آخرین اخبار

پیش‌بینی خرید ۸.۵ میلیون تنی گندم در سال زراعی جاری

مجری طرح گندم کشور پیش‌بینی کرد با ادامه شرایط مناسب بارش، دما و رطوبت در فروردین و اردیبهشت، حدود ۸ تا ۸.۵ میلیون تن گندم توسط دولت و بخش خصوصی از کشاورزان خریداری شود.

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی، مجری طرح گندم کشور گفت: سال گذشته ۷.۲ میلیون تن گندم توسط دولت خرید تضمینی و حدود ۳۰۰ هزار تن خرید توافقی توسط بخش خصوصی صورت گرفت.

وی سطح زیرکشت گندم آبی و دیم کشور در سال زراعی جاری را ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: نخستین برداشت گندم از استان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان و هرمزگان آغاز شده و در هفته‌های آینده در استان‌هایی همچون جنوب کرمان، بوشهر، فارس، ایلام و خوزستان برداشت این محصول را خواهیم داشت.

سهرابی با اشاره به شرایط بارندگی در کشور گفت: در سال زراعی جاری بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی، متوسط بارش‌های کشور، ۱۵۰ میلی‌متر است که نسبت به بلندمدت ۱۵.۵ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از مجموع استان‌های کشور نزدیک به ۷ استان بیش از بلندمدت و ۱۴ استان نیز بیش از سال گذشته بارندگی داشتند و این بررسی نشان می‌دهد شرایط بارش در همه استان‌ها خوب نیست.

مجری طرح گندم کشور خاطرنشان کرد: استان‌هایی مانند گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، قزوین و خراسان جنوبی شرایط شأن از نظر تنش خشکی، هم نسبت به بلندمدت و هم نسبت به سال زراعی گذشته بحرانی است.

وی گفت: با وجود شرایط جوی و تغییرات آب و هوایی، اقداماتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و استان‌های کشور برای حمایت از کشاورزان و تولید گندم انجام شده است به طوری که در سال زراعی جاری، ۳۲۰ هزار تن بذر اصلاح شده و گواهی شده توزیع شد که نسبت به سال زراعی گذشته ۱۰۰ هزار تن افزایش نشان می‌دهد.

سهرابی به افزایش مصرف کودهای کشاورزی اشاره و تصریح کرد: سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با تهیه، تدارک و توزیع کود میان کشاورزان، شرایط بهتری در مصرف این نهاده به ویژه در مورد کود فسفاته و پتاسه در مزارع داشتیم.

وی با بیان این که در سال زراعی جاری سطح کشاورزی قراردادی به یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار افزایش یافته است، اذعان داشت: در قالب این نوع کشت، حمایت‌های مختلفی از جمله حمایت بیمه‌ای صورت گرفته و گندمکاران قراردادی، هزینه‌های بیمه‌ای خود را پس از تحویل محصول خود به مراکز خرید تضمینی پرداخت می‌کنند.

مجری طرح گندم خاطرنشان کرد: گندمکاران قراردادی همچنین ۵۰ درصد هزینه کودهای فسفاته و پتاسه را نقدی و ۵۰ درصد باقی را پس از تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی پرداخت خواهند کرد.

وی گفت: کشاورزان قراردادی همچنین به ازای هر تن گندم تحویلی به مراکز خرید تضمینی ۱۰۰ هزار تومان کرایه حمل دریافت می‌کنند.

سهرابی، سطح زیر کشت گندم قراردادی در سال زراعی گذشته را ۲۵۰ هزار هکتار عنوان کرد.

مجری طرح گندم کشور درباره طرح جهش تولید در دیمزارها نیز اظهار کرد: این طرح با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال زراعی جاری در سطح ۴.۲ میلیون هکتار در حال اجرا است و از این سطح حدود ۲.۹ میلیون هکتار به زراعت گندم اختصاص دارد که روی افزایش تولید اثر گذاشته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها