گزارش خبری

ناکافی بودن شرکت‌های مشاوره‌ای در بخش کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نقش موثر مهندسان کشاورزی در بهبود بهره‌وری در این بخش، تعداد شرکت‌های مشاوره‌ای در این حوزه را ناکافی توصیف کرد.

 

photo_2024-02-24_11-52-02

 

عطااله اشرفی اصفهانی در گفت‌وگو با کشاورز پلاس درباره نقش مهندسان کشاورزی در روند تولید، بیان کرد: حضور مستمر مهندسان کشاورزی در میان کشاورزان، علاوه بر حل معضل سطح سواد در این بخش، ضریب نفوذ دانش در حوزه کشاورزی را افزایش می‌دهند.

وی شرکت‌های مشاوره‌ای را یکی از کانون‌های جذب فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی دانست و افزود: متاسفانه به تعداد کافی شرکت مشاوره‌ای در کشور فعال نیستند. همین تعداد محدود شرکت موجود نیز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، درآمد ناکافی، نهادینه‌نشدن بخش خصوصی در بخش‌‌های مختلف کشاورزی و نبودن ثبات و امنیت شغلی به ترتیب مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای هستند.

وی افزود: در حالی که به کمک شرکت‌های مشاوره‌ای و با ارائه خدمات تخصصی به کشاورزان، بسیاری از مشکلات این حوزه قابل حل خواهد بود یا حداقل می‌توانیم در مسیر بهبود شرایط گام برداریم.

اشرفی اصفهانی با اشاره به اینکه بسیاری از مصائب بخش کشاورزی طی چهار دهه گذشته تکرار شده است و راه علاجی برای آن در کشور ارائه نشده است، یادآور شد: شرکت‌های مشاوره‌ای می‌توانند بسیاری از این نقایص را برطرف کنند.

وی افزود: دست‌اندرکاران بخش کشاورزی باید نسبت به حل مشکلات این شرکت‌ها اهتمام لازم را داشته باشند تا علاوه بر استفاده از دانش روز دنیا در مسیر بهبود بهره‌وری بخش کشاورزی گام‌های موثری برداشته شود.

تامین امنیت غذایی به کمک مهندسان کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران گفت: دانش آموختگان رشته کشاورزی می‌توانند نقش بسیار پررنگی در بهبود فرآیند تولید، افزایش بهره‌وری و تامین امنیت غذایی در کشور ایفا کنند.

وی افزود: مهندسان کشاورزی بسته به رشته تخصصی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند، می‌توانند به توسعه استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی و پیاده‌سازی فرآیندهای صحیح و علمی کشاورزی، باغبانی و جنگل‌داری کمک کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران ادامه داد: مهندسان کشاورزی می‌توانند در ثبات بیشتر این بخش موثر بوده و فعالیت‌های سازگارتر با محیط زیست را در حوزه کشاورزی مستقر کنند.

به گفته وی، به دلیل آشنایی مهندسان کشاورزی با روش‌ها و فن‌آوری‌های روز دنیا، استفاده از پتانسیل دانش آموختگان این بخش می‌تواند در افزایش بهره‌وری، رشد تولید محصول، بهبود استفاده از زمین و جلوگیری از هدر رفتن نهاده‌های تولید بالاخص آب، کمک شایانی کنند.

اشرفی اصفهانی تشکیل کلینیک‌های اختصاصی در حوزه کشاورزی به کمک نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را نیاز ضروری این روزها اعلام کرد و افزود: فقدان این کلینیک‌ها به تعداد کافی با هدف ارائه خدمات مشاوره در حوزه تولید و قبل از تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری در این بخش را با اختلال مواجه کرده است.

وی اضافه کرد: عدم وجود مجموعه‌های مشاوره‌ای متبحر متشکل از مهندسان کشاورزی زمینه نوسان تولید را فراهم آورده است. حاصل نبود مدیریت درست در بخش تولید آن است که هر سال شاهد هستیم کشاورزان به صورت بدون هدف و از روی حدس و گمان به سمت تولید برخی محصولات منتخب خود حرکت می‌کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران گفت: در چنین شرایطی یک سال با مازاد سیب‌زمینی و سال دیگر با مازاد پیاز مواجه خواهیم شد. امحای محصولات مازاد زمینه هدر رفت منابع در بخش کشاورزی را فراهم کرده است و فشار بر منابع پایه را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: حل چنین مشکلی فقط از مسیر مدیریت صحیح در تولید و به کار گرفتن نیروهای مهندس کشاورزی در این بخش امکان‌پذیر است.

اشرفی اصفهانی بیان کرد: ضریب نفوذ علم در صنعت کشاورزی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه 12 تا 50 درصد است اما این رقم در کشور ما با وجود انبوه دانش آموختگان بخش کشاورزی، 5/1 درصد در طول 50 سال اخیر است.

وی افزود: این در حالی است که سالانه 50 هزار دانشجوی کشاورزی فارغ التحصیل می‌شوند و آمارهای سال 1400 نشان می‌دهد که 300 هزار فارغ التحصیل بیکار در این حوزه وجود دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران تاکید کرد: تا زمانی که این دانش آموختگان به چرخه تولید وارد نشوند، مشکلات بخش کشاورزی پا برجا خواهد ماند و این بخش به شکل سنتی و مالکیت محور اداره خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 30 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی محقق شده است، بیان کرد: متاسفانه 80 درصد کشاورزی ما به شکل سنتی و معیشتی مدیریت می‌شود و در کشاورزی معیشتی، نقش مهندسان کشاورزی بسیار کمرنگ خواهد بود.

اشرفی اصفهانی یادآور شد: اگر فعالیت در این حوزه اقتصادی نباشد، تولیدات با قیمت تمام شده بالا در ابتدای امر در دست دلالان و واسطه‌ها قرار می‌گیرد، در چنین شرایطی سود و بهره این حوزه نصیب دلالان عرضه کننده محصولات می‌شود و مردم هم نیازهای خود را با قیمت نامناسب دریافت خواهند کرد.

وی حضور مهندسان کشاورزی در مزارع کشور را عاملی برای بهینه‌سازی مصرف و حل بحران آب اعلام کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها