آخرین اخبار

خریداری 130 هزار تن برگ سبز چای از باغات گیلان و مازندران

رئیس سازمان چای کشور از خریداری ۱۳۰ هزار تن برگ سبز چای خبر داد.

خریداری 130 هزار تن برگ سبز چای از باغات گیلان و مازندران

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با ایانا در خصوص میزان برداشت چای از باغات گیلان توضیح داد: پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 130 هزار تن برگ سبز چای در گیلان و مازندران خریداری شود و همچنین کارخانجات بتوانند بالغ بر 30 هزار تن چای خشک تولید کنند.

وی ادامه داد: تقریبا 178 کارخانه در بحث عقد قرار داد اعلام آمادگی کردند. احتمالا با بیش از 170 کارخانه بتوانیم عقد قرار داد داشته باشیم تا خرید برگ سبز را از چای‌کاران انجام دهند.

جهان‌ساز اضافه کرد: مراجعین هم ساماندهی شدند تا به موقع در مراکز خرید حضور پیدا کنند.

چای یکی از محصولات مهم و با ارزش در بخش کشاورزی است که به دلیل اهمیت زیادی که در این بخش، صنعت و نظام اقتصادی کشور دارد از محصولات راهبردی محسوب می‌شود.

آغاز برداشت از اول اردیبهشت

رئیس سازمان چای بیان کرد: ما از اوایل اردیبهشت‌ماه آمادگی برداشت از مزارع داریم، اما احتمال دارد از 5 یا 6 اردیبهشت به صورت قطعی برداشت برگ سبز چای آغاز شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سرما در باغات چای اثر گذار بود بیان کرد: خوشبختانه تاثیر منفی در باغات چای نداشت و در این خصوص چای‌کاران با خسارتی مواجه نشدند.

تامین منابع مالی برای تحقق شعار سال

رئیس سازمان چای در رابطه با اقدامات لازم در راستای تحقق شعار سال 1402 گفت: بحث‌های بهسازی و به زراعی باغات در راستای ارتقای کمیت و کیفیت را در دستور کار قرار داده‌ایم، از طرف دیگر تامین منابع مالی برای چای‌کاران و کارخانجات در اولویت قرار دارد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم منابع مالی ارزان قیمت در اختیار آن‌ها قرار دهیم که عملیات اصلاح، به سازی باغات، توسعه مکانیزاسیون و تامین ماشین‌آلات را از طریق صندوق تخصصی چای بتوانند انجام دهند.

جهانساز در پایان اضافه کرد: در نیمه ابتدایی سال، بحث خرید برگ سبز برای ما بسیار حائز اهمیت است و فرصتی برای بهسازی نیست اما قطعا در نیمه دوم سال که بحث به‌زراعی باغات را داریم، طبق روال قبل با عقد قرارداد با بانک‌ها و از طریق صندوق تخصصی چای امید داریم بتوانیم منابع ارزان قیمت مثل سال گذشته در اختیار چای کاران و کارخانجات قرار دهیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها