سخنگوی انجمن صنایع لبنی مطرح کرد:

صادرات ریالی، رفع تعهد دلاری

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: در حالی که بخش عمده صادرات محصولات لبنی به دو کشور عراق و افغانستان بوده و به صورت ریالی انجام می‌شود، سیاستگزاران اصرار دارند رفع تعهد ارزی این صنعت به صورت دلاری انجام شود.

775b70143b264d3bbc296362b74dd303

 

سید محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورز پلاس بیان کرد: رفع تعهد ارزی برای عموم تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشکل ایجاد کرده است اما این مسئله برای صنعت لبنیات، خاص‌تر و ویژه‌تر است.

وی افزود: در حال حاضر حجم عمده‌ای از صادرات لبنیات به کشورهای اطراف شامل عراق، افغانستان پاکستان و امثالهم است. این کشورها، بهای محموله را به صورت ریالی و نه دلاری پرداخت می‌کنند.

بنی طبا ادامه داد: در حالی که دولت از تولیدکننده صنایع لبنی توقع دارد که رفع تعهد خود را به صورت دلاری انجام دهد که اجرای این تصمیم شدنی نیست.

وی گفت: رفع تعهد به صورت دلاری، هزینه نهایی را برای تولیدکننده در شرایط تحریمی افزایش می‌دهد زیرا برای جابجایی دلار باید از صرافی و روش‌های فرعی کمک گرفته شود و این مسئله هزینه بازگرداندن هر دلار را فزایش می‌دهد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی از سیاستگزاران خواست به جای فشار وارد کردن به صادرکنندگان لبنیات و ممانعت از صادرات، یکبار در زمان تصمیم‌گیری پشت میز تولیدکننده قرار بگیرند و سپس برنامه‌ریزی کنند.

وی میزان صادرات لبنیات در هفت ماهه نخست امسال را 325 هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان صادرات، حدود 436 میلیون دلار ارز وارد کشور کرده است.

بنی طبا کل ارزش صادرات لبنیات طی سال‌های اخیر را بین 700 تا 750 میلیون دلار اعلام کرد و در واکنش به اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای هدفگذاری صادرات دو میلیون تنی، گفت: تحقق هدف صادرات بیشتر، نیازمند این است که برخی مسایل در حوزه صادرات حل شود.

وی ادامه داد: با استناد به آمارهای گمرک، در هفت ماهه نخست امسال، صادرات ایران از نظر ارزش 13 درصد و از نظر وزن 16 درصد رشد داشته است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی اضافه کرد: بخش عمده لبنیات صادر شده شامل شیر خشک، اسکین، کره و خامه فریز شده و فله بوده است. باید برای صدور محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتر برنامه‌ریزی شود تا از حالت فله فروشی جلوگیری شود.

به گفته وی، لبنیات ایران به 50 کشور جهان صادر شده است. بخش عمده صادرات به کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات و آذربایجان و روسیه بود و مقدار کمی محصول هم به کشورهای ژاپن، دانمارک، چین و نروژ صادر شده است.

بنی طبا بیان کرد: ایران نیاز دارد که سبد صادراتی خود را متنوع‌تر و گسترده‌تر کند تا بعدها در صورت بروز مشکل در کشورهای هدف صادراتی، در صدور محصول وقفه‌ای ایجاد نشود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها