آخرین اخبار

توسعه مالچ‌های غیرنفتی با کمک دانش‌بنیان‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی

توسعه شناسنامه‌دار کردن درختان جنگلی، استفاده از خاک‌پوش‌ها و مالچ‌های غیرنفتی برای مقابله با بیابان‌زایی و توسعه نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای کاشت یک میلیارد درخت با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این زمینه افزود: در حوزه مدیریت جنگل، امسال هدفگذاری کرده‌ایم در چهار تا پنج استان برای گونه‌هایی که ارزش ژنتیکی و حفاظتی دارند و گونه‌های کهن‌سال با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان عملیاتی شود.

«حمیدرضا سلیمانی» اظهار داشت: صدور شناسنامه الکترونیکی برای درختان جنگلی از سال گذشته در استان کرمانشاه به صورت نمونه و پایلوت آغاز شده است.

وی گفت: موضوع شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان هزینه‌بر است و از این رو در فاز نخست هدفگذاری ما به سمت و سوی درختان جنگلی است که ارزش‌های حفاظتی و ژنتیکی برای کشور دارند.

سلیمانی اذعان داشت: بخش دیگر برنامه‌های این دفتر در زمینه توسعه استفاده از خاک‌پوش‌ها و مالچ‌های غیرنفتی برای مقابله با بیابان‌زایی است و در این زمینه در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان دو پایلوت تاکنون اجرا شده است.

وی افزود: برنامه استفاده از خاک‌پوش‌ها و مالچ‌های غیرنفتی که منشا معدنی و گیاهی دارند در استان‌های کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان در سطوح وسیع‌تری اجرا خواهد شد.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ده‌ها محصول دانش‌بنیان به عنوان خاک‌پوش غیرنفتی به صورت نمونه در عرصه‌های بیابانی کشور در مقیاس‌های چند هکتاری استفاده شده و برخی از این محصولات جواب مناسب داده‌اند.

وی افزود: با توجه به وسعت عرصه‌های بیابانی که تحت تاثیر فرسایش‌های بادی و آبی هستند، نیاز است خاک‌پوش‌ها و مالچ‌های غیرنفتی در هزاران هکتار عملیاتی شوند و این در حالی است که ظرفیت تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید این محصولات محدود است و با نیاز کنونی این عرصه‌ها فاصله دارد.

سلیمانی، تقویت زیرسامانه پایش و رصد اراضی کشاورزی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را از دیگر برنامه‌ها در سال ۱۴۰۲ در حوزه حفاظت و صیانت از جنگل‌ها عنوان و تصریح کرد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و حتی رصدهای چشمی توسط مردم قصد داریم پایش اراضی ملی را فراگیر کنیم.

وی بیان‌داشت: با فراگیر کردن و توسعه زیرسامانه پایش اراضی، دست بالا را برای مقابله با زمین‌خواری، حریق در جنگل‌ها و مراتع، آفات و بیماری‌ها و تغییر غیرمجاز اراضی کشاورزی خواهیم داشت.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نیز گفت: برای اجرای این طرح، در دو راستا یعنی استفاده از نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تمرکز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نوآوری‌های اجتماعی یکی از نوآوری‌ها در قالب نرم‌افزاری محسوب می‌شود و در این زمینه تلاش می‌کنیم از ظرفیت مسوولیت‌های اجتماعی اعم از افراد حقیقی و حقوقی برای کاشت یک میلیارد درخت به شکل مطلوب‌تری استفاده شود.

سلیمانی اظهار داشت: این ظرفیت در بسیاری از دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد.

وی گفت: نیاز است نوآوری در حوزه اصلاح شیوه‌های مشارکت اجتماعی در کشور انجام شود تا فرآیند کاشت یک میلیارد درخت را با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و فارغ از نگاه‌های سیاسی به سمتی ببریم که مبتنی بر توسعه سرانه جنگل و علاقه مردم به طبیعت و طبیعت‌گردی محقق شود.

این مسوول در مورد نوآوری‌های سخت‌افزاری اذعان کرد: هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی یکی از موضوعات در حوزه سخت‌افزاری است و یکی از مولفه‌های مهم در مدیریت بهینه نهالستان‌ها در زمینه بهره‌وری مناسب از منابع آب و تولید نهال محسوب می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد: هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی در سال ۱۴۰۲ در استان‌های البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و ایلام نهادینه و اجرا شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها