آخرین اخبار

تولید دام عشایر افزایش یافته است

رئیس اتحادیه دام سبک کشور گفت: با توجه به وضعیت مناسب بارندگی‌ها، تولید دام عشایر افزایش یافته است.

تولید دام عشایر افزایش یافته است

افشین صدر دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به کاهش قیمت دام زنده در کشور، گفت: عرضه زایش‌های پاییز و زمستان در بازار باعث افت قیمت دام‌ زنده در کشور شد و قیمت آن از کیلویی ۱۶۵ تا ۱۷۰ تومان به کیلویی ۱۳۰ هزار تومان رسید.

این فعال حوزه دامپروری ادامه داد: دام زنده نسبت به ۲ ماه پیش حدود ۲۳ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد؛ اینجا این پرسش مطرح می‌شود که چرا به همین‌ میزان قیمت گوشت در بازار ریزش نکرد؟ و این مسئله نشان می‌دهد که معضل افزایش نرخ گوشت به دام زنده باز نمی‌گردد.

وی با بیان اینکه تولیدات دام‌ نیمه شمالی کشور اوایل اردیبهشت و خرداد وارد  بازار خواهد شد، افزود: به نظر می‌رسد در اوایل خرداد انباشت دام در کشور دوباره تکرار شود که باید از ابتدای سال، دولت برای جمع‌آوری آن برنامه‌ریزی کند.

رئیس اتحادیه دام سبک کشور با تاکید بر بالا بودن قیمت تمام شده دام، افزود: کاهش قیمت ایجاد شده در نرخ دام زنده به معنی متضرر شدن دامداران است از این رو برای ادامه روند تولید باید تسهیلاتی در اختیار دامداران قرار بگیرد که تجربه ۱۴۰۰ تکرار نشود.

صدر دادرس در پاسخ به این پرسش که آیا میزان تولید دام عشایر رشد کرده است، تصریح کرد: دام عشایر مانند دام غیر عشایر در فصل بهار و تابستان از مراتع و پس چرها استفاده می‌کنند و در سال جاری بارندگی‌ها وضعیت مراتع را در شرایط مناسب قرار دادند و آنها نیز میزان تولیدشان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی با ابراز امیدواری از تکرار نشدن خشکسالی در سال جاری، تصریح کرد: امیدواریم بارندگی‌ها در بهار و تابستان‌ ادامه پیدا کند تا مراتع سبز و نیاز به تغذیه دستی دام کاهش پیدا کند.

رئیس اتحادیه دام سبک کشور امنیت تولیدکننده را در گرو امنیت مصرف کنندگان دانست و افزود: اگر تولیدکننده از بین برود مصرف کننده نیز به شدت آسیب می‌بیند چرا که باید با قیمت‌های غیر واقعی نیازش را تهیه کند از این رو باید تولید و مصرف توامان دیده شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها