آخرین اخبار

ماجرای ناباروری گندم چیست؟

یک کارشناس صنعت کشاورزی با اشاره به گندم های نابارور گفت:واردات بذر گندم تراریخته به کشور ممنوع است اما ممکن است به شکل قاچاق وارد کشور شود.

به نقل از مهر، چندی است موضوع ناباوری گندم‌های اصلاح شده از سوی برخی کشاورزان مطرح می‌شود. بر این اساس کارشناسان حوزه تغذیه تاکید دارند این عملکرد محصولات کشاورزی تأثیر مستقیم بر بدن انسان داشت و این ناباوری منجر به ناباروری انسان‌ها نیز می‌شود. در ادامه خبرنگار مهر موضوع را از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری کرد. سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این باره به مهر گفت: گزارشی نسبت به این مسئله به وزارتخانه نشده است. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) متولی بذرهای اصلاح شده است. این مرکز فعالیت گسترده داشته و اصلاح بذرها روند خوبی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این بذرها در حال استفاده در بخش‌های مختلف کشاورزی است، اظهار کرد: اگر مورد خاصی درباره ناباوری بذور اصلاح شده وجود داشته باشد اعلام شود که مورد رسیدگی قرار گیرد.

ساداتی نژاد گفت: بذر برای اصلاح مراحل زیادی دارد که ممکن است روند اصلاح ۵ سال به طول بینجامد سپس بذر آماده برای کاشت شود. در مراحل مختلف بذرها آنالیز و آزمایش می‌شوند تا ثبت نهایی شده و مجوز استفاده عمومی داده شود. بنابراین اگر مورد خاصی بود گفته شود حتماً مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نتیجه یک دهه مطالعه

در ادامه کیوان فرهنگ آسا از کارشناسان حوزه نهاده‌های کشاورزی درباره وضعیت گندم اصلاح شده کشور به مهر گفت: واردات بذر گندم تراریخته به کشور ممنوع است اما ممکن است به شکل قاچاق وارد کشور شود.

وی افزود: مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در حال مطالعه و تحقیق روی بذر محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی است و این بذرها سالانه به بازار معرفی می‌شوند. اما متأسفانه این مطالعات در جامعه هدف کمتر دیده می‌شود و کفه ترازو به نفع واردات بذور خارجی سنگین‌تر است.

این کارشناس حوزه کشاورزی اضافه کرد: در حالی که استفاده از بذرهای تهیه شده در داخل نتایج بهتری به همراه دارد چون سازگارتر با اقلیم ما هستند اما بازار بذور خارجی سهم این محصولات را کاهش داده است.

وی تصریح کرد: بذور اصلاح شده وارداتی با توجه به شرایط متفاوت آب و هوایی این کشورها با ایران کمتر با اقلیم ما سازگار هستند.

ماجرای ناباروری چیست؟

فرهنگ آسا درباره گلایه برخی از کشاورزان نسبت به ناباروری گندم‌های تراریخته و اصلاح شده داخلی گفت: در این باره موضوع به بذرهای هیبرید برمی گردد؛ یک مؤسسه تحقیقاتی و مطالعاتی داخلی بذرهایی تولید می‌کند که فقط مصرف یک دوره دارد. این بذرهای اصلاح شده با کیفیت و عملکرد بالا را صرفاً طی یک دوره می‌توان کشت کرد و استفاده از این بذور در نسل دوم به علت تفرق صفات میسر نیست. اما برخی کشاورزان چون این بذر اصلاح شده هزینه بالایی دارد بخشی از محصولات را نگه داشته و برای سال آینده انبار می‌کنند.

گفتنی است هیبریدها یا نسل نخست گیاهان تولید مثل پس از یک تلاقی اغلب بنیه هیبریدی یا هتروزیس را برای عملکرد نشان می‌دهند که در این رابطه کیفیت بذر مقاومت نسبت به خشکی بنیه یا سایر صفات مطلوب بهبود می‌یابد. موفقیت گیاهان زراعی هیبرید مانند ذرت نشان می‌دهد در آینده‌ای نزدیک تمام گیاهان زراعی به این سمت حرکت خواهند کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها