آخرین اخبار

آمار دام سبک کشور ۲ درصد کاهش یافت

تعداد دام سبک موجود در دامداری‌های کشور در زمستان سال ١٤٠١ نسبت به زمستان سال ١٤٠٠ نزدیک به ۲ درصد کاهش یافت

نتایج طرح آمارگیری اندازه‌گیری تعداد و تولیدات دام سبک در فصل زمستان ١٤٠١ نشان می‌دهد که در اسفند ماه سال‌جاری تعداد ۷۲.۴ میلیون رأس دام سبک شامل ٥٤.٤ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ١٨ میلیون رأس «بز و بزغاله» در دامداری‌های کشور موجود بود که در مقایسه با زمان مشابه سال ١٤٠٠، تعداد دام سبک ٢ درصد، تعداد گوسفند و بره ٢.١ و تعداد بز و بزغاله ١.٥ درصد کاهش یافته است.

تعداد دام سبک متولد شده در این واحدها در فصل زمستان سال گذشته شامل ۱۳.۲ میلیون رأس «بره» و ٣.٥ میلیون رأس «بزغاله» برآورد شد که نسبت به فصل مشابه سال ١٤٠٠ به‌ترتیب ٣.٥ و ٣.١ درصد کاهش یافته است.

در فصل زمستان ١٤٠١ بیش از ۳.۴ میلیون رأس «گوسفند و بره» و نزدیک به ١.٢ میلیون رأس «بز و بزغاله» پروار شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل مجموعاً ٤ درصد افزایش داشته است.

مقایسه یافته‌های مربوط به دام‌های پروار شده بیانگر کاهش ۱۹.۲ درصدی تعداد گوسفند و بره پروار شده و همچنین کاهش ٢٣.٧ درصدی بز و بزغاله پروار شده در فصل زمستان ١٤٠١ نسبت به پاییز همان‌سال است؛ با این‌حال با توجه به افزایش زایش فصلی دام‌های مولد ماده در فصل زمستان، بررسی ترکیب گله، مقایسه اطلاعات در سری زمانی و مدت زمان پروار این نوع دام‌ها انتظار می‌رود پرواربندی و عرضه دام‌های سبک کشتاری در فصل‌های بهار و تابستان با افزایش مواجه شده و از پاییز به تدریج کاهش یابد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها