اخبار

استاندارد مردمی؛مقابله با کم فروشی

استاندارد مردم»، «وکیل مردم»، «مدعی العموم کیفیت و استاندارد» و «حق الناس» گفتمان های جدید در سازمان ملی استاندارد ایران است که در جریان مردمی سازی دولت بیش از پیش به آن توجه شد.

مهدی اسلام‌پناه» رییس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به گفتمان های جدید یاد شده در سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: با همین رویکرد، در سال ۱۴۰۱ برای تحقق برنامه‌های ترسیم شده با هدف کسب رضایت مردم، تلاش شبانه‌روزی داشتیم.

وی بیان‌داشت: ۲۲ هدف راهبردی در پنج محور علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و سبک زندگی از بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان ملاک اولویت دهی در انجام همه فرایندها و فعالیت ها تنظیم و برای کار استاندارد سازی قرار گرفت.

تدوین استاندارد

اسلام پناه گفت: در راستای اجرای تکالیف قانوی بالادستی و تمرکز بر تدوین استانداردهای ملی پرکاربرد، در سال ۱۴۰۱ در خصوص قانون هوای پاک، ۱۷ استاندارد ملی، قانون حفاظت از خاک پنج استاندارد ملی، قانون مدیریت پسماند ۶ استاندارد ملی، آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی و ایمنی موتورسیکلت و راکبین هفت استاندارد ملی، سند تحول مردمی (یکپارچه سازی استانداردهای ملی با غیر دفاعی پنج استاندارد ملی) و ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران یک استاندارد ملی تدوین و تجدید نظرشده است.

نشان نانو نماد

وی افزود: بر اساس سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴ و تصویب نامه یکصد و هفتمین اجلاسیه شورای عالی استاندارد مورخ ۱۸/ ۱۲/ ۱۳۹۳ و تصویب نامه شماره ۹۷۳۲۷ مورخ ۱۴/ ۹/۱۳۹۳ شورای عالی استاندارد و برای اطمینان مصرف کنندگان این محصولات، مقرر است نشان نانونماد به این محصولات اعطا شود. این امر با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و تایید کمیته تخصصی مستقر در ستاد نانو که مرجع فنی و تخصصی ارزیابی محصولات نانو است انجام می شود.

به گفته این مقام مسوول، بازنگری دستورالعمل های اعطای مجوز استفاده از نشان نانو در کمیته تخصصی بررسی مدارک سیستم کیفیت سازمان در دست بررسی است که پس از تصویب نهایی دستورالعمل مذکور ارزیابی انطباق محصولات نانو توسط ادارات کل استاندارد استانی و با نظارت دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات انجام می‌شود.

محصولات دانش بنیان

وی ادامه‌داد: در راستای توسعه استاندارد سازی محصولات دانش بنیان و فناورانه در کشور، پیش نویس دستورالعمل «اعطای مجوز دانش نماد» تدوین و در کمیته تخصصی مدارک سیستم مدیریت کیفیت سازمان در حال بررسی است. از طرفی برای توسعه صادرات این محصولات، بسته های حمایتی تسهیل صادرات محصولات دارای پروانه دانش نماد برای کالاهایی که در فهرست کالاهای دارای اهمیت از نظر ایمنی، بهداشت و سلامت و ریسک بالاتر در نظر گرفته شده است.

اسلام‌پناه اظهار داشت: به‌منظور حمایت از کسب و کارهای نوآورانه و دانش بنیان و سیاست های تحولی سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین «قانون حمایت از جهش تولید دانش بنیان»، با تفاهم‌نامه‌های بین سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تنظیم شده است. برای تسهیل و تسریع در روند استانداردسازی محصولات دانش بنیان، تدوین و طراحی سامانه های متصل به سامانه معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در حال انجام است. از ابتدای سال ۱۴۰۱، تعداد ۳۱ گواهینامه انطباق محصولات دانش بنیان و فناورانه صادر شده است

چ

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها