین از بروز ریزش در چاه نهالستان استان خراسان رضوی و خشک شدن 900 هزار اصله نهال در این نهالستان خبرداد و گفت: ممکن است به دلیل برخی حوادث غیر مترقبه آمارهای تولید تغییر کند. نهال‌های خشک شده را از آمارهای نهایی حذف می‌کنیم.

وی یادآور شد: صرفا کاشت نهال برای ما مهم نیست و مهمتر از عملیات کاشت، نگهداری نهال است. ما به درخت داری بیشتر از درخت کاری اهمیت خواهیم داد.

آغاز پویش کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور

نوبخت درباره آغاز پویش کاشت یک میلیارد درخت گفت: این طرح در تمام کشور به‌طور همزمان انجام می‌شود. در ارتباط با این طرح هر هفته ساعت 6.5 صبح به صورت وبیناری به مدت دو ساعت جلسه داریم.

وی افزود: اکنون با وزارت دفاع به تفاهماتی رسیدیم که عرصه‌هایی که شاید به دلایل امنیتی نمی‌توانیم به آن ورود کنیم را زیر پوشش نهال ببریم و از ظرفیت سرباز و نیروی انسانی همچنین لجستیک موجود در این مجموعه برای مرحله نگهداری بهره ببریم.

رئیس سازمان منابع طبیعی با اشاره به همراهی هلال احمر، آموزش و پرورش را به دلیل جمعیت تحت پوشش دارای ظرفیت بسیار بالایی توصیف کرد.

وی افزود: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت شنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش در دبیرستان البرز واقع در زیر پل حافظ آغاز می‌شود و زنگ سبز در این مدرسه زده می‌شود. وزیر اعلام می‌کند که هر مدرسه یک نهالستان است.

نوبخت ادامه داد: با هدف استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش زمان برنامه خود را از هشت صبح به ده و نیم تغییر دادیم. در پارک جنگلی خرگوش دره واقع در کنار استادیوم آزادی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رسما آغاز طرح را اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به کشاورز پلاس درباره سهم نهال‌های در نظر گرفته شده برای احیای عرصه‌های طبیعی بیان کرد: 300 میلیون اصله نهال برای جنگل، 300 میلیون اصله برای زراعت چوب، 200 میلیون اصله برای فضای سبزی و 200 میلیون اصله برای بیابان نهال تولید خواهد شد. آنچه در معاونت باغبانی تولید می‌شود هم مازاد بر رقم یک میلیاردی است که در سازمان منابع طبیعی تولید خواهد شد.

افزایش میزان حریق‌ها

رئیس سازمان منابع‌طبیعی در پاسخ به سئوالی درباره دلایل افزایش حریق‌ها گفت: مجموع حریق‌ها در سال 1401، 630 فقره با سقف 2345 هکتار بوده است. در هشت ماه و هفت روز گذشته سال 1402، 1565 فقره آتش سوزی در کشور در بخش جنگل طبیعی، دست کاشت، مرتع و جنگل طبیعی رخ داده و سطح درگیر حریق 11997 هکتار بوده است.

وی افزود: در بخش حریق 412 درصد افزایش داریم. هر آتش سوزی سه ضلع شامل مواد سوختنی، درصد رطوبت و حرارتی منطقه دارد که در شدت بروز حریق موثر است.

نوبخت با اشاره به افزایش حریق در سال 89 به دلیل کاهش درصد رطوبت زیرآشکوب جنگل‌ها، دلیل عمده آتش سوزی‌ها را عامل انسانی معرفی کرد.

وی به دلیل افزایش میزان آتش سوزی‌ها از مردم عذرخواهی کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها