آخرین اخبار

رکورد صادرات تخم مرغ شکسته شد/ تخم مرغ ایران با کیفیت و ارزان است

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران خاطر نشان کرد: رکورد صادرات تخم مرغ در سال گذشته شکست شد و این مهم به دلیل اعتماد وزارت کشاورزی به بخش خصوصی محقق شد.

رکورد صادرات تخم مرغ شکسته شد/ تخم مرغ ایران با کیفیت و ارزان است

حمید کاشانی در گفت‌وگو با ایانا از رکورد صادرات تخم مرغ در سال گذشته خبر داد و افزود: حدود ۵۵ هزار تن تخم مرغ در سال گذشته صادر شد. این در حالی اتفاق افتاد که چند سالی روند صادرات تخم مرغ متوقف شده بود.

به گفته وی؛ سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم مرغ تولید شد که این رقم تولید بسیار مطلوب است.

کاشانی عدم تامین نهاده‌ها را مشکل فعلی صنعت مرغداری معرفی کرد و گفت: عدم تامین ارز بهانه‌ای شده است که واردکنندگان، نهاده را با تاخیر در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهند.

بنا به اظهارات این فعال اقتصادی؛ وزارتخانه متولی تولید قول داده است که در عید فطر قیمت محصولات تولیدی صنعت مرغداری را اعلام کند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن ادامه داد: یکی از اقدامات مثبت وزارتخانه که به توسعه صادرات تخم مرغ کمک کرد واگذاری تمام اختیارات در زمینه تولید و صادرات به بخش خصوصی بود؛ شاید بتوان گفت که تخم مرغ جزو اولین‌ محصولاتی است که بخش خصوصی مدیریت تنظیم بازار و صادرات آن را برعهده گرفت.

این فعال اقتصادی، سیاست‌های وزارت کشاورزی در مدیریت بازار تخم مرغ را مثبت دانست و افزود: نگاه در مدیران جدید باید کارشناسی و واقع بینانه باشد و تجربه موفق سال گذشته را دنبال و از دخالت مستقیم و قیمت‌گذاری دستوری اجتناب کنند.

وی با اشاره به دشواری‌های تولید در سالی که گذشت، گفت: دولت پیشین جسارت حذف ارز ترجیحی از اقتصاد را نداشت اما در نهایت این کار بزرگ در دولت سیزدهم انجام شد. هر چند این موضوع تولید را با چالش‌های جدی مواجه کرد. همچنین جنگ اوکراین کشور را در تامین غلات با چالش مواجه کرد اما مدیریت صحیح وزارت کشاورزی باعث شد مشکلی در تامین نهاده نداشته باشیم.

کاشانی با تاکید بر قیمت مناسب تخم مرغ در ایران نسبت به کشورهای همسایه و اروپایی، گفت: تخم مرغ در کشورهای همسایه حداقل ۴ برابر افزایش نرخ را تجربه کرد اما در ایران به دلایل مختلف این افزایش نرخ اعمال نشد. در حال حاضر ارزان ترین تخم مرغ در ایران تولید می‌شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها