آخرین اخبار

چالش افزایش قیمت گوشت در ایران مقطعی است/ افزایش تولید علوفه دستی

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران چالش افزایش قیمت گوشت در ایران را مقطعی دانست.

چالش افزایش قیمت گوشت در ایران مقطعی است/ افزایش تولید علوفه دستی

مجتبی عالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، از ثبات قیمت نهاده‌های دامی در سال جاری خبر داد و افزود: وزارت کشاورزی با هدف مهار تورم و پایین نگه داشتن قیمت تمام شده محصولات دام و طیور، سیاست ثبات قیمت‌ نهاده‌های دامی در سال جاری را در پیش گرفته است از این‌رو با دستور ساداتی‌نژاد نرخ جو، ذرت و سویا تا پایان 1402 تغییر نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه چالشی در تامین نهاده‌های دامی نداریم، گفت: دامداران برخی اقلام را زیر نرخ مصوب از سامانه بازارگاه خریداری می‌کنند؛ خوشبختانه کمبود سویا در کشور حل و بارگیری‌ها انجام شد. تجار پیش از آغاز سال جدید کیلویی 2 هزار و 700 تومان بیشتر از نرخ مصوب از دامداران چک بابت خرید سویا دریافت کردند که با دخالت وزیر کشاورزی، مقرر شد که چک‌ها به دامداران مسترد و با همان قیمت سابق سویا به دامداران فروخته شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به نقش دلال‌ها و واسطه‌ها در ایجاد تنش در بازار نهاده‌های دامی، تاکید کرد: یونجه انباری کیلویی 7 هزار و 500 تومان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد اما بارش‌های مناسب در پاییز و زمستان سال گذشته و بارندگی‌های بهار امید تولید یونجه را افزایش داده است و با افزایش تولید نیاز به تغذیه دستی دامداران کاهش پیدا می‌کند.

به گفته عالی؛ کمبود مقطعی نهاده‌های دامی به سیاست‌های وزارت کشاورزی ارتباطی ندارد؛ عدم تخصیص ارز از سوی مجموعه‌های متولی برای واردات نهاده ایجاد مشکل کرده است. اگر ارز به موقع پرداخت شود، به وفور در بنادر نهاده برای ترخیص وجود دارد. 

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران با تاکید بر نبود کمبود در کشور، تصریح کرد: روند تولید در کشور ادامه دارد و خللی در آن ایجاد نشده است؛ چالش افزایش قیمت گوشت در ایران مقطعی است. این چالش در 6 ماه اول سال تکرار نخواهد شد. پیش از آغاز فصل زمستان اتحادیه دامداران 46 هزار تن گوشت منجمد داخلی را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام قرار داد اگر فرهنگ استفاده از گوشت منجمد در کشور نهادینه می‌شد، ما با بحران گوشت مواجه نمی‌شدیم.

عالی ادامه داد: فرهنگ تازه‌خوری در بین خانواده‌های ایران جا افتاده است، این در حالیست که در علم تغذیه گوشت منجمد از سلامت بیشتری برخودار است. به نظر می‌رسد جامعه باید به سمت مصرف گوشت منجمد برود تا زمانی که تولید کاهش پیدا می‌کند بتوان از ذخایر استراتژیک بهره برد. به این ترتیب با بحران مواجه نمی‌‎شویم.

این فعال اقتصادی با اشاره به افزایش تولید شیر در فصل‌های زمستان و بهار، گفت: در فصل تابستان گرمی هوا میزان تولید شیر را تقلیل می‌دهد اما از سوی دیگر میزان مصرف ماست و بستنی افزایش پیدا می‌کند. از این‌رو باید با مدیریت میان مصرف و تولید تعادل برقرار کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها