گزارش خبری

کاهش 60 درصدی مصرف گوشت تکذیب شد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی و رئیس شورای تامین‌کنندگان دام، کاهش ۶۰ درصدی مصرف گوشت در ایران را تکذیب کردند.

کشاورزپلاس2
 

 در روزهای گذشته شایعه‌ای مبتنی بر کاهش 60 درصدی مصرف گوشت قرمز در ایران پخش شده که هیچ منبع موثقی نداشته است.

با توجه به اینکه پیک مصرف گوشت قرمز در فصول مختلف، متنوع است، در مهر ماه هرسال نسبت به سایر ماه‌ها مصرف گوشت کاهشی می‌شود.

چندی پیش آماری با موضوعیت سرانه مصرف گوشت قرمز خانوارها توسط خبرگزاری ایانا منتشر شد که نشان می‌داد سرانه مصرف گوشت قرمز ایرانیان به ۹.۷ کیلوگرم رسید.

سرانه گوشت عرضه شده از سوی کشتارگاه‌های کشور از 6.1 کیلوگرم به ازای هر ایرانی در سال 1385 و 1386 به 7.4 کیلوگرم در سال 1400 و 1401 رسیده است.

همچنین اگر رقم واردات و گوشت عرضه شده در خارج از کشتارگاه‌های رسمی (گوشت قربانی و گوشت کشتار شده در روستاها) را به این عدد اضافه کنیم سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور از 7.4 کیلوگرم تا سال 1390 به 9.7 کیلوگرم در سال 1400 و 1401 رسیده است.

از طرف دیگر بر اساس آمار رسمی فائو (سازمان خواروبار جهانی) در سال 2019 سرانه مصرف گوشت ایرانیان 11 کیلوگرم بوده که  حدود هفت کیلوگرم برای گوشت گاو و چهار کیلوگرم برای گوشت گوسفند اختصاص دارد.

در همین راستا رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، علی اصغر ملکی خاطرنشان کرد: مصرف گوشت، 60 درصد کاهش نداشته است اما گوشت تنظیم بازاری به دلیل اینکه قیمت مناسب‌تری دارد مردم برای مصرف خود به سمت خرید آن می‌روند که این مسئله یکی از دلایل کاهش فروش گوشت در بازار داخلی ایران و باعث کاهش 30 درصدی خرید گوشت می‌شود.

منصور پوریان رئیس شورای تامین‌کنندگان دام در این راستا بیان کرد: مصرف گوشت در کشور به طور میانگین سالانه یک میلیون و 200 هزارتن برآورد می‌شود، از طرفی میزان تولید گوشت در کشور نیز سالانه حدودا 850 هزار تن است. 

وی ادامه داد: آمار تولید ما نه کم شده نه زیاد و این آمار هنوز طبق سال‌های گذشته است بنا براین شایعه کاهش 60 درصدی مصرف گوشت کذب است‌.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها