آخرین اخبار

امسال زمین‌های زراعی شناسنامه‌دار می‌شود

رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران گفت: در سال ۱۴۰۲ سامانه اطلاعات مکانی تمام مزارع (باغی ، زراعی، مرغداری و ...) راه‌اندازی شده و تمام زمین‌ها شناسنامه‌دار می‌شود.

کمال ربانی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های قرارگاه رصدخانه کشاورزی اظهار داشت: این قرارگاه در دولت سیزدهم راه‌اندازی شده است و وظیفه اساسی آن رصد و پایش فرآیندهای کالاهای اساسی کشاورزی است.

وی ادامه داد: در مجموعه وزارتخانه هر کدام از موضوعات زراعی، باغی، شیلات دام و طیور یک زنجیره ارزش دارند و رصد خانه این زنجیره را از تامین یا نهاده تا تولید، فرآوری، توزیع، نگهداشت و مصرف کننده را باید رصد، کنترل و نظارت کند.

رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران در ادامه افزود: همچنین رصدخانه عوامل خارجی که در این زنجیره تاثیرگذار هستند و ممکن است تبعاتی برای مصرف کننده و تولید کننده داشته باشند را پیش‌بینی کرده و سناریو برای آنها تعریف می‌کند و اثرات آنها را در زنجیره تولید به مسئولین تخصصی وزارت خانه اعلام می‌کند.

ربانی زاده اظهار داشت: مسوولان با گزارشی که رصدخانه به آنها تحویل می‌هد، برنامه‌ریزی می‌کنند. رصدخانه کشاورزی در زنجیره زراعت، باغی، تولید دام و طیو و شیلات نیز با همین روند فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: در کنار وظایف فوق یکسری آمار و اطلاعات نیز نیاز است که مسئولان وزارت کشاورزی بتوانند بر اساس آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در حوزه تولید داشته باشند که برای این کار نیز یکسری برنامه ریزی‌هایی در رصدخانه انجام شده است، اولین گامی که انجام می‌شود اینکه اطلاعات آماری به واقعیت نزدیک‌تر شود.

رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران ادامه داد: به این معنا که تمام مزارع، کارخانجات، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و ... مکان‌دار شوند و مشخص شود موقعیت این مزارع کجاست و بهره‌بردار یا تولید کننده‌های این مزارع چه کسانی هستند و هویت آنها شناسایی می‌شود. برای این کار سامانه‌ای به نام سامانه اطلاعات مکانی تولید شده است که جزو برنامه‌های رصدخانه است. در سال 1402 تمام مزارع (باغی ، زراعی، مرغداری و ...) در سامانه مکان‌دار شود.

تسهیلات و خدمات طبق شناسنامه زمین به کشاورزان اعطا می‌شود

ربانی زاده تصریح کرد: به‌عنوان مثال هر فردی که کد ملی خود را به سامانه اطلاعات مکانی وارد می‌کند مزرعه، مساحت و موقعیت آن به طور کامل نمایش داده می‌شود. برای هر مزرعه‌ای یک شناسنامه به نام شناسنامه مزرعه یا فارم صادر می‌شود که مشخصات فردی، مکانی و مساحتی در آن عنوان شده است.

وی عنوان کرد: ما در گذشته سامانه هایی مثل سامانه پهنه بندی داشته‌ایم که البته هنوز فعال است و روش کار این سامانه به این صورت بود که کارمندان مراکز کشاورزی اطلاعات و آمار را به صورت خود اظهاری از کشاورز می‌پرسیدند و اطلاعات را ثبت می‌کردند اما به دلیل اینکه اطلاعات به صورت خود اظهاری ثبت می‌شد، دقت لازم را نداشت.

رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران ادامه داد: به عنوان مثال کشاورز اعلام می‌کرد که مساحت زمین 10 هکتار است اما زمان تحویل محصول، میزان محصول با 10 هکتار اعلام شده مغایرت داشت.

ربانی زاده بیان کرد: زمانی که زمین‌های کشاورزی مکان‌دار شود و مساحت زمین کشاورزی، موقعیت مکانی و هویت آن مشخص باشد آمارها به واقعیت نزدیک تر می‌شود.

وی با بیان اینکه جناب وزیر نیز در این خصوص بسیار مطالبه‌گر است، عنوان کرد: تیم‌ها، نرم‌افزارها و زیرساخت‌های مورد نظر ایجاد شده است. همچنین نرم افزاری طراحی شده که روی گوشی‌های اندروید کارمندان پهنه یا اعضا نظام مهندسی با هماهنگی نصب شده و زمانی که نقشه زمین کشیده و سپس بسته می‌شود به مرکز استان ارسال و پس از پایش و تحلیل و صحت اطلاعات، به سامانه ما ارسال و جمع‌بندی می‌شود.

رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران تاکید کرد: شناسنامه دار شدن زمین‌ها باعث می‌شود خدمات که وزارتخانه به کشاورزان می‌دهد بر اساس واقعیت باشد و طبق مشخصات تسهیلات داده شود. همچنین بر اساس آن شناسنامه نیز توقع برداشت محصول داریم و زمانی که که این اطلاعات جمع‌آوری می‌شود، اطلاعات سیستمی شده و به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها